V kostole stačí dvojmetrový odstup, ale v reštaurácii potrebuje zákazník 15 metrov štvorcových!

22.5.2020
0

Zdroj: koláž abn

Páčil sa vám článok?

Jeden zákazník na 15 m² platí nielen v obchodoch, ale aj v interiéroch reštaurácií! Táto podmienka, ktorá sa do opatrení dostala akoby nedopatrením, pripomína rovnakú absurditu ako nedávny zákaz skúšania topánok v predajniach. Zaujímavé je, že v kostole na omši podmienka jeden veriaci na 15 m² neplatí.

Ktorej reštaurácii sa oplatí otvoriť pre sotva pätinu pôvodných zákazníkov? A niekedy len pre jediný párik? Aj tretinové tržby sú bieda (úbytok zákazníkov pri podmienke 2-metrových odstupov), ale toto je pre gastropodnikateľov doslova na smiech cez slzy. Akoby im niekto najskôr podal pomocnú ruku a keď ju chceli prijať, ukázal im ukazovák.

Prevádzkarka z Viechy u Sedliaka nám povedala, že o nariadení vedia. „Všimla som si ale, že mnohé reštaurácie buď informované nie sú alebo podmienku 15 m² na jedného zákazníka ignorujú. Nám sa sem aktuálne zmestí len 12 ľudí. Ale mať otvorené je pre nás nevyhnutnosť,“ hovorí.

Zdroj: Marián Dekan

​V interiéri reštaurácií stanovili pravidlo jeden zákazník na 15 metrov štvorcových, čo by v praxi znamenalo, že zo štyroch stolov by mohol byť obsadený iba jediný... 

Nepochopiteľné zostáva aj to, že ani nemôžete ísť na obed s dvomi či tromi kolegami, s ktorými pritom strávite prevažnú časť pracovného dňa v spoločnej kancelárii. Na terase by ste mohli sedieť maximálne dvaja pri stole a vnútri jedine v prípade, ak sa prídete najesť sám alebo sama...

„Z desiatich stolov nám zostanú štyri, z toho dva na terase,“ hovorí Mária Hambalko z Friends Coffe. „Keby naši klienti neboli zvyknutí brať si kávu so sebou, bola by to pre nás katastrofa. Tie podmienky zjavne vytvárajú teoretici, ktorí sa v gastro podnikaní absolútne neorientujú.“

A ani ľudia z jedného tímu v tom nemajú jasno. Premiér Igor Matovič totiž na tlačovej konferencii pred spustením ďalšej fázy uvoľňovania povedal, že rovnaké podmienky, aké platia na vonkajších terasách, budú platiť aj v interiéri. Rovnaké znenie sa objavilo aj 18. mája na stránke Úradu verejného zdravotníctva.

​Ale potom prišli podrobné opatrenia, v ktorých pre prevádzkovateľov maloobchodných prevádzok a prevádzok poskytujúcich služby platí podmienka, že „počet zákazníkov v prevádzke v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu jeden zákazník na 15 m² z predajnej plochy prevádzky“.

Zdroj: abn

​Ktovie, či vedome, alebo omylom neoslobodili od dodržiavania tejto podmienky prevádzky verejného stravovania. Tie majú v opatreniach vlastné špecifické podmienky, ale súčasne povinnosť dodržiavať aj úvodné opatrenia z bodu B, ktorého sú súčasťou.

Zdroj: abn

​Úrad verejného zdravotníctva ešte včera prezentoval, že je to vedomé rozhodnutie.

„Toto dočasné opatrenie bolo zavedené, pretože v prevádzkach verejného stravovania sa ľudia zdržiavajú dlhší čas, čo možno považovať z epidemiologického hľadiska za rizikové,“ povedala pre TV Markíza hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva Daša Račková. Dnes sme hovorili s Jozefínou Kaššovou z komunikačného referátu. Potvrdila nám, že stav trvá. „Ako však uviedla moja kolegyňa, je dočasný a bude sa prehodnocovať,“ povedala nám.

Argument, že v reštauráciách sa ľudia zdržiavajú dlhší čas, čo možno považovať z epidemiologického hľadiska za rizikové, však neobstojí v kontexte podmienok pre bohoslužby. V kostoloch sa totiž tiež ľudia počas omše zdržiavajú pospolu dlhší čas a podmienka jeden veriaci na 15 m² tu neexistuje. V kostole stačia od 6. mája dvojmetrové odstupy medzi osobami (okrem členov spoločnej domácnosti).

Zdroj: Marián Dekan

​V kostole je pri dodržaní dvojmetrových odstupov približne päť ľudí na 15 metrov štvorcových... 

Včera nám pribudol jeden infikovaný koronavírusom. Nielen nízke čísla z predchádzajúcich dní však budú argumentom na prehodnotenie tejto podmienky. Ako pri predchádzajúcich absurditách zaberú zrejme najviac verejné emócie a diskusia.
(in)

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.