Parkovaciu politiku majú v susednom Brne len pár mesiacov a už ju idú meniť

4.5.2019
0
Parkovenie v Brne

Zdroj: Shutterstock

Páčil sa vám článok?

Moravskú metropolu Brno spomenul primátor Matúš Vallo ako jeden z príkladov, keď predstavoval návrh novej parkovacej politiky pre Bratislavu. Naši susedia ju zaviedli len vlani: prečo idú teraz pravidlá meniť?

Systém rezidenčného parkovania začal platiť najskôr v historickom centre Brna, a to v septembri minulého roku. S cenami pre prvé auto naozaj prijateľnými: na rok to je 600 Kč (23,40 eura, u nás sa navrhuje 49 eur). Za druhé auto si však už majiteľ priplatí – ročne je to 15 000 Kč (584 eur, návrh u nás je 150 eur).
O dva mesiace sa k rezidenčnému systému pripojili ďalšie 3 oblasti, ktoré susedia s historickým centrom Brna. Vedenie mesta zároveň rozhodlo, že poplatok za prvé auto bude v daných zónach nulový. A podľa najnovších návrhov by mali vodiči v Brne parkovať ešte lacnejšie.

V čom je rozdiel

Brno zvolilo systém „kvetinky“: rezidenčné parkovacie oprávnenie neplatí len v oblasti, kde má vodič pobyt (stred „kvetinky“), ale aj vo všetkých susedných oblastiach (okvetné lístky kvetinky). „Tým sa významne rozšírilo územie, na ktorom môžu vodiči zaparkovať. Výnimkou je len najužšie centrum mesta, kde môžu parkovať iba ľudia z tejto oblasti,“ informoval hovorca brnianskeho magistrátu Filip Poňuchálek.
Návrh našej parkovacej politiky ráta s tým, že kúpou rezidenčnej karty v cene 49 eur ročne získame 2 hodiny bezplatného parkovania v inej časti Bratislavy a tiež 100 hodín parkovania ročne grátis pre návštevu. Za každú ďalšiu hodinu sa má platiť podľa sadzobníka konkrétnej zóny.
Aj v Brne môže každý rezident darovať návštevníkovi čas, počas ktorého parkuje zadarmo: 100 hodín dostane ku karte a ďalších 50 hodín k nim si môže dokúpiť. „Ak však návštevník nejde na návštevu, zadarmo môže parkovať iba krátkodobo, podľa oblasti 30 alebo 60 minút. Ďalšie parkovanie je však už preňho spoplatnené,“ spresnil Filip Poňuchálek. Zrejme už od jesene tohto roka sa však systém rezidenčného parkovania zmení. Nielen zlacní, ale aj zjednoduší.

Tri zóny a nižšie ceny

Brno sa má rozdeliť na 3 zóny, pričom regulácia bude platiť iba na pracovné dni a na väčšine územia len v noci. V historickom jadre bude parkovanie regulované 24 hodín denne: bez obmedzenia tu zaparkujú iba rezidenti a abonenti, ktorí si kúpia parkovacie oprávnenie. Na miestach určených pre návštevníkov bude hodina stáť 40 Kč (1,60 eura). Raz denne tu budú môcť vodiči zaparkovať na prvých 30 minút zadarmo.
Aj v druhej zóne, ktorá tvorí prstenec okolo historického jadra, bude parkovanie regulované 24 hodín denne. Cena pre návštevníkov však bude nižšia, 30 Kč (1,20 eura) za hodinu.

parkovaciu

Vo všetkých ďalších oblastiach bude parkovanie regulované iba večer a v noci, aby rezidenti, ktorí sa vrátia z práce domov, ľahšie zaparkovali. Od 17. h do 6. h bude cena pre návštevníkov 20 Kč (0,80 eura) na hodinu a počas dňa tu bude môcť zadarmo parkovať ktokoľvek.

Novinka: predplatné

Pre návštevníkov chcú v Brne zaviesť nové dlhodobé návštevnícke parkovacie oprávnenie, ktoré budú môcť využívať v zóne okolo historického centra 6 až 17 hodín. Týždenný paušál vyjde 400 Kč (15,6 eura), mesačný 1 200 Kč (46,70 eura) a ročný 12 000 Kč (467 eur). Oplatí sa napríklad ľuďom, ktorí sem jazdia za prácou, alebo turistom, prichádzajúcim na dovolenku.
Aj samotní rezidenti majú ušetriť za parkovacie oprávnenie. Za prvé auto zaplatia 200 Kč (7,80 eura), za druhé 8 000 Kč (312 eur) a za každé ďalšie 12 000 Kč (467 eur). K dispozícii budú mať aj voľné parkovacie hodiny pre návštevy – v najvyťaženejších prvých dvoch spomínaných zónach získajú oproti súčasnosti dvojnásobne viac.

V Prahe zúfalo chýbajú záchytné parkoviská

Zóny plateného parkovania v podobe, v akej sú dnes, sa v Prahe zaviedli v roku 1996. „Regulácia dopravy však existuje v Prahe už od 70. rokov,“ informoval tlačový hovorca pražského magistrátu Vít Hofman.
Zóny plateného parkovania sa zavádzajú na žiadosť mestských častí tam, kde je nevyhnutné zlepšiť situáciu s parkovaním rezidentov. „Mestské časti sa môžu tiež rozhodnúť, či zóny rozdelila na sektory, aby mohli obyvatelia zaparkovať auto ešte bližšie k svojmu bydlisku,“ doplnil Hofman. Ceny rezidenčného aj abonentného parkovania sa pre každú lokalitu nastavujú osobitne vzhľadom na cenové pásmo a počet vydaných parkovacích oprávnení na daného užívateľa.

Zdroj: Shutterstock

Veľkým problémom je v Prahe nedostatok parkovísk: podľa analýzy ČVUT denne do českej metropoly prichádza 318-tisíc mimopražských vozidiel, avšak na parkoviskách, kde by mali vodiči nechať auto a ďalej pokračovať MHD, je k dispozícii iba 3,5 tisíca miest, teda 1 percento.

(ac)

Páčil sa vám článok?