FOTO: Na bratislavskom letisku bojovali v stredu dvaja muži o život - jeden z nich zomrel!

10.5.2019

Zdroj: als

Páčil sa vám článok?

Tragicky sa skončil jeden z dvoch mimoriadnych prípadov, ktorými sa tento týždeň museli zaoberať zamestnanci bratislavského letiska. V stredu ráno si vo vestibule tam pravdepodobne na infarkt zomrel starší muž a o niekoľko hodín neskôr skolaboval nemecky hovoriaci pán na toaletách. Toho sa však privolaným záchranárom napokon podarilo zachrániť!

V stredu približne o 7:25 hodine ráno upozornila jedna z cestujúcich čakajúcich na svoj let na staršieho muža, ktorý nevykazoval známky života. Pracovníci letiska privolali záchrannú službu, ktorá sa ho pokúšala oživovať, ale to sa im nemohlo podariť, nakoľko. muž zomrel pravdepodobne na infarkt ešte predtým, než si ho všimla spomínaná pani. Nemal so sebou žiadnu batožinu, takže asi ani nikam necestoval, ale našiel sa u neho občiansky preukaz, na základe ktorého zistili, že ide o 63-ročného muža pochádzajúceho z Popradu.     

„Zamestnanci vlastnej ochrany letiska a Hasičskej a záchrannej služby začali s oživovaním, na miesto bol privolaný aj pohotovostný lekár a záchranná zdravotná služba,“ informovala hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková. Aj podľa policajných informácií muž zomrel bez cudzieho zavinenia a pravdepodobnou príčinou smrti bolo zlyhanie srdca, čo potvrdila aj hovorkyňa záchranárov Alena Krčová, keď skonštatovala, že aj napriek maximálnemu úsiliu zdravotníkov sa muža nepodarilo oživiť.  

Druhý prípad opísala na sociálnej sieti ďalšia z cestujúcich. Malo k nemu dôjsť v ten istý deň okolo 17.00 hodiny. "Sedím v odletovej hale na prízemi medzi barom toaletami a Informáciami (všetko vo vzdialenosti 5 m). Z pánskeho WC vychádza rozklepaný pán a kričí, že potrebuje pomoc Prichádza k dvom ženám sediacim vedľa mňa a hovorí volajte záchranku, je tam odpadnutý pán. Ženy na seba pozerajú, ale nič nerobia. Proaktívne sa ich pýtat: "Idete volať alebo mám ja zavolať?" Nijako nereagujú. Odbieham na informácie a oznamujem zamestnankyni letiska čo sa stalo a dúfam, že ona zavolá záchranku. Medzitým spomínaný pán s čašníkom z baru vynášajú "pacienta" von z WC na lavičky, kde opäť odpadáva. Našťastie sa nám ho podarilo zachytiť, ukladáme ho, berieme mu veci, kofor a bundu. Pán nerozumie slovensky, po chviľke povie po anglicky, že bol na chemoterapii a prišlo mu veľmi nevoľno. Celé sa to deje pred očami slečny z informácií, ktorá nás pozoruje zo svojho okienka, čas beží, ale žiadna pomoc zo strany letiska neprichádza. Pacientovi príde opäť zle, pýta sa na wc, pán mu tam pomôže. Ja s ďalšou pasažierkou strážime jeho veci. Bežím na informácie, pýtam sa, kedy niekto pride. Slečna je kľudná, vraj už pomoc zavolala, ale neviem koho. Prichádza SBS-kár a ide na pánske WC. Za chvíľu neverím vlastným očiam, on vychádza bez pána - vraj dnu nikoho nevidel a odchádza. Idem na informácie - pýtam sa pani či si myslí, že SBS-kár sa dohovorí po anglicky, ona na mňa vytreští oči a prekvapená sa pýta či ten chorý človek nehovorí po slovensky? Neuveriteľné! Lebo každý, kto sedí na letisku v Bratislave musí zákonite hovoriť naším jazykom. Pýtam sa, kde je sanitka a nejaký zdravotník, lebo pracovník SBS nám asi ťažko môže pomôcť. Prichádzajú hasiči a polícia, vchádzajú na záchody, vychádzajú do pol minúty.  Pán údajne odmieta pomoc- aj s manažmentom sa zhlukujú pri informáciách. Pána odprevadia k batožine, posadia vedľa nás s tým, že môže počkať na svoj let." 

"Neverím vlastným očiam prichádzam na informácie, pýtam sa či toto je naozaj riešenie. Vravím, že som si istá tým, že cudzinec neodmieta pomoc, iba im nerozumie. Dozvedám sa, že nemôžu nič urobiť a už mu je lepšie. Vraj mu dali vodu a má veľa piť a že dnes už im tam zomrel jeden človek. Ani sa nečudujem pri takomto prístupe. Na to vravím, že v prípade, ak pán opäť skolabuje, tak opíšem celú situáciu ako zanedbanie povinnosti a podám sťažnosť na postup letiska. Hlúčik profesionálov neschopný konať. Pacient má vydržať či ho kapitán vôbec zoberie do lietadla . Ešte sa chvíľku poradia a odchádzajú. Z ich pohľadu vyriešené. Na pacienta dozeráme my dve pasažierky. O 18.00 prichá nová smena hasičov - záchranárov.  Asi si to predsa len rozmysleli, žiadajú ma o informácie a tlmočenie. Pacient komunikuje a súhlasí s vyšetrením. Privolávajú sanitku, jej posádka pána naložia na nosítka a o 18,20 h odvážajú," pokračuje status nahnevanej pani, ktorá jeho hodnovernosť dokladá aj sériou fotografií urobených na letisku.

Zdroj: FB Nekŕmte nás odpadom

​"Zaráža ma prístup aj postup letiska, ak teda vôbec nejaký pre takéto situácie majú. Nedostatok zdravého úsudku a vôle pomôcť vyriešiť situáciu. Verte mi, že po mojej osobnej skúsenosti s otcom-onkologickým pacientom, som tá posledná, ktorá sa chcela dať dobrovoľne vtiahnuť do tejto situácie. Prekvapuje ma ignorácia našej spoločnosti a neochota pomôcť, okrem nás troch pasažierov tam nebol nikto, kto by mu pomohol. Bar vedľa bol plný ľudí, ktorí sa na to celé dívali ako na priamy prenos. Nikto nepomohol - ten pán mi nebol rodina, ale iba nahodný spolucestujuci - nemala som to riešiť ja, ale letisko. Ale to by ho tam nechalo len tak so zázračným pohárom vody - liekom na všetky choroby. Veď čo už. Dnes už im tam jeden človek zomrel. Ďalší plus mínus - who cares!" uzatvára svoj príspevok užívateľka sociálnej siete. 

Zdroj: FB Nekŕmte nás odpadom

​Bratislavské noviny sa skontaktovali s hovorkyňou Letiska Milana Rastislava Štefánika Veronikou Ševčíkovou, ktorá nám potvrdila, že k obom smutným prípadom v stredu v priestoroch letiska skutočne došlo tak ako boli opísané a pravdivé je aj tvrdenie cestujúcej o tom, že pracovník SBS, nevedel po anglicky, ale jeden z hasičov hovoril po nemecky, takže sa so zahraničným turistom, ktorý na toaletách odpadol, napokon dohovorili. "Zamestnankyňa letiska ihneď po získaní informácie, že pánovi na toaletách je nevoľno, privolala záchrannú a hasičskú službu letiska. Po jej príchode sám cestujúci informoval záchrannú a hasičskú službu letiska, že podstupuje chemoterapie, po ktorých mu býva často nevoľno a sám odmietol privolanie RZP a odvoz do nemocnice. Po odchode záchrannej služby letiska sa však pánovi opäť zhoršil stav, opäť bola privolaná záchranná a hasičská služba letiska (iná zmena, keďže v tom čase došlo ku striedaniu zmien). Pán už v tomto prípade súhlasil s privolaním RZP, ktorá následne pána do nemocnice previezla. Zamestnanci letiska, ktorí prichádzajú bezprostredne do kontaktu s cestujúcimi – vybavenie na check-ine, informácie, bezpečnostná kontrola – musia ovládať anglický jazyk na mierne pokročilej úrovni. Profesie, ktoré neprichádzajú denne do kontaktu s cestujúcimi – hasiči, vlastná ochrana – nemajú v podmienkach prijatia do zamestnania aj ovládanie cudzieho jazyka. Mrzí nás negatívna publicita, ktorú pani svojím príspevkom vyvolala. Pánovi prajeme dobré zdravie. Verte, že bezpečnosť cestujúcich je našou prioritou, zamestnanci letiska sú na podobné situácie pravidelne školení. Na letisku sa zároveň nachádzajú dva defibrilátory, ktoré je možné využiť v prípade bezprostredného ohrozenia života," dodala Ševčíková.

(ars)

       

Páčil sa vám článok?