Bratislavský magistrát ide upratať prvé ulice a chodníky, zaparkujeme už len na legálnom mieste

4.9.2021
0

Zdroj: BN

Páčil sa vám článok?

Keď na ceste či na chodníku neuvidíte nakreslené parkovacie miesto, nebudete tam môcť odstaviť auto. Také pravidlo prináša celomestská regulácia parkovania, ktorá sa má spustiť v Bratislave v prvých troch zónach už od októbra. Čo to spraví s počtom parkovacích miest, ktoré máme k dispozícii dnes?

Nové pravidlá parkovania, ktoré si už postupne zvykáme vnímať pod skratkou PAAS (bratislavský parkovací asistent), odskúša mesto najskôr v Krasňanoch v Rači, na Dvoroch 4 v Petržalke a na Tehelnom poli v Novom Meste, ďalšie lokality sa pripoja až po príprave. Ak budú chcieť rezidenti spoplatnených zón zaparkovať v okolí svojho bydliska, musia investovať do parkovacej karty. Pri prvom aute ich vyjde na rok 39 eur, pri druhom 150 eur a pri treťom 500 eur.

„V zóne máte jednu obrovskú výhodu, a zároveň nevýhodu – môžete parkovať len na vyznačených miestach, všetky ostatné budú zakázané. Počet legálnych miest by však mal rezidentom stačiť, aspoň zatiaľ nám to tak vychádza,“ priblížil petržalský starosta Ján Hrčka pri online prezentácii pravidiel v zóne Dvory 4. A viceprimátorka Tatiana Kratochvílová k tomu dodala: „Regulácia parkovania nie je len o vytvorení lepších podmienok pre rezidentov, ale aj pre nemajiteľov motorových vozidiel, teda chodcov, rodiny s kočíkmi či vozičkárov.“

Zdroj: FB/Hlavné mesto SR Bratislava

​Zástupcovia magistrátu sa v lete stretli s obyvateľmi Dvorov 4 v Petržalke, aby ich informovali o chystaných zmenách v parkovaní.  

Hoci v zóne s regulovaním parkovaním budeme môcť odstaviť auto len na vyznačenom mieste, podľa samosprávy by sa malo parkovanie rezidentov výrazne zlepšiť. Vďaka zjednosmerneniu niektorých ulíc a zúženiu obojsmeriek pribudnú nové, legálne boxy pre autá. „Jednosmerky sú najväčšia výzva, ale naše skúsenosti hovoria, že ľudia si na ne rýchlo zvyknú, všade boli benefitom. Nielenže vodiči lepšie zaparkujú, ale napríklad aj cyklisti bezpečnejšie prejdú danou lokalitou. Zároveň sa upokojí tranzitná doprava, a v konečnom dôsledku sa znížia emisie z dopravy a hluk,“ pripomenul na spomínanej online prezentácii splnomocnenec mesta pre parkovaciu politiku Peter Herceg.

Zdroj: BN

Oznam pre Petržalčanov v chystanej spoplatnenej zóne: Na parkovisku bude prebiehať čistenie a značenie, ktoré vám v budúcnosti umožní lepšie parkovanie... 

Regulácia parkovania negarantuje, že rezident zaparkuje priamo pred svojou bytovkou, no v blízkom okolí by mal nájsť voľné miesto. Ako dobrý príklad uviedol Peter Herceg Tehelné pole, kde mestská časť ešte vlani zaviedla pilotný projekt rezidentského parkovania: „Osvedčil sa. Predtým bol problém zaparkovať hoci aj 300 metrov od domu, dnes dokonca po 20. hodine nejaké to voľné miesto nájdete a sú ulice pri Zimnom štadióne či parku Jama, ktoré sa úplne vyčistili. Rozdiel vďaka regulácii je viditeľný.“

V susednom Brne majú za prvé roky uplatňovania systému rezidentského parkovania podobnú skúsenosť. „Rezidentské karty sa v Brne nazývajú rezidentské oprávnenia. Ich cieľom je uľahčiť rezidentom možnosť zaparkovať v blízkosti domova. Práve ľahšie hľadanie parkovacieho miesta oceňujú rezidenti najviac. V niektorých lokalitách totiž pred zavedením tohto systému hľadali voľné miesto aj desiaty minút,“ uviedla pre Bratislavské noviny Anna Dudková z brnianskeho magistrátu.

Zdroj: BN

​Stihnú sa do októbra vyznačiť parkovacie miesta? Vodiči na Vavilovovej ulici uvoľnili parkovisko podľa pokynu samosprávy, no žiadne práce sa na ňom v daný deň ani neskôr nekonali... 

Modré zóny vyznačovali tam, kde už parkovacie miesta existovali. Ich reálny počet sa ale mohol meniť, keďže značenie musí rešpektovať normy dané legislatívou. „Nové miesta v uliciach sa získali napríklad na základe realizácie zón 30, kde je možné vďaka menšej rýchlosti vyznačiť ich viac, alebo zjednosmernením obojsmerných ulíc,“ doplnila Anna Dudková.

Potvrdila tiež, že v Brne vďaka regulácii zároveň ubudli z niektorých ulíc a parkovísk dlhodobo odstavené nepojazdné vozidlá. „Sú však lokality, kde je rezidentov tak veľa a miest tak málo, že pozitívny vplyv rezidentského parkovania sa v nich nijako neprejavil.“

Vodiči v Brne majú oproti Bratislave výhodu v tom, že môžu odstaviť auto aj v mestskom parkovacom dome. Parkovisko Skořepka, Dominipark, Riverpark či Pinky park sú parkovacie domy mestskej spoločnosti Brněnské komunikace. O tých sa u nás ešte len diskutuje. Na obavy ľudí, že po vyznačení parkovacích boxov v spoplatnených zónach prídu o doterajšie možnosti parkovania, však odborníci bratislavského magistrátu majú jednoznačnú odpoveď: „Parkovacích miest nebude menej, pretože tie miesta tam nikdy neboli. To, že niektorí vodiči dnes parkujú v križovatkách, na tráve či na priechodoch pre chodcov neznamená, že sú to parkovacie miesta. Parkovacia politika jednoznačne určí, kde je a kde nie je možné zaparkovať.“ 

(ac)

Páčil sa vám článok?