Cyklosezóna je v plnom prúde. E-bike si môžete prenajať aj z požičovne priamo v Petržalke
Zdroj: Shutterstock
Cyklosezóna sa rozbehla. Ak ste už otrávení z bicyklovania do Čunova a späť po preplnenej hrádzi, môže to vyriešiť e-bike. Nie je nutné si ho hneď kupovať, napríklad aj priamo v Petržalke si ho môžete prenajať. Objavíte nové miesta, dlhšie trate a kopce prestanú byť problémom aj pre seniorov.
Petržalská požičovňa má ideálnu strategickú polohu. V predajni elektro bicyklov na Námestí Hraničiarov pri cyklo chodníku, ktorý vás pohodlne dovedie rovno na hrádzu. „Neverili by ste, ale niekedy ani samotní Petržalčania nevedia, kam cyklotrasa vedie. Ani o našej požičovni ľudia nevedia, hoci funguje už päť rokov a oni bývajú sotva o ulicu ďalej,“ hovorí Petržalčan Richard Bukva. Vášnivý cyklista sa predajom bicyklov zaoberá od roku 1996, posledných osem rokov v Petržalke. „Skúsenosti nám ukázali, že ľudia nevedia, aký si kúpiť e-bike a či vôbec, tak sme im ponúkli požičovňu,“ pokračuje. Prenájom elektro bicykla na deň stojí od 35 do 50 eur, ak sa človek rozhodne pre kúpu, požičovné za dva dni mu odrátajú z ceny.
Petržalské bicykle si však bežne požičiavajú aj ľudia len na cyklo dovolenky, či víkendové výlety. Je rozumné si ich rezervovať vopred, najmä cez víkendy, pretože sezóna začala a požičovňu využívajú aj zahraniční turisti. „Teraz ich napríklad dávam Američanom, ktorí si ich berú takmer na dva týždne na jazdu z Bratislavy do Košíc a späť.“
Ak si chcete jeden z desiatich e-bikov požičať, potrebujete dva doklady totožnosti a zálohu v hodnote 500 až 800 eur. „Na Slovensku neexistuje poisťovňa, ktorá by dokázala poistiť bicykle z požičovne. Naše stoja okolo tritisíc eur, preto tá záloha. Osvedčila sa nám, ľudia na bicykle dávajú väčší pozor, ako keby nebola,“ hovorí Richard Bukva a vysvetlí aj, prečo nikdy nebudú mať v ponuke požičovne najnovšie modely. „Keď som to raz urobil, hneď prvý zákazník mi ho vrátil v desivom stave. Pýtam sa ho: To, čo ste s ním robili? Jeho reakcia bola: Veď sa len trocha doškriabal, párkrát som padol... Keď som mu povedal, že to treba zaplatiť, reagoval: Prečo, veď je z požičovne...“ Toto je však ojedinelý extrém, väčšina klientov nenamieta, že sa zo zálohy kryjú poškodenia, napríklad po pádoch.
Životnosť elektro bicykla z požičovne je do päť rokov, v petržalskej predajni a požičovni však funguje zároveň servis, takže bicykel po každom klientovi skontrolujú a prípadne opravia.
Vhodný pre seniorov
Pre seniorov je e-bike možnosť, ako neprestať bicyklovať. Majú ho známi, oni ho zvažujú tiež. „Niekedy však majú skreslenú predstavu, že aj za tisíc eur môžu mať kvalitný kus. Vtedy im poviem, príďte, vyskúšajte, potom pochopíte rozdiel. A pochopia,“ konštatuje odborník. Pýtam sa, či nie sú elektro bicykle pre seniorov ťažké. „Vždy sa záujemcov pýtam, koľko plánujú jazdiť, lebo všetci chcú veľké baterky. Ich reálny dojazd je 150 kilometrov a mňa zaujíma, či už toľko niekedy vkuse šli. Ich reakcia je, že nie, ale chcú ju pre istotu alebo, aby ju nemuseli tak často nabíjať. Lenže veľká baterka rovná sa ťažký bicykel. A skúste ho dvíhať na zadné koleso, aby ste ho dostali do malého sídliskového výťahu... Nedávno sme tu práve mali pani, ktorá si u nás pred štyrmi rokmi kúpila bicykel s veľkou batériou a teraz prišla po ľahší, lebo pochopila, že sedemkilovú batériu, ktorá tvorí polovicu váhy bicykla, nepotrebuje.“
Richard Bukva tvrdí, že ľahké bicykle s menšími batériami sú napokon trendom aj vo svete. E-bike je napriek tomu stále ťažší ako klasický bicykel, problémom pre seniora môže byť nastupovanie a rozbeh. Aj na to trendy myslia, a to v podobe tzv. wave (vlna,pozn.red.) bicyklov.
Vidieť viac
Mnoho ľudí tvrdí, že elektro bicykel si kúpi až na dôchodku. „Ja hovorím, vyskúšajte ho teraz. Keď dáte na normálnom bicykli 40-50 kilometrov, na e-biku dáte za rovnaký čas minimálne dvojnásobok. Ale pri podobnej námahe, nie je to zadarmo! Rozosmejú ma ľudia, ktorí na e-biku hľadajú tlačidlo, po ktorom pôjde sám. ´To sa bavíme o skútri alebo motorke, na to vám odporučím iný obchod´ reagujem vtedy,“ smeje sa Richard Bukva a dodáva, že šliapať treba vždy. E-bike vám však rozšíri možnosti, uvidíte za rovnaký čas viac, možno aj miesta, kam by sa vám na klasickom bicykli nechcelo. Napríklad, na druhú stranu Lužného mosta alebo na úžasné cyklo cesty maďarských susedov. „Ale aj kopce prestanú byť problém a verte, že v lese v Karpatoch je počas horúcich letných dní príjemnejšie ako na rozpálenej hrádzi.“(in)
foto: archív R. B., in,
shutterstock