Hlavné mesto ide stavať parkovacie domy za 1 euro: Ktoré sídliská uprednostní?

7.8.2021

Zdroj: BN

Páčil sa vám článok?

Už od októbra sa v Bratislave spúšťa parkovacia politika, ktorá má oficiálny názov PAAS – bratislavský parkovací asistent. Okrem prvých spoplatnených zón hlavné mesto pripravuje aj výstavbu parkovacích domov: stačí, ak si k rezidentskej karte priplatíte 1 euro na rok a môžete tam odstaviť svoje auto. Prvé lokality už magistrát vytypoval, pričom rozhodoval podľa jasných kritérií.

Odborníci magistrátu v súvislosti s PAAS zdôrazňujú, že nemá ísť len o reguláciu parkovania podľa nových pravidiel, ale aj o zvyšovanie parkovacích kapacít. Chcú tiež motivovať ľudí, ktorí nepotrebujú mať auto na ulici, aby si ho dali do hromadnej garáže.

Prvé vytypované pozemky, kde by mohli stáť mestské parkovacie domy, sú v Dúbravke na Saratovskej ulici, v Petržalke na Wolkrovej ulici, v Lamači na Studenohorskej ulici, v Novom Meste vo vnútrobloku Račianska-Šancová-Kominárska a v Karlovej Vsi na Veternicovej ulici. Hlavné mesto zároveň pripravuje participatívne stretnutia k parkovacím domom aj v ďalších mestských častiach, napríklad v Rači či vo Vrakuni, spolupracuje i s Ružinovom, kde mestská časť tiež pripravuje takéto zámery. Čo rozhoduje o výbere konkrétneho miesta?

„Prioritne sú vytypované lokality a sídliská, kde je akútny nedostatok parkovacích miest, resp. kde parkovanie vo verejnom priestore a na chodníkoch spôsobuje vážne problémy, a takisto, kde je potrebné navýšiť kapacity. Súčasne vychádzame aj z našich dopravných prieskumov a analýz parkovania a uprednostňujeme mestské časti, ktoré sa zapájajú do parkovacej politiky v prvých vlnách,“ uviedla pre Bratislavské noviny hovorkyňa bratislavského magistrátu Katarína Rajčanová.  

Zdroj: Vizualizácia Hlavné mesto SR Bratislava

​Návrh parkovacieho domu Unitas v mestskej časti Nové Mesto.

K prvým zónam, v ktorých sa bude od októbra uplatňovať celomestská parkovacia politika, patria Krasňany, Tehelné pole a okolie Einsteinovej ulice v Petržalke (Dvory 4). Práve z výnosov parkovacej politiky majú byť dotované parkovacie domy pre rezidentov. V tejto súvislosti nás zaujímalo, aký maximálny počet by mesto dokázalo prevádzkovať z týchto peňazí, prípadne či sú v hre aj iné možnosti financovania.  

„Zatiaľ je predčasné hovoriť o konečnom počte parkovacích domov, keďže ten závisí od spúšťaných zón regulovaného parkovania, ako aj politických rozhodnutí mestských častí a mestského zastupiteľstva, s ktorými zónami a kedy sa zapoja.  To determinuje aj výnosy z parkovacej politiky na stavbu parkovacích domov. Taktiež ešte prebiehajú dopravné prieskumy a analýzy na ďalších sídliskách, aktuálne napríklad vo Vrakuni, ktoré určia, kde je ako urgentné budovať parkovacie domy a kde zavedenie regulácie bude dostatočné na zlepšenie situácie s parkovaním,“ vysvetlila hovorkyňa magistrátu.  

Ako ďalej dodala, budovanie parkovacích kapacít prioritne pripravujú vo vlastnej réžii, keďže ich prevádzka a oprávnenie parkovania v nich majú byť prepojené s parkovacou politikou. Na správu a prevádzku takýchto nehnuteľností má hlavné mesto zriadenú svoju spoločnosť Mestský parkovací systém.  

Zdroj: varms.sk

Parkovací dom na Vavilovovej ulici v Petržalke plánuje stavať súkromník na pozemku mesta.

Na deň, keď prvýkrát zaparkujeme v mestskom parkovacom dome, si však ešte počkáme. Ide síce o jednoduchšiu stavbu, ale povoľovacie procesy sú dlhé - od posudzovania vplyvu na životné prostredie (EIA) cez územné konanie a rozhodnutie o umiestnení stavby až po stavebné konanie. „Schvaľovanie projektu trvá aj viac ako rok, výstavba je teda reálna v roku 2023. Samotná stavba by však mohla stáť do pol roka, keďže pôjde skôr o modulárne parkovacie domy, pri ktorých sa diely zmontujú na mieste, nebetónuje sa,“ informoval pri online prezentácii parkovacieho domu na Saratovskej ulici v Dúbravke splnomocnenec Bratislavy pre parkovaciu politiku Peter Herceg.

(ac)

Páčil sa vám článok?