MHD: Pripravte sa na veľké zmeny v električkovej doprave, menia sa trasy liniek aj intervaly

11.6.2019

Zdroj: Milina Strihovská

Páčil sa vám článok?

Zástupcovia hlavného mesta dnes informovali o ďalších detailoch rekonštrukcie Karlovesko-dúbravskej radiály, ktorá od 22. júna úplne odstaví električkovú dopravu od Riviéry (Molecova) v Karlovej Vsi až po konečnú v Dúbravke. Dopad to však bude mať na celé mesto. Veľmi postihnutá bude Karlova Ves, ktorá sa ani po rokoch sľubov posilnenia linky 133 na Dlhé diely nedočkala.

Ako dnes opäť informoval primátor Matúš Vallo, počas prázdninových mesiacov (od 22. júna) a v septembri budú električky smerom do Karlovej Vsi jazdiť len po Molecovu ulicu a ďalej v smere do Dúbravky budú všetku dopravu zabezpečovať autobusy MHD. Keďže na zastávke Molecova nie je obratisko električiek, budú musieť trasu do Karlovej Vsi obsluhovať výlučne obojsmerné električky, ktoré však tvoria len menšiu časť vozového parku DPB. Navyše, trasu z Petržalky je z rovnakého dôvodu tiež možné prevádzkovať iba obojsmernými električkami. Súčasný počet obojsmerných električiek však umožňuje premávku liniek s takýmito vozidlami iba medzi centrom mesta a Karlovou Vsou resp. Petržalkou. Aby sa zachovali intervaly medzi spojmi aj pre ostatné električky v meste, táto zmena znamená potrebu zreorganizovať aj trasy ostatných električkových liniek.

Po novom počas prázdnin a v septembri bude po každej radiále v zahustených intervaloch jazdiť jedna linka, a to do centra, kde bude možné prestúpiť na všetky ostatné električkové linky. V smere z Rače to bude linka č. 3, v smere z Ružinova linka č. 9, v smere zo Zlatých pieskov linka č. 4 a v smere z Petržalky linka č. 1. Tieto linky budú jazdiť len do centra mesta a naspäť v 4 - 5-minútových intervaloch počas pracovných dní a v 7- 8-minútových intervaloch cez voľné dni. V smere z Karlovej Vsi bude jazdiť náhradná električková linka X6 v intervaloch 3 - 4 minúty v pracovných dňoch a 7 - 8 minút cez voľné dni. Električku medzi Dúbravkou a Molecovou ulicou nahradí autobusová linka X5. Okrem uvedených hlavných liniek bude naviac zachovaná aj premávka linky č. 2 ako doplnkovej linky medzi Hlavnou stanicou a ŽST Nové Mesto s intervalom 15 minút. 

"Nové linky sú navrhnuté tak, aby na trase každej linky bola zastávka, ktorá umožní prestup na linku do ktorejkoľvek inej mestskej štvrte. Hlavným prestupným uzlom sa stane Kamenné námestie a Námestie SNP, kde bude možné prestúpiť na všetky ostatné električkové linky v priemere do 2,5 minút. Tento model organizácie dopravy vychádza z modelu metra, ktoré rovnako využíva na jednu trasu v hustých intervaloch jednu linku a na ostatné trasy sa prestupuje vo viacerých prestupných uzloch," vysvetlil dnes Vallo.

Okrem primátora situáciu vysvetľovali aj starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová, starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová (na foto vpravo), vicestarosta Dúbravky Ľuboš Krajčír (vľavo) a predseda predstavenstva DPB Michal Dekánek predseda predstavenstva (druhý sprava):

Zdroj: lb

​V praxi nové trasovanie liniek znamená, že každý cestujúci sa dostane električkou do súčasného cieľa, pokiaľ však cestuje medzi dvomi vzdialenejšími mestskými časťami, bude to spravidla s jedným prestupom. Zmena v grafikonoch a linkách znamená pre cestujúcich zmenu doterajších návykov, v praxi by však nemalo prísť k predĺženiu jazdných dôb medzi konkrétnymi cieľmi oproti súčasnému stavu. "Úsporu času prinesie predovšetkým skrátenie čakania na najbližší spoj, keďže linky budú jazdiť častejšie. Dané riešenie sme navrhli preto, aby sa rekonštrukcia Karloveskej radiály po obratisko električiek v Karlovej Vsi uskutočnila v najkratšom možnom čase a aby spojenie Karlovej Vsi a Dúbravky s ostatnými mestskými časťami zostalo aj počas rekonštrukcie zabezpečené v súčasnom rozsahu," dodal Vallo.

DPB pripravuje pre cestujúcich brožúru s novými trasami liniek, v električkách ostatných vozidlách MHD aj na zastávkach MHD budú plagáty, ktoré na nové trasovanie liniek upozornia a na stránke http://zvladneme.to si každý bude môcť veľmi jednoducho stiahnuť novú prehľadnú mapu električiek s odkazom na nový grafikon. Navyše, na zastávkach budú celý týždeň od spustenia tejto zmeny stáť informátori DPB, ktorí budú cestujúcim radiť ako sa najlepšie dostať k cieľu ich cesty.

Mestskou časťou, ktorej obyvateľov sa rekonštrukcia dotkne najviac, je popri Dúbravke Karlova Ves. Na jej úrade veria, že mesto urobilo maximum a rekonštrukciu naplánovalo najlepšie, ako sa za týchto okolností dalo. "Vzhľadom na objektívne skutočnosti je rekonštrukcia trate naplánovaná v rámci možností najlepšie. Je dôležité, že práce, ktoré najviac obmedzia dopravu, sú naplánované na dovolenkové obdobie a prázdniny. Čas rekonštrukcie je skrátený v rámci možností na maximálnu mieru. Etapy boli pre-usporiadané tak, aby sa ťažkosti obyvateľov znížili na minimum. Myslíme si, že je v záujme mesta aj zhotoviteľa, aby rekonštrukcia prebehla čo najrýchlejšie, nie však na úkor kvality," povedal nám hovorca Karlovej Vsi Branislav Heldes.

Situáciu určite pomôže riešiť, keď čo najviac ľudí presadne do MHD. No Karlova Ves už roky žiada o posilenie linky 133 z Dlhých dielov, zatiaľ sa tak však nestalo. "Naša požiadavka na posilnenie linky 133 z Dlhých dielov trvá. Máme prísľub, že Dopravný podnik Bratislava posilní aj spojenie na Dlhé diely, akonáhle bude disponovať novými dopravnými prostriedkami," povedal nám Heldes, čo v praxi ale znamená, že v krátkom čase to očakávať nemožno. Ako pre banoviny.sk upresnila starostka Čahojová, na nové vozidlá momentálne nie sú peniaze. 

"Situácia určite nebude jednoduchá. Myslíme si, že mesto urobilo všetko pre to, aby zabezpečila pre obyvateľov MHD v dostatočnom rozsahu. Väčší problém bude mať individuálna automobilová doprava. Vodiči budú musieť prispôsobiť svoje návyky a vyhnúť sa dopravnej špičke najmä smerom do centra. Boli by sme radi, keby bola viac využívaná MHD, na ktorú sa budeme zameriavať," dodal Heldes.

(lb, ms)

Páčil sa vám článok?