Bratislava zatiaľ bohatých turistov neláka

20.5.2008
0
Páčil sa vám článok?

Na hriešne obchádzanie podnikateľských možností v oblasti kongresovej turistiky zo strany vedenia Bratislavy poukazujú odborníci z tejto branže.

Súťažiť s Viedňou, ktorá je svetovou jednotkou v kongresovej turistike, síce Bratislava nemôže, ale naučiť sa od nej má čo. Napríklad Christian Mutschlechner, riaditeľ Vienna Convention Centre bez rozpakov verejne označuje Ivánku za jedno z viedenských letísk. Vie, prečo tak robí, predstavuje svetovej verejnosti široké zázemie.

Ak by sme využili len tento trik - podávať blízke rarity ako Viedeň či severomaďarské kúpeľné destinácie do vzdialenosti 50 km za širšie zázemie Bratislavy, jej atraktivita by razom niekoľkonásobne stúpla, tvrdia odborníci na kongresovú turistiku. Podľa nich však mesto neprejavuje vážny záujem o tento druh turistiky.

O tom, že Bratislava má naozaj čo doháňať (a zároveň chrániť to, čo je v nej atraktívne) svedčí niekoľko porovnaní. Viedeň má v troj- až päťhviezdičkových hoteloch vyše 20-tisíc izieb, Bratislava necelé tri, čo znamená, že Viedeň má vzhľadom na počet obyvateľov dvakrát viac takýchto izieb ako naša metropola. Kým vo Viedni v hoteloch týchto kategórií tvoria účastníci kongresov vyše 14 percent hostí, v Bratislave sú to len štyri percentá. No a napokon za posledné roky sú tržby od účastníkov kongresov vo viedenských hoteloch takmer šesť miliónov eur, v Bratislave čosi nad jeden.

Vedúci oddelenia marketingu a cestovného ruchu na bratislavskom magistráte Milan Vajda tvrdí, že kongresová turistika patrí medzi kľúčové segmenty v rámci rozvoja turizmu v Bratislave. „Bratislava má celkom určite všetky predpoklady stať sa postupne miestom kongresovej turistiky,“ uvádza M. Vajda a dodáva, že prednosťou v tomto smere je novosť Bratislavy v sortimente kongresových miest. Podľa jeho slov by sa za dva roky mal zvýšiť počet postelí v 4- a 5-hviezdičkových hoteloch o 1000 lôžok.

Chýba však kardinálna podmienka - samotné zariadenia na organizovanie kongresov. Mesto má zariadenia s kapacitou do 250 účastníkov a najčastejšie akcie majú 500 - 7000 účastníkov a na nové bude niekoľko rokov čakať. Dovtedy sa podľa Vajdovho názoru Bratislava musí propagovať všeobecne. Bratislava Convention Bureau by za účasti komerčných aj mestských turistických zložiek mohlo vzniknúť až o pár rokov.

(gub)
Páčil sa vám článok?