Samosprávy schvaľujú tohtoročné rozpočty neskôr
Práve v čase uzávierky tohto čísla rokovali o rozpočte na tento rok poslanci mestskej časti Staré Mesto. Rozdeľovali o osminu menej peňazí ako ich predchodcovia v roku 2006.
Zníženie príjmovej časti - a teda celého rozpočtu - sa však netýka len tejto mestskej časti, je to všeobecný jav, ktorý poznačuje prípravu financovania života v celom meste, vrátane magistrátu. Okrem toho vo väčšine mestských častí odchádzajúce zastupiteľstvá o rozpočtoch nerokovali, a tak celé mesto začalo hospodáriť s provizórnymi rozpočtami. V mestských častiach, kde rozpočet alebo jeho návrh mali, zasa nevychádzali jeho odchádzajúci autori z reálnych čísel (napríklad v Rači), a tak sa musí prerábať. A do tretice - prípravu rozpočtu po prvýkrát sťažuje aj povinnosť zastupiteľstiev pripraviť tohtoročné financovanie zároveň s výhľadom na financovanie rokov 2008 a 2009.
V Starom Meste budú mať tento rok v bežnom rozpočte k dispozícii necelých 500 miliónov, čo je o 72,2 milióna korún menej ako vlani. Najviac na to doplatí kultúra, ktorá namiesto vlaňajších 42,6 milióna dostane len 27,9 mil. korún. Takmer o desať miliónov menej pôjde na cesty - na čistenie o 6 a na údržbu o 3,3 milióna, o šesť miliónov menej je plánované na školstvo. Kapitálový rozpočet si táto mestská časť pripraví až po schválení rozvojových úloh na rok 2007 - predbežne sa naň ráta so sumou 83,5 milióna korún.
Nové Mesto malo vlani výrazne nižší rozpočet ako Staré Mesto - necelých 397,5 mil. korún - a aj tohtoročné zníženie je neporovnateľne menšie, len o 9,7 milióna na 359,5 mil. Sk. Bežný rozpočet dokonca poklesne v tejto mestskej časti len o 5,9 milióna na 307,5 milióna korún. Zníženie príjmov vidí samospráva jednak v poklese príjmov z daní fyzických osôb a tiež v tom, že výdavky na chod základných škôl s materskými školami budú vyššie ako príjmy na túto oblasť. Priority rozpočtu vidí zastupiteľstvo v sociálnej oblasti. Sociálna oblasť zostáva jedinou položkou, v ktorej sa rozpočet nikdy neznižoval vzhľadom na mimoriadne citlivú kategóriu občanov, ktorí sú na takúto pomoc odkázaní.
Rozpočet na tento rok obmedzuje výkon samosprávy v Petržalke nielen z hľadiska realizácie nových rozvojových programov, ale i z hľadiska jej bežného chodu. Tridsaťdvamiliónový výpadok na strane príjmov prinútil mestskú časť pristúpiť k úsporným opatreniam. Ide hlavne o finančné obmedzenia v oblasti životného prostredia, napriek tomu na zeleň v nových menších parkoch vyčlenili 3 milióny. Znížili však aj dotácie na činnosť miestnych podnikov a okresali výdavky na chod úradu. Všetky kroky sa však budú snažiť robiť tak, aby úsporné opatrenia v čo najmenšej miere pocítili občania Petržalky. Mestská časť má po prvýkrát naplánované prostriedky na prípravu projektov z európskych fondov, čo môže byť hlavný zdroj príjmov na rozvoj mestskej časti v budúcich rokoch.
Podľa hovorcu ružinovského starostu Maroša Smoleca sa v tejto mestskej časti ešte v marci hospodárilo len podľa provizórneho rozpočtu a o návrhu tohtoročného sa pre nedostatok informácií od zastupiteľstva nemohol vyjadriť.
(rob, gub)