Žijú na Obchodnej ulici a tvrdia: Posilnené policajné hliadky môžu zvýšiť bezpečnosť, ale treba urobiť viac!

13.7.2019

Zdroj: TASR a FB

Páčil sa vám článok?

Historická Obchodná ulica v srdci Starého Mesta je postrachom, kam si vo večerných hodinách trúfne málokto. Nedávno mesto posilnilo policajné hliadky - cítia sa ľudia, ktorí tu bývajú či pracujú, bezpečnejšie? David Čajko z občianskeho združenia Obchodná ulica a okolie hovorí, že je to určite pozitívny krok. Ale nestačí...

Rušnou Obchodnou ulicou prejdú denne tisícky ľudí, takže pre šikovných podnikateľov s dobrými nápadmi by mohla byť rajom. Napokon, svedčí o tom aj mastné nájomné. Pre mnohé prevádzky, ktoré si naň trúfli, sa však časom stalo likvidačné. Incidenty, ktorých v poslednom čase pribúda, im totiž vyháňajú zákazníkov. A po nich miznú obchodíky. 
„Fluktuácia prevádzok je naozaj veľká, na niektorých miestach sú doslova hluché zóny. Zlá bezpečnostná situácia je však len dôsledkom toho, že sa za celé roky na Obchodnej ulici nič zásadné nevyriešilo. Tvrdíme, že najväčší problém je revitalizácia tejto štvrte, ktorá si žiada rad konkrétnych krokov a zásahov,“ zdôrazňuje David Čajko. 
Je nielen zakladateľom spomínaného občianskeho združenia, ale zároveň si práve Obchodnú ulicu vybral za sídlo „svojho“ coworkingového centra Smart City Hub. Aj oni by mohli sídliť na lepšej adrese. Prečo zostali?  „Občianske združenie sme síce založili len pred štyrmi rokmi, ale dávno predtým sme aj s partnerkou uvažovali, ako by sa dala táto hlavná nákupná ulica premeniť na atraktívnejšie, príjemnejšie, kultúrnejšie miesto pre ľudí. Veríme, že stále sa to dá. Navyše som na Obchodnej vyrastal, mám k nej aj osobný vzťah,“ vysvetľuje Bratislavčan.
Prvým úspechom je, že sa im podarilo dostať Obchodnú ulicu do pozornosti: po konzultáciách s odborníkmi vytvorili štúdiu, ktorá poskytla ideu, čomu sa treba venovať v prvom rade, aby sa znížila kriminalita, aby bola ulica čistá, príjemná a nevyháňala ľudí.
„Vedeniu mesta sme v minulosti poslali viac inšpiratívnych projektov, žiaľ, ďalšie kroky nenasledovali. Vieme pomôcť, máme nápady, ktorým venujeme svoj osobný čas. Robíme to preto, lebo máme radi naše mesto a sme ľudia, ktorí o veciach nielen rozprávajú, ale konajú... Radi budeme relevantným partnerom pre súčasné vedenie magistrátu, ktoré bude s nami spolupracovať a prijímať aj naše nápady a projekty,“ pokračuje David. 
Zdroj: ms

Hoci z Obchodnej neutekajú, posledné udalosti, najmä májová streľba za bieleho dňa pred očami množstva ľudí, zaskočili aj ich. „Už aj my sme si povedali, že toho máme dosť. Už nejde len o to, že sa decká opijú cez víkend. V poslednom čase sa stalo viac incidentov, ktoré ukazujú, že energia v tejto lokalite nie je dobrá. Aj preto sme dali dokopy rôznych expertov, aby sme spoločne vytvorili odborný názor pre magistrát, ako posunúť tému bezpečnosti ďalej. Viacerí majitelia sú totiž odhodlaní robiť si poriadky s asociálmi sami, čo nie je riešenie. Alebo odídu a my sa budeme pozerať na prázdne prevádzky v samotnom srdci Starého Mesta. Nechýba veľa k tomu, aby sa z Obchodnej naozaj stala ´no go´ zóna,“ konštatuje šéf združenia.

Ako teda riešiť problém Obchodnej ulice? Okrem posilnenia bezpečnosti David pokladá za kľúčové, aby sa táto zóna pozitívne transformovala cez rôzne projekty: 
Projekt Zelená Obchodná: Zámerom je vytvoriť na ulici svieže zelené plochy, komunitnú záhradu, pridať pergoly... Dnes je ulica „betónová“, sálajúce teplo z nej vyháňa ľudí.
Projekt čistota: Po každom piatku či sobote to na ulici vyzerá ako na bojisku, je špinavá, páchne, nečudo, že ľudia sem nechcú prísť. Okrem posilnenia upratovacích čiat sa treba zamyslieť nad otváracími hodinami obchodov s lacným alkoholom či fastfoodov. 
Projekt Nová Obchodná: Chce odstrániť vizuálny smog, ktorý nielenže znehodnocuje ulicu, ale tiež zvyšuje agresivitu. Za bývalého vedenia magistrátu sa občianskemu združeniu podarilo vydať manuál Nová Obchodná na umiestňovanie reklamy. Prvé dobré príklady sa už realizovali, no je ich málo. 
Občianske združenie zverejnilo na stránke https://bit.ly/novaobchodna dotazník, ktorý chce priblížiť vnímanie Obchodnej ulice každodennými návštevníkmi a majiteľmi prevádzok. Na základe ich odpovedí bude prebiehať realizácia a spolupráca na projekte Nová Obchodná.
(ac)
Páčil sa vám článok?