Parkovacia politika: Nebude platiť v celom meste, magistrát zverejnil ďalšie detaily

11.1.2022
0

Zdroj: TASR - Pavol Zachar

Páčil sa vám článok?

Mestská parkovacia politika v Bratislave - Bratislavský parkovací asistent (PAAS), ktorú v prvých troch zónach spustili v pondelok (10. 1.), je jedna z najväčších reforiem v hlavnom meste za posledné roky. Ide o výraznú zmenu vo fungovaní a myslení obyvateľov. V utorok to povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo s tým, že PAAS nebude platiť v celej Bratislave.

"V meste sú aj lokality, kde nie je problém s parkovaním, napríklad sídlisko na okraji Bratislavy. Tam nebude nutné zavádzať parkovaciu politiku," skonštatoval primátor. Zároveň deklaroval, že všetky peniaze získané cez PAAS budú využité na zlepšenie verejného priestoru a parkovania v danej zóne, odkiaľ boli vybraté.

Vallo je presvedčený, že zavedenie regulácie parkovania je potrebná vec pre Bratislavu, a to pre lepšie parkovanie rezidentov, pre diskusiu o tom, kde autá v meste majú byť a kde nie, či pre lepšiu plynulosť dopravy. "Bratislava je posledné hlavné mesto v Európe, ktoré nemá jednotnú parkovaciu politiku," vysvetlil primátor.

Zavedenie PAAS v jednotlivých častiach Bratislavy sa podľa jeho slov bude realizovať postupne. Od pondelka začala regulácia platiť v troch zónach, a to Tehelné pole v Novom Meste, Dvory 4 v Petržalke a Krasňany v Rači. Do budúcna má začať platiť napríklad v zóne hlavná stanica a Blumentál v Starom Meste či na Nivách v Ružinove. Magistrát avizuje projektovú prípravu na parkovacie domy v rôznych častiach mesta i záchytné parkoviská na Jasovskej, Jurajovom dvore, Púchovskej i v Inchebe.

PAAS v skratke:

"Postupujeme podľa zahraničných vyskúšaných modelov. Sme však trošku mäkší, keďže máme zavedené výnimky či bonusovú kartu," uviedol Vallo. V rámci prvých zón, kde už platí PAAS, evidovalo k pondelku mesto zaregistrovaných 4200 rezidentských, 2318 návštevníckych, 1657 bonusových a 26 abonentských kariet.

O novej parkovacej politike sme vás už pomerne detailne informovali, no dnes sme sa dozvedeli niekoľko ďalších podrobností.

Pokiaľ ide o bonusovú kartu za desať eur ročne, s ktorou získate možnosť dve hodiny denne parkovať zdarma aj v iných zónach, ako je vaše bydlisko, zaparkovaný čas z rôznych zón sa vám bude zrátavať. Ak teda budete parkovať napríklad jeden a pol hodiny v Petržalke na Dvoroch, na Tehelnom poli v ten deň môžete stáť zdarma už iba polhodinu. Bonusové karty budú viazané na vozidlá, nie osoby a ak máte v rodine dve autá, môžete si pokojne kúpiť dve karty, každú po desať eur.

Systém prepája niekoľko iných systémov, napríklad kataster či evidenciu vozidiel, čo pre jeho užívateľov znamená zjednodušenie. Ak zadáte vaše EČV auta, okamžite vyhodnotí, o aké vozidlo ide. Ak je napríklad pridlhé či nemá STK, nezaparkujete. 

Podrobnosti o PAAS nájdete tu:

Ak by ste chceli za parkovanie platiť v hotovosti, bude to možné iba osobne u parkovacích asistentov. Inak je možné platiť buď online alebo kartou.

Kontrolu parkovania v jednotlivých zónach bude mesto realizovať prostredníctvom inštitútu objektívnej zodpovednosti.  Kontrolovať budú priamo v teréne kontrolóri. Každú zónu skontrolujú za deň aj viackrát. Tento týždeň zle parkujúcim budú kontrolóri lepiť na autá "žltú nálepku" s upozornením, že vodič porušil pravidlá o parkovaní. Kontrolóri budú následne lepiť "oranžové nálepky", znamená to, že majiteľ už dostal pokutu.

Získať viac informácií o PAAS, registrovať sa, zakúpiť si rezidentskú parkovaciu kartu či iné parkovacie karty (bonusovú, návštevnícku, abonentskú) môžu obyvatelia cez web paas.sk.

(TASR, ms)

Páčil sa vám článok?