Je to nezmysel! Odborník komentuje prístup k vlakom na Hlavnej stanici

7.11.2020
Páčil sa vám článok?

Ak vystúpite z električky, aby ste sa dostali na nástupiská k vlakom na Hlavnej stanici, musíte sa ťahať s kuframi hore-dole schodmi. Prístup by pritom mohol byť oveľa jednoduchší, pohodlnejší a tiež bezpečnejší.

Na lepšie riešenie pre cestujúcich, ktorí sa po vystúpení z MHD na Hlavnej stanici potrebujú dostať k nástupiskám vlakov, upozorňuje Ing. Igor Badiar – odborník, ktorý bol 40 rokov projektantom mestských komunikácií. 

Igor Badiar bol hlavný inžinier stavby Električková trať po priečnej osi v Bratislave, projektovanej a realizovanej v druhej polovici 70. rokov minulého storočia. Súčasťou stavby bol aj prístup cestujúcich z električkového obratiska do priestorov hlavnej stanice"Územné rozhodnutie uvažovalo s obratiskom električky na úrovni predstaničného priestoru, v situačnej  polohe zhodnej tak, ako je zrealizované. Na návrh Dopravoprojektu bolo obratisko navrhnuté o úroveň nižšie. Vychádzalo sa z názoru, že nie je žiaduce viesť pravidelných cestujúcich do haly stanice, ale je prirodzené ich viesť tunelom z obratiska priamo do tunela k jednotlivým nástupiskám vlakov. Toto riešenie bolo akceptované. Bola spracovaná štúdia, ktorá preukázala reálnosť riešenia," hovorí inžinier Badiar.

Mesto podľa neho zrealizovalo časť tohto riešenia v celom rozsahu stavby obratiska, s tunelom vedľa pohyblivých schodov. Ten sa teraz využíva ako sociálne zariadenie DPB. Železnice tunelovú časť nezrealizovali, ale zväčšili halu. 

Zdroj: Marián Dekan

​Trasa od zastávky električky k nástupiskám vlakov je podľa odborníka zbytočne komplikovaná.

"Cestujúci chcú rýchlo, pohodlne a bezpečne prejsť od výstupísk MHD k nástupiskám vlakov. Len minimálna časť z nich má záujem o služby poskytované v hale stanice. V súčasnosti však musia všetci z električiek nezmyselne vystupovať do haly a následne zostupovať do tunela a opäť vystupovať k nástupiskám vlakov. Zároveň sa v stiesnených priestoroch haly spájajú s cestujúcimi z autobusov a miešajú sa s cestujúcimi čakajúcimi na vlak," upozorňuje odborník. 

Konštatuje, že v samotnej stanici nastali zmeny. V starej časti sa zrušili dve jedálne, ktoré boli zásobované zo suterénu. Tým sa v suteréne uvoľnili priestory kuchyne, skladov a sociálneho zabezpečenia personálu. V tomto roku sa uskutočnili aj zmeny, ktoré nenasvedčujú tomu, že by sa v blízkom čase uvažovalo s riešením predstaničného priestoru. Tenisový areál a  bývalé detské ihrisko na Žabotovej ulici sa prenajalo na 15 rokov na športoviská. Na samotnom Námestí Franza Liszta sa zrealizovala výsadba stromov.

Zdroj: Marián Dekan

Po vystúpení z električky treba vystupovať do haly, následne zostupovať do tunela a potom opäť vystupovať k nástupiskám vlakov.

"Z doteraz spracovanej dokumentácie nie je zrejmé, kedy dôjde k prestavbe stanice. Preto by bolo vhodné preveriť možné prepojenie tunela z obratiska električiek aj s možným využitím uvoľnených priestorov v suteréne stanice. Zároveň treba preveriť možnosť prístupu rampou z výstupísk autobusov k obratisku električiek. Prínos tohto riešenia by bol aj v tom, že by cestujúci z autobusov a električiek nemuseli dvakrát prekonávať výškový rozdiel medzi tunelmi a hala stanice by sa zásadne uvoľnila," pripomína Igor Badiar. 

Keďže realizácia by sa uskutočnila na pozemkoch mesta a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), je presvedčený, že ani schvaľovanie by nemalo byť časovo náročné. Prínos tejto prestavby pre cestujúcich podľa neho určite prevýši negatíva z realizácie stavby. Navrhnuté riešenie nezamedzí vo výhľade zrealizovať hlavnú stanicu podľa medzinárodnej architektonickej súťaže.

"Vzhľadom na časovú neurčitosť definitívnej výstavby novej stanice s prednádražím by bolo vhodné, aby magistrát a ŽSR zabezpečili štúdiu, ktorá by preverila možné prepojenie obratiska električiek priamo s tunelom k nástupiskám vlakov," uzatvára inžinier Badiar. 

​(bn)

Páčil sa vám článok?