RADÍME: Už máte kúpenú First minute dovolenku? Stornovať ju či počkať?

24.3.2020

Zdroj: sc/Shutterstock

Páčil sa vám článok?

Cestovné kancelárie hľadajú spôsob ako prežiť „korona obdobie“. Tento týždeň sa CK Aeolus rozhodla túto sezónu nerealizovať, ale prezident Slovenskej Asociácie Cestovných Kancelárií a Cestovných Agentúr Roman Berkes tvrdí, že ostatné "zdravé" slovenské cestovky ju nemajú dôvod nasledovať...

Slovenské cestovné agentúry a kancelárie by sa mali inšpirovať európskymi cestovkami a rozhodnutie CK Aeolus, ktorá vyhlásila, že túto sezónu nebude realizovať žiadne zájazdy, podľa jeho slov nesúvisí s opatreniami v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19. „Zdravé cestovky ju v najbližších týždňoch, mesiacoch nemajú dôvod nasledovať,“ tvrdí Roman Berkes.

„Hovoril som s predstaviteľmi Aeolus-u ohľadom postupu na Slovensku. Sú pripravení riešiť svoje záväzky s klientmi v zákonnej lehote 14 dní. Ak by sa tak nestalo, môžu vyhlásiť insolventnosť, záväzky potom preberá poisťovňa v rámci poistenia zájazdu pre prípad úpadku,“ povedal nám, pričom vysvetlil, že CK Aeolus bojovala s problémami už v predchádzajúcich rokoch. Koronavírus ich ťažkosti prehĺbil, keďže sa zameriavali aj na organizovanie zájazdov pre čínskych turistov na Slovensko.

Niekoľko cestoviek, ktoré sa zameriavajú na sezónne, napríklad Veľkonočné pobyty, môže mať problém. Väčšina cestovných kancelárií je však fixovaná na letnú sezónu, ktorá sa bežne rozbieha koncom mája, začiatkom júna a v súčasnosti ešte nie sú povinné plniť záväzky. To im podľa Romana Berkesa dáva čas na riešenie situácie. „Komunikujeme so štátnymi orgánmi o podpore, ale východiská hľadáme aj s našimi partnermi v zahraničí. Jednou z možností riešenia sú aj vouchery po vzore európskych cestoviek, ktoré by klientov oprávňovali vyčerpať pobyt v inom termíne, povedzme do roka, resp. po krízovom stave,“ vysvetlil. „Hotelieri v letoviskách sú tomuto riešeniu naklonení.“ Klienti by tak neprišli o svoje zálohy.

​Svoj First minute zájazd môžete samozrejme stornovať už dnes, Roman Berkes to však neodporúča, pretože cestovky budú postupovať podľa svojich storno podmienok a vy nedostanete späť celú čiastku. Naopak storno poplatky môžu byt aktuálne vysoké. V súvislosti s výskytom koronavírusu má totiž klient právo odstúpiť od zmluvy o zájazde bez zaplatenia storno poplatku len vtedy, ak cestovná kancelária nie je schopná dodržať podmienky vyplývajúce zo zmluvy o zájazde. Ak ste si na august objednali dovolenku v Turecku, či vás tam cestovka bude schopná dopraviť a zabezpečiť vám tam zakúpené službu, sa v tejto chvíli nevie.

„Ak toho schopná v auguste nebude, napríklad z dôvodu uzatvorenia cieľového miesta kompetentnými orgánmi a zavedenia karantény, vtedy máte nárok na vrátenia peňazí buď od cestovnej kancelárie alebo v prípade je insolventnosti od poisťovne. O svoje peniaze teda neprídete,“ dodáva. 

Cestovky rátajú s tým, že viac ako 50 percent obvyklých dovolenkárov toto leto k moru nepôjde, ani ak by sa situácia ohľadom šírenia koronavírusu zlepšila. Pri najlepšom scenári sa hoteliéri budú spoliehať na domáci cestovných ruch a vlastných obyvateľov a o rok budú pripravení prijať vaše vouchery.

Ak však dôjde k masívnemu stornovaniu ciest, doplatia na to všetci. Aj preto aktuálne európske cestovné kancelárie a agentúry žiadajú flexibilné uplatňovanie pravidiel pre vrátenie peňazí.
(in)

Páčil sa vám článok?