Parkovacia politika: V čom je to iné ako za Nesrovnala? Boli sme na diskusii Matúša Valla S Petržalčanmi

26.5.2019
0
Diskusia s Matúšom Vallom v DK Zrkadlový háj

Zdroj: Archív

Páčil sa vám článok?

„Nič nové sme sa nedozvedeli,“ konštatovali niektorí Petržalčania, ktorí prišli minulý týždeň do DK Zrkadlový háj diskutovať s primátorom Matúšom Vallom o parkovacej politike. Ani presný počet parkovacích miest v meste, ani to, o koľko klesne toto číslo po „namaľovaní“ legálnych miest v zónach atď. Podobné argumenty boli dôvodom, prečo neprešla Nesrovnalova parkovacia politika. A predsa... V čom je to teraz iné?

Na prerokovanie som meškala 20 minút, pretože som na autobus číslo 68 čakala 25 minút. Dva spoje vynechali, konštatovali rezignovane ľudia v autobuse. Znamená to, že MHD je nespoľahlivá a nemôžem jej dávať prednosť pred vlastným autom alebo je to dôkaz, že dopravná situácia v meste je už katastrofálna a na zápchy dopláca aj MHD? Táto situácia ukazuje dva tábory v téme parkovacia politika.

Druhá skupina je presvedčená, že treba konať hneď, VZN o parkovacej politike schváliť, aby ju mestské časti mohli začať pripravovať a verí, že magistrát vie, čo robí. Táto skupina je väčšia, ako bola za Nesrovnala. A pomohla k tomu aj osoba primátora Matúša Valla, ktorý má odvahu postaviť sa pred ľudí s nepopulárnou témou a robí turné po mestských častiach, počas ktorého do nemoty trpezlivo vysvetľuje, prečo Bratislava potrebuje parkovaciu politiku. A nielen to. Nehanbí sa povedať, že nie sú neomylní. „Objavilo sa veľa životných situácií, s ktorými sme nerátali,“ vyjadril sa. A tým, ako VZN už teraz menia a sú ochotní zapracúvať doň pripomienky (na magistrát ich doteraz prišlo vyše 2000) ukazuje, že sú prístupní zmenám, a to dáva nádej, že budú aj v budúcnosti. Neodbavia to komentárom, máme väčšinu v zastupiteľstve, odhlasujeme si, čo chceme. Je to práve iný prístup k téme, ktorý sme postrehli na verejnej diskusii. A odrazil sa aj na Petržalčanoch. „Mám výhrady, ale ďakujem za možnosť ich predniesť,“ reagovali viacerí diskutujúci a človek mal z toho dobrý pocit. Rovnako ako z vyjadrenia petržalského starostu Jána Hrčku smerom k primátorovi. Povedal, že by zrejme rozbehol parkovaciu politiku inak, najskôr spoplatnením mimobratislavských vodičov, ale chce dať Vallovi šancu, pretože je presvedčený, že to chce urobiť dobre. Zrazu ste mali pocit, že si politici nelezú navzájom po chrbtoch v snahe získať priazeň voliča. Odrazu ste mali pocit, že z úst nevypúšťajú len frázy v snahe zapáčiť sa, nájdenie kompromisu je možné, politikov zaujíma problém obyvateľa a hľadajú spôsob, ako preňho dosiahnuť lepšie parkovanie.

Väčšia skupina Bratislavčanov ako v minulosti si teda dopriala ten komfort opäť uveriť politikom, prijali nepopulárny fakt, že Bratislavčania nemôžu parkovať v celej Bratislave bezplatne, pretože by potom parkovacia politika nefungovala a sú ochotní zmeniť svoje návyky, pretože vedia, že len mimobratislavské autá nám tu dopravný problém nespôsobujú. A tu je pár dôležitých tém, ktoré sa týkajú Petržalky:

Prečo nemôžu Petržalčania parkovať zadarmo v celej Petržalke?

Petržalka je príliš veľká, aby bola jednou rezidenčnou zónou. Ak sa však mestská časť rozhodne, že bude, môže, ale bolo by to nepraktické. Mestská časť sa môže aj rozhodnúť, či chce zvýhodniť niektoré skupiny obyvateľov, napríklad zdravotne hendikepovaných, a refundovať časť ich nákladov na parkovaciu politiku.

Ako rozšírime parkovacie možnosti v Petržalke?

V   mestskej časti máme niekoľko polozápustných parkovísk, ku ktorým sa môžu postaviť nadstavby. Na niektorých uliciach zvážia nočné parkovanie v jednom jazdnom pruhu. Ak sú chodníky, na ktorých dnes parkujú autá dosť široké, rozdelia ich a vytvoria legálne parkovacie miesta. Parkovanie na chodníkoch nebude v zónach možné.

Zdroj: in

Petržalka tiež žiada od magistrátu, aby spolu s VZN predložil aj „Štúdiu možností realizácie záchytných parkovísk a parkovacích domov v Bratislave“, v ktorej bude jednoznačne uvedené, ktoré záchytné parkoviská a v akom termíne plánuje hlavné mesto SR Bratislava vybudovať a tiež zoznam opatrení týkajúcich sa zapojenia MHD do parkovacej politiky (napr. zľavy pre vodičov motorových vozidiel, prednostné autobusové pruhy).

Niektoré pripomienky, ktoré schválili petržalskí poslanci:

    V Petržalke by mala byť buď jedna zóna s možnosťou vytvorenia rôznych tarifných pásiem
     (A,B,C,D) alebo 12 zón podľa lokalít za podmienky 1 zóna 1 tarifné pásmo.
    Petržalka žiada, aby si v prechodnom období mohla robiť vlastnú parkovaciu politiku.
    Navrhuje zdvojnásobiť sadzby za hodinové parkovné pre mimobratislavské autá a odlíšiť
    ich tak od Bratislavčanov.
    Upraviť rozdeľovanie výnosu medzi hlavné mesto a mestské časti tak, aby z výnosov z hodinového parkovania išla aspoň polovica tej mestskej časti, ktorej obyvatelia zaplatia toto parkovné a nielen tej mestskej časti, kde sa parkovné vyberie.
    Žiada, aby mestská časť mohla určiť, že úhradu 39 eur (aktuálne avizovaná suma za prvé auto)
    nebude musieť platiť na jej území počas obdobia najviac dvoch rokov od nadobudnutia účinnosti VZN.
    Požaduje, aby mohli „rezident 1“ a „rezident 2“ do 31. 12. 2022 bez ďalšej úhrady parkovať v iných zónach s tarifným pásmom A, B, C a D kumulatívne v rozsahu 8 hodín denne.
    Rezident 1“ by mal mať podľa stanoviska Petržalky nárok na 150 hodín ročne pre návštevy, a aj
    rezident 2 by mal dostať túto možnosť, a to 50 hodín ročne.
    Navrhuje novú „Rodinnú parkovaciu kartu“, ktorá by bola vydaná len pre jedno auto v domácnosti so splnením podmienok parkovacej politiky, pre rodinu s deťmi do 10 rokov, obsahovala by predĺženie časového limitu možnosti parkovania v iných zónach z 2 hodín na 4-6 hodín za deň.

(in)

Páčil sa vám článok?