Máte vo vyúčtovaní vody preplatok? Aj tak na vás môže BVS-ka poslať exekútora

3.10.2020
BVS voda merač

Zdroj: BN

Páčil sa vám článok?

Ak vám príde vyúčtovacia faktúra od Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS) s nulovým nedoplatkom či dokonca preplatkom, nemusí to automaticky znamenať, že vodárňam nedlhujete ani cent. Práve na to doplatil Bratislavčan Ján.

Náš čitateľ zostal poriadne zaskočený, keď mu pred pár dňami prišiel príkaz od exekútora, aby zaplatil dlh Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS) a k nemu, pravdaže, úroky z omeškania aj trovy exekúcie. Suma sa tak vyšplhala do neskutočnej výšky. „Pritom vo vyúčtovaní za posledný rok mi vyrátali preplatok,“ nechápe Bratislavčan. Vodárne tvrdia, že je to v poriadku, hoci logika hovorí iné. Kde sa teda vzal dlh, ktorý BVS-ka napokon vymáhala od nášho čitateľa s pomocou exekútora?

Aj v Bratislavskej vodárenskej spoločnosti funguje systém zálohových platieb, podobný, aký majú energetici či plynári. Kým zálohové faktúry sú vyrátané na základe priemeru dlhodobých odberov, vyúčtovacia faktúra už zohľadňuje reálny, uskutočnený odpočet za dané obdobie. Vyúčtovacia faktúra pritom predstavuje rozdiel medzi predpísanými preddavkami a skutočne spotrebovanou vodou, čo ale neznamená, že ste všetky preddavky zaplatili. Ako vysvetlil riaditeľ komunikácie BVS Peter Podstupka, problém nášho čitateľa vznikol pravdepodobne preto, lebo zabudol zaplatiť niektorú z preddavkových faktúr za poskytnutú službu.

Zdroj: Marián Dekan

​Za dodanie vodného a stočného platíme vopred a ak na to zabudneme, vznikne nám dlh.

„Preddavkové faktúry sa klientom vystavujú spravidla mesačne a na konci zúčtovacieho obdobia je im doručená vyúčtovacia faktúra, ktorá zohľadňuje iba rozdiel medzi nami vyfakturovanou a skutočne spotrebovanou vodou. Teda rátame s tým,  že klient zaplatil všetky vystavené preddavkové faktúry,“ spresnil Peter Podstupka.

Inak povedané, v BVS-ke si predplácame dodanie vodného a stočného, ktoré priebežne využívame. A keď za túto „službu“ zabudneme vopred zaplatiť, vznikne nám dlh, ktorý sa môže dostať až k exekútorovi. Náš čitateľ priznáva: „Je pravda, že som na upomienky vodární nereagoval, ale bol som presvedčený, že je všetko v poriadku, keďže mi v ročnom vyúčtovaní vyšiel preplatok.“

​Na neuhradenú preddavkovú faktúru upozorňujú vodárne svojich klientov dvoma upomienkami. Prvú zasielajú 10 pracovných dní po uplynutí lehoty splatnosti faktúry a po uplynutí 30 pracovných dní po lehote splatnosti aj druhú upomienku. „Až v prípade, ak svoj dlh neuhradia ani po opakovaných upozorneniach, pristupuje BVS k súdnemu vymáhaniu prostredníctvom externých právnych zástupcov, ktorí zákazníkov kontaktujú a zasielajú im predžalobné upomienky. Ak napriek tomu zákazník neprejaví záujem svoj dlh vysporiadať, je pohľadávka vymáhaná súdnou cestou, pričom súd zasiela svoje rozhodnutie aj zákazníkom, t. j. majú ďalšiu možnosť dlh vysporiadať, resp. sa odvolať. Ak však nevyužijú žiadnu z možností prípad ukončiť, právoplatné rozhodnutie súdu sa stáva exekučným titulom, na základe ktorého už pohľadávku vymáha exekútor,“ pripomenul Peter Podstupka. Ako sme sa však dozvedeli, samotná BVS uvažuje nad zmenou vyúčtovacích faktúr. 

Zdroj:

V BVS uvažujú, že vyúčtovacie faktúry zmenia.

Dodajme ešte, že vodárne v tomto roku spustili aj elektronický zákaznícky portál, kam sa môžu registrovať všetci priami klienti BVS: Jednou z hlavných výhod portálu je jednoduchá kontrola  vystavených aj zaplatených faktúr. Všetky údaje potrebné na registráciu do systému nájdete na faktúre. 

(ac)

Máte podobnú skúsenosť aj vy? Napíšte nám do komentu.

Páčil sa vám článok?