Cyklokoalícia a Znepokojené matky: Mesto nám prisľúbilo, že cez Staromestskú povedie priechod pre chodcov
Zdroj: FB Polícia SR - Bratislavský kraj
AKTUALIZOVANÉ Namiesto výťahov v podchode priechod pre chodcov a zúženie jazdných pruhov pre autá na Staromestskej? Takýto je podľa občianskeho združenia Cyklokoalícia výsledok ich stretnutia s viceprimátorkou Bratislavy Tatianou Kratochvílovou. Na stretnutí sa zúčastnila aj Iniciatíva Znepokojené matky, ktorá taktiež bojuje za obmedzenie automobilovej dopravy.
Staromestská ulica, po ktorej prúdia autá z centra Bratislavy na Most SNP a opačne, patrí k najdiskutovanejším uliciam Bratislavy.
O Staromestskej sa však diskutuje i v týchto dňoch. Hlavné mesto totiž prišlo so zámerom v podchode pre peších na zastávke MHD Zochova vybudovať výťahy. To sa však stretlo s kritikou zo strany Cyklokoalície, ktorá presadzuje spomalenie dopravy na tejto ulici. Dosiahnuť sa má i tým, že cez ňu povedie priechod pre chodcov, pred ktorým budú musieť dlhé rady áut smerujúcich do a z Petržalky zastaviť. A ako informuje Cyklokoalícia na sociálnej sieti, ich iniciatíva sa na bratislavskom magistráte stretla s pochopením. Na stretnutí s viceprimátorkou Bratislavy Tatianou Kratochvílovou sa zúčastnili aj zástupkyne iniciatívy Znepokojené matky, ktorá dlhodobo vystupuje rovnako ako Cyklokoalícia za obmedzenie automobilovej dopravy.
Zástupcov Cyklokoalície a Znepokojené matky prijala viceprimátorka Tatiana Kratochvílová.
"Spolu so Znepokojenými matkami sme sa včera stretli s viceprimátorkou Bratislavy Tatianou Kratochvílovou, aby sme hovorili o problematickej Staromestskej ulici a plánoch mesta v okolí zastávky Zochova. Výsledok stretnutia nás potešil – mesto upúšťa od pôvodne komunikovaného zámeru dobudovania výťahov do podchodu a pracuje na vytvorení úrovňového priechodu v mieste zastávok, ktorý dlhodobo presadzujeme," uvádza Cyklokoalícia.
Kedy sa priechod stane realitou, je však podľa nich otázne – mesto chce totiž tento krok podložiť dátami z dopravných prieskumov, čo realizáciu o niečo oddiali a predraží, pričom ešte nezačala ani samotná projektová príprava.
"Zo strany mesta však odznel jasný prísľub a preferencia tohto riešenia pred ďalšími investíciami do podchodu... Ešte v priebehu leta plánuje Bratislava - hlavné mesto SR zrealizovať aspoň kozmetickú úpravu Staromestskej, ktorá bude spočívať v zúžení jazdných pruhov a doplnením vodorovného značenia maximálnej povolenej rýchlosti, čo aspoň čiastočne prispeje k jej dodržiavaniu," dodali.
Ako sme si všimli, pod naším článkom sa na sociálnej sieti rozprúdila búrlivá diskusia. Mnohí vodiči vedeniu mesta vyčítali, že priechod vlastne nič nerieši, no mnohým ľuďom skomplikuje život. Do diskusie sa zapojil so svojím názorom aj poslanec z Vallovho Teamu Bratislava za Karlovu Ves Martin Michlík, ktorý vybudovanie priechodu obhajoval i takto: "Cieľom nie je iba znížiť rýchlosť (to sa dá aj radarom), ale všeobecne znepríjemniť ľuďom cestu, aby volili iné alternatívy..." Na výčitku, že chce ako poslanec časti obyvateľstva znepríjemňovať život, reagoval, že to tak je a vôbec sa za to nehanbí. "Je mojím cieľom znepríjemniť život jednej skupine obyvateľov na úkor inej skupiny obyvateľov. A nevidím na tom nič zlé. Doteraz to bolo opačne," uviedol ešte poslanec.
Príspevok poslanca Teamu Bratislava Martina Michlíka v diskusii k vybudovaniu priechodu na Staromestskej.
Príspevok poslanca Teamu Bratislava Martina Michlíka v diskusii k vybudovaniu priechodu na Staromestskej.
O stanovisko sme požiadali i magistrát. Spýtali sme sa, či je pravdou, že upustili od budovania výťahov v podchode a cez ulicu povedie priechod pre chodcov.
"Hlavné mesto v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy a MČ Staré Mesto pripravuje opatrenia na zlepšenie dopravnej situácie v lokalite Zochova. V príprave je komplexnejší balík, ktorý okrem bezpečnosti premávky rieši aj pobytové kvality zóny (napr. v otázke bariérovosti a pod.) Konkrétne opatrenia budeme postupne predstavovať verejnosti od jesene 2023. To, čo však môžeme prezradiť už dnes, je, že v krátkej dobe chceme na tejto ulici doplniť vodorovné dopravné značenie povolenej rýchlosti a tiež vodorovným značením zúžiť šírku jazdných pruhov, čo vodičov prirodzene vedie k zníženiu rýchlosti," reagoval hovorca magistrátu Peter Bubla.
"Čo stále považujeme za dôležité a na čo s partnermi (Únia miest Slovenska a Združenie K8) dlhodobo upozorňujeme a apelujeme na vládu, aby bolo obciam umožnené vykonávať meranie maximálnej povolenej rýchlosti, najmä prostredníctvom stacionárnych radarov a uplatňovať objektívnu zodpovednosť. Dnes tieto kontroly môže vykonávať iba Policajný zbor SR. V tejto súvislosti čakáme na zmenu legislatívy," dodal.
V minulosti dochádzalo na Staromestskej ulici k tragickým dopravným nehodám, keď chodci nevyužívali podchod, ale snažili sa prebehnúť cez cestu. Vodiči tu však neraz jazdili rýchlo a došlo k tragédiám. Kompetentní na tento stav zareagovali tým, že uprostred štvorprúdovej cesty osadili oplotenie, čo chodcov núti používať podchod.
Ulicu však najviac zviditeľnila tragédia z 2. októbra 2022, keď tu opitý vodič Dušan Dědeček vyletel z cesty a na autobusovej zastávke Zochova usmrtil päť ľudí.
(ms)