FOTO: Uvoľnené opatrenia v obchodných centrách spôsobujú absurdné aj vtipné situácie...

21.5.2020

Zdroj: mth

Páčil sa vám článok?

Ľudia v uličkách a vo foyeroch majú zakázané sedenie a povinnosť nosiť na tvári rúško, pričom neraz len meter od nich spokojne a bez rúšok sedia ľudia v kaviarňach a vo fastfoodoch. Viacero opatrení, za ktorých nerešpektovanie hrozí pokuta až do výšky 20 000 eur, je v praxi len ťažko realizovateľných. Iné vyvolávajú skôr úsmev...

V Opatrení Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky z 19. mája sa okrem iného píše, že vo foyeroch obchodných centier musia byť zrušené všetky miesta na sedenie, prenosné odstránené, pevné ohradené páskou.

Zdroj: Marián Dekan

​Tì s rúškom si v obchodnom centre nesadnú, teda aspoň nie v chodbách nákupných centier...

Pre fastfoody však platia podmienky ako pre prevádzky verejného stravovania. A hoci sa v opatreniach píše, že „vstup a pobyt v prevádzke (vo vonkajších aj vnútorných priestoroch) je možný len s prekrytými hornými dýchacími cestami (rúško, šál, šatka); táto povinnosť sa nevzťahuje na čas potrebný na konzumáciu nápojov a pokrmov...“

Zdroj: Marián Dekan

​Keby sme mali byť dôslední, pri každom upití z kávy alebo drinku by sme si mali sňať a nasadiť rúško, čo je absurdné a samozrejme to nikto nedodržiava. Maximálne si zákazníci nasadia rúško, keď idú na toaletu. Fotografia z Auparku, kde popri sediacich bez rúška kráčajú tí s rúškami, kladie otázku, aká je efektivita tohto opatrenia.

Zdroj: mth

​Paradox súčasného stavu - niektorí si pohodlne sedia bez rúšok a ostatní popri nich kráčajú s rúškami...

Zdroj: mth

​Aj v gastrozónach došlo k viditeľným úpravám a väčšina stolov je určená len pre dve osoby...

Zdroj: Marián Dekan

​Výnimkou je Centrál, kde ponechali sedenie so štyrmi stoličkami - akurát sú stoly od seba viac vzdialené... 

V prevádzkach, a týka sa to aj klasických pubov, kam ľudia chodia najmä na drink, môžu za jedným stolom sedieť len dve osoby. Podstatný detail však je, že najmä v piatok a cez víkend sa stretávajú väčšie skupiny priateľov, takže aj toto opatrenie sa, najmä na terasách, obchádza.

Zdroj: Marián Dekan

​Na tých poctivejších je potom vtipný pohľad najmä za barom. Tam, kde sa bežne vtesnali aj desiati, sedia aktuálne maximálne traja, dôslednej v dvojmetrových rozostupoch a ak si chcú čosi povedať, vie o tom celá krčma.

Prevádzky sa rozostupy snažia dodržiavať zväčša tak, že na každom druhom stole nájdete tabuľku Reservé. V Cafe Axioma na Lazaretskej ulici však majú kreatívnejšieho prevádzkara – zákazníkov na každom druhom stole víta vysvetlenie:

Zdroj: I.J.

Vtipný spôsob ako zákazníkom vysvetliť, že tento stôl pre nich nie je k dispozícii...

​Spomínaný podnik nás pobavil už počas okienkového predaja, keď jedna z prosieb na plagátiku pri vstupe znela: „Vážení zákazníci, prosíme vás, aby ste nevstupovali do podniku cez ,okienko´...“

Zdroj: I.J.

Viaceré prevádzky totiž okienkami vybavené neboli a podávali občerstvenie cez čiastočne prehradené dvere...

Prevádzky verejného stravovania sú povinné vykonávať dezinfekciu stolov a dotykových plôch po každom zákazníkovi. To sa realizovať dá. Obsluhujúci personál používa tvárové rúška... To tiež. Horšie je to s nariadením „Personál medzi obsluhou jednotlivých stolov vykonáva dezinfekciu rúk“. „Po týždni by som ich mal vyžraté na kosť,“ prezradil nám úprimne istý barman, ktorý si pochopiteľne neželá byť menovaný.

Zdroj: Marián Dekan

​„Výnimkou sú obedy, to mám rukavice. Raz som ich skúsil mať celý deň, ale keďže koža pod nimi nedýcha, moje ruky vyzerali akoby odumreli...“ Rúško si počas desaťhodinovej zmeny dole nedáva. „Vydržím, ale uši mám ako strýko Fedor,“ smeje sa.

​Človek má pocit, že ak sa už niekto rozhodne pre návštevu pubu, s koronavírusom je vysporiadaný. Veď rúška v podnikoch, ak sa v nich navyše fajčí, nemá nikto. Bratislavský barman však tvrdí, že občas je svedkom zaujímavých situácií. Jeden zákazník sa otočil na druhého s otázkou, ´Prosím vás a vy ste odo mňa určite na dva metre?´ alebo jeden pán požiadal druhého o zapaľovač. Keď ho majiteľ dostal späť, vytiahol sprej a dezinfikoval si ho. Alebo sa stane, že zákazník žiada čapovať do rovnakého pohára. „Hoci mu poviem, že je to zbytočné, veď umývačkou s 80-stupňovou teplotou prejdú všetky, nezaberie to.“

Zdroj: Marián Dekan

Aktuálne má kumulovanú funkciu, ktorá zahŕňa aj usádzanie zákazníkov (tých dezorientovanejších) k stolom, aj dezinfekciu dotykových plôch po každej návšteve. „Bohužiaľ, tržby sú tretinové, keďže do nášho pubu sa po opatreniach zmestí maximálne tretina z pôvodného počtu zákazníkov... Pri šiestich stoloch, hoci sú veľké, môžu byť ľudia len po dvoch, za barom namiesto 15 ľudí maximálne 5. Ale vďakabohu aj za to, po troch mesiacoch úplnej ničoty,“ dodáva.
(in)

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.