Zdražovanie: Čo prinesie zmena parkovania v Starom Meste pre Bratislavčanov?
Zdroj: ms
Od pondelka 31. júla preberá hlavné mesto pod svoju správu parkovacie miesta v časti Starého Mesta, na ktorých roky zarábala súkromná firma BPS Park. Z pohľadu bežného obyvateľa Bratislavy to však prinesie i jednu menej potešiteľnú správu - za parkovanie zaplatí viac a nie je to zanedbateľný rozdiel. Denne to môže byť až o 14 eur viac ako doteraz.
Stav, keď peniaze vybraté od vodičov za parkovanie v niektorých častiach bratislavského Starého Mesta putovali na základe nevýhodných zmlúv takmer 17 rokov na účet súkromnej spoločnosti, bol naozaj nehorázny. Mesto sa po novom napriek odporu spoločnosti BPS Park, ktorá parkovanie v týchto lokalitách prevádzkuje, rozhodlo radikálne konať. Magistrát k 31. júlu ohlásil spustenie novej regulovanej zóny PAAS v Starom Meste s označením SMO Centrum – Panenská. Zároveň preberá do svojej správy aj parkovacie miesta súkromnej firmy BPS Park, ktorá sa vyhráža súdom. Magistrát však považuje zmluvy, pre ktoré mesto ročne prichádzalo o viac ako dva milióny eur, za neplatné právne úkony. Čo však prinesie táto zmena obyvateľom Bratislavy?
Zjednodušene povedané, Bratislavčania po novom zaplatia za parkovanie v zónach, kde ho doteraz "ovládala" spoločnosť BPS Park, viac a to hneď z niekoľkých dôvodov. Rezidentov, teda miestnych obyvateľov, ktorí majú parkovanie predplatené u firmy BPS Park, sa zmena nedotkne. Iné to však bude pre ostatných Bratislavčanov. Tarifa za hodinové parkovanie sa síce dvíha iba o centy, to však nie je podstatné. Doteraz ste za parkovanie v Starom Meste zaplatili za hodinu 1,80 eura. Po novom to však budú dve eurá. No pri PAAS a sume dve eurá platí, že si tu nemôžete uplatniť ako obyvateľ Bratislavy bonusovú kartu a parkovať dve hodiny zadarmo. Tak to je napríklad už dnes pri Hlavnej stanici či na Krížnej ulici, platiť skrátka musíte od momentu zaparkovania. Ak by magistrát v nových lokalitách stanovil cenu parkovného na 1,90, mohli by ste parkovať prvé dve hodiny zdarma, a teda veľakrát výhodnejšie ako predtým. Najväčší rozdiel, pre ktorý za parkovanie zaplatíme viac, však vzniká inde ako v zdražení o 20 centov za hodinu.
V doterajšom systéme ste platili 1,80 za hodinu a to iba počas pracovných dní do 18:00.
Väčšie rozdiely však vznikajú z iných dôvodov. Doteraz bolo parkovanie na týchto uliciach spoplatnené od 8:00 do 18:00 a počas víkendov sa parkovalo zdarma. Po novom bude parkovanie spoplatnené až do 24:00 a počas víkendov taxou jedno euro za hodinu. V praxi to znamená, že po starom ste za celodenné parkovanie počas pracovného dňa od rána do polnoci zaplatili 18 eur. Po novom zaplatíte 32 eur, teda o 14 eur denne viac. A týka sa to všetkých obyvateľov Bratislavy s výnimkou rezidentov týchto ulíc.
Zóna SM0 je ohraničená nábrežím, Palisádami, Dostojevského radom a Ulicou 29. augusta a zahŕňa približne 3600 parkovacích miest.
Pokiaľ ide o víkendy, doteraz ste neplatili nič, po novom budete prvé dve hodiny parkovať zdarma a následne za každú hodinu odvediete jedno euro.
Nové parkovanie bude spoplatnené denne sumou dve eurá až do 24:00 a zaplatíte euro za hodinu i počas víkendov.
Zaplní sa nákupné centrum?
Zavedenie celomestského parkovania v staromestskej zóne SM0 bude mať zrejme veľký dopad na naplnenosť parkovacích miest v nákupnom centre Eurovea, kde je možnosť parkovať prvé tri hodiny zdarma (cez víkend až päť hodín). Čosi podobné sa udialo napríklad v nákupnom centre Central, keď v jeho okolí zaviedli spoplatnené parkovanie. V súčasnosti garáže nákupného centra na Pribinovej zvyknú vyťažovať napríklad návštevníci novej budovy SND. Po 18:00 hodine však v okolitých uliciach mohli všetci parkovať zdarma, po novom to už možné nebude. Necháme sa teda prekvapiť, ako to pocítia návštevníci nákupného centra Eurovea.
V súčasnosti nájdete v uliciach značky oboch parkovacích systémov.
Spoločnosť BPS park s postupom mesta nesúhlasí a obrátila sa na súd. "Naďalej zastávame názor, že hlavné mesto sa dopustilo vážnych pochybení a postupovalo v rozpore so zákonom," uvádza na svojom webe. Tvrdí, že mesto i mestská časť ignorujú základnú právnu zásadu, a to dodržiavanie uzavretých a trvajúcich zmlúv.
Magistrát však považuje zmluvy za neplatné právne úkony. Argumentuje vlastným právnym posúdením a súdnym rozhodnutím v obdobných prípadoch. Neplatnosť zmluvy hlavného mesta mal podľa hovorcu Petra Bublu potvrdiť aj predbežný právny názor súdu. „Na obe zmluvy sa preto nahliada, ako keby nikdy neboli uzatvorené,“ uviedol.
Mesto je legitímny vlastník dotknutých miestnych ciest, preto podľa Bublu nemôže tolerovať, aby sa parkovací systém v novej zóne PAAS prevádzkoval v rozpore s právnym stavom. Pôsobenie súkromnej firmy preto nie je do budúcna možné. „Mesto zároveň nemá ani povinnosť rešpektovať súkromný zmluvný vzťah medzi klientmi a BPS Park,“ doplnil.
Vlani zaplatila súkromná spoločnosť BPS Park samosprávam okolo 560 000 eur, celkové príjmy z prevádzkovania parkovania v centre mesta pritom mala na úrovni približne troch miliónov eur. To sú peniaze, o ktoré prišla Bratislava a skončili na súkromnom účte.
(ms)