Ostrá kritika Hrčku na výstavbu električkovej trate: Mesto nezmyselnými obmedzeniami prekračuje všetky hranice

22.11.2024
0

Zdroj: TASR - Jaroslav Novák

Páčil sa vám článok?

Starosta Petržalky Ján Hrčka otvorene kritizuje primátora Matúša Valla pre viaceré dopravné obmedzenia súvisiace s výstavbou električkovej trate, ktorá je aktuálne najväčším dopravným projektom v Bratislave. Informovala nás o tom hovorkyňa Petržalky Mária Halašková.

Výstavbu druhej etapy električkovej trate v Petržalke, ktorá bude spájať Bosákovu ulicu s Janíkovým dvorom, už viac ako tri roky sprevádzajú rôzne dopravné obmedzenia. S blížiacim sa termínom ukončenia prác a sprevádzkovaním trate sa v tomto roku stavebné práce na jednotlivých úsekoch zintenzívnili, čo prinieslo ešte viac obmedzení súčasne.

To sa nepáči šéfovi dotknutej samosprávy Jánovi Hrčkovi, ktorý dlhodobo kritizuje investora projektu – magistrát Bratislavy. Prekáža mu najmä slabá intenzita stavebných prác v prvých dvoch rokoch výstavby, čo viedlo k výraznému omeškaniu projektu, ale aj nedostatočná informovanosť Petržalčanov zo strany magistrátu. Práve tí podľa Hrčku na výstavbu doplácajú najviac, aj keď by veľakrát nemuseli. Stačí podľa neho iba málo.

„Niektoré dopravné značenia na stavbe sú nezmyselne umiestnené, čo spôsobuje zbytočné brzdenie premávky a ohrozenie jej účastníkov v rozsahu väčšom, ako je potrebné. Chcel by som požiadať primátora hlavného mesta o preverenie aj úpravu niektorých dopravných obmedzení,“ interpeloval na zasadnutí mestského zastupiteľstva.

Ako príklad uviedol úsek Jantárovej cesty, kde sú už tri mesiace umiestnené prenosné semafory. Okrem toho, že sú nefunkčné, na ceste sú postavené tak, že bránia obojsmernému prejazdu väčších vozidiel – autobusov či nákladných áut –, kvôli čomu už tri mesiace dochádza ku kolíznym situáciám.

K nepochopiteľným obmedzeniam patrí podľa neho aj zúženie jazdných pruhov na Námestí Hraničiarov, ktoré patrí k najfrekventovanejším cestám v Petržalke.

„Zo štvorprúdovej cesty, ktorá je po rekonštrukcii pripravená slúžiť v úseku minimálne desať metrov, je momentálne zúžená iba na jeden pruh, pričom by stačilo posunúť semafory o dva metre vedľa a vzniknú dva voľné pruhy,“ vysvetľoval na margo zbytočne vznikajúcich kolón.

Kritizoval aj posúvanie termínov 

Starosta Petržalky sa kriticky stavia aj k nedodržiavaniu termínov obmedzení, ktoré sa často presúvajú o celé mesiace, a to dokonca niekoľkokrát.

Napríklad obmedzenia na Šintavskej ulici mali pôvodne trvať do konca septembra, následne sa termín presunul na 20. novembra a momentálne je plánované otvorenie uzatvoreného úseku až v polovici decembra.

Do polovice decembra majú trvať dočasné obmedzenia aj na Romanovej – zúženie cesty na jeden jazdný pruh –, a na Šintavskej – budovanie zastávok mestskej hromadnej dopravy. Pôvodné termíny ukončenia prác boli koniec októbra a novembra.

Vo väčšine prípadov magistrát mestskú časť o týchto zmenách podľa Hrčku  vopred neinformoval.

„Keby platilo jedno také obmedzenie v Petržalke, nepoviem nič, ale trpíme ich desiatky naraz, pritom by sme v mnohých prípadoch vôbec nemuseli,“ uzatvára Hrčka.

Magistrát v reakcii uviedol, že ho teší, že starosta uznal zásadné zvýšenie intenzity prác na stavbe petržalskej električky. Práve intenzita prác bola tou, ktorú donedávna kritizoval.

"Uvedomujeme si, že táto stavba stále mnohým ľuďom v Petržalke komplikuje život a situácia na nej sa dynamicky mení, ale sme už v takom štádiu, že podmienky na stavbe aj okolo nej sa budú už iba zlepšovať," uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla s tým, že ak chce k tomu starosta prispieť, stačí, ako bude magistrát na nedostatky a návrhy na zlepšenia informovať priamo, "nie odkazmi cez tlačové správy alebo sociálne siete".

S výstavbou trate v úseku Jungmannova - Janíkov dvor začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Stavba podľa magistrátu od začiatku čelila viacerým problémom. Práce boli v minulosti aj dočasne výrazne utlmené. O zintenzívnení prác mesto so zhotoviteľom viackrát rokovalo.

Uplynulý týždeň hlavné mesto a rezort dopravy informovali, že výstavba má mať plynulé financovanie, keďže podpísali zmluvu o nenávratnom finančnom prostriedku. Ide o sumu viac ako 66.897.914 eur z eurofondov určenú na financovanie druhej fázy dopravného projektu. Mesto verí, že prvá skúšobná električka prejde po novej trati do Vianoc. Jej oficiálne spustenie predpokladá na jar 2025.

(ms, tasr)

Páčil sa vám článok?