Zimná pohotovosť bez zásahu stojí mesto vyše 800-tisíc eur mesačne
Zimná pohotovosť bez zásahu stojí mesto vyše 800-tisíc eur mesačne - zimna_udrzba
Po troch rokoch sa začali predstavitelia bratislavskej samosprávy zaoberať tým, koľko vlastne mesto platí za zimnú údržbu a najmä začo. Ukázalo sa, že len samotná pohotovosť zmluvného dodávateľa bez akéhokoľvek zásahu stojí mestskú kasu 803 914 eur s DPH mesačne! Bratislavčania tak platia za zimnú údržbu, aj keď nesneží a je sucho.
Ako vyplynulo z kontroly mestského kontrolóra, mesto má za zimnú údržbu mestských ciest za december 2013 zaplatiť 914 224,13 eur. Tých nedostatkov však bolo len za minuloročný december viac. Zimná údržba sa riadi operačným plánom. Podľa neho má dispečer oddelenia cestného hospodárstva magistrátu získavať informácie o stave poveternostnej situácie telefonicky zo Slovenského hydrometeorologického ústavu, a to 4x denne. To sa však podľa kontroly nedeje.
Kontrolou faktúr od roku 2012 bolo ďalej zistené, že nie je možné overiť, koľko posypového materiálu sa reálne minulo pri zimnej údržbe, ani koľko kilometrov bolo najazdených so spustenými radlicami alebo posýpaním cesty. Pritom jeden z dvoch dispečerov magistrátu by to podľa kontrolóra mohol zistiť.
Predseda dopravnej komisie mestského zastupiteľstva Jozef Uhler (SDKÚ-DS) napríklad upozornil, že podľa faktúry za december 2013 vychádza, že posypové vozidlá externého dodávateľa pri výjazdoch sypali počas celej jazdy. „Sypali stále. Aj keď odhŕňali, aj keď neodhŕňali, aj keď išiel z Ružinova do Lamača, celou cestou sypal, aj keď to nebol jeho rajón,“ spochybnil poslanec Uhler fakturované výkony dodávateľa pri zimnej údržbe.
Napríklad za posyp Cesty na Kamzík dodávateľ vyfakturoval náklady, podľa ktorých by cesta mala byť široká ako diaľnica. „Táto cesta je dlhá len 1700 metrov, napriek tomu sa na faktúre objavilo posypaných 40-tisíc štvorcových metrov. Bežná cesta má pritom šírku osem metrov, no tá na Kamzík by musela byť široká ako diaľnica, teda 24 metrov,“ upozornil Uhler.
Poslanci tvrdia, že dodávateľ zimnej údržby - spoločnosť A.R.K. technické služby, s.r.o., fakturuje mestu výkony, ktoré neboli dodané. Poslanci spochybnili aj platnú zmluvu s touto firmou, ktorú v roku 2010 uzavrelo bývalé vedenie mesta. Išlo pritom o výsledok medzinárodnej súťaže a prvú elektronickú aukciu, ktorú robila samospráva mesta. Do súťaže sa prihlásili tri spoločnosti - konzorcium troch bratislavských firiem A.R.K. technické služby, konzorcium českých firiem AVE a konzorcium bratislavských firiem OLO, BVS, Infra Services a Ružinovský podnik VPS. Pre nesplnenie podmienok bola tretia firma vylúčená, pričom najlepšiu cenu ponúkol víťaz.
Do roku 2010 robilo zimnú aj letnú údržbu pre mesto Bratislava päť rôznych firiem a snahou vtedajšieho vedenia mesta bolo zjednotiť tieto činnosti. To sa aj podarilo a zmluva s víťaznou firmou bola o 10% lacnejšia, ako mesto platilo za zimnú a letnú údržbu piatim firmám dovedna.
Mestskí poslanci obvinili primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smer-SD), že tri roky nekontroloval výkony, ktoré dodávateľ zimnej údržby fakturoval. Upozornili, že zmluva počíta so zimnou pohotovosťou 61 pracovníkov, v nasledujúcich rokoch však bol počet týchto pracovníkov zvýšený na 81, resp. 73 pracovníkov. Tým sa zvýšili mesačne náklady na pohotovosť pracovníkov o takmer 100-tisíc eur.
Mestskí poslanci požiadali primátora, aby zabránil preplateniu neoprávnene fakturovaným službám za decembrovú zimnú údržbu, aby rokoval s dodávateľom o zmene alebo ukončení zmluvy a pripravil analýzu zimnej a letnej údržby vlastným mestským komunálnym podnikom.
(brn)