Zákazníčkam Taxify sa nepáči, že niektorí vodiči zneužívajú ich mobilné čísla na obťažovanie

11.2.2019

Zdroj: koláž abn

Páčil sa vám článok?

Zdá sa, že aplikácia Taxify, ktorá je v Bratislave využívaná na zdieľané jazdy po meste či jeho okolí, má jednu chybu – vodiči vďaka nej majú prístup k mobilným číslam svojich klientov a viaceré ženy sa už sťažovali, že im muži volali, posielali správy či dokonca intímne fotografie, prípadne ich iným spôsobom obťažovali.

Upozornila na to prostredníctvom sociálnych sietí novinárka a redaktorka Sme a exredaktorka RTVS Zuzana Kovačič – Hanzelová: „Zhruba pred týždňom mi zazvonil mobil. Bolo to číslo, ktoré som nemala uložené, zdvihla som a na druhej strane bol pán, ktorý mi chcel povedať o nejakej téme. Vyletelo z neho, že má moje číslo, pretože ma viezol už dávnejšie cez appku Taxify. Prišlo mi to veľmi zvláštne a pri niektorej z ďalších jázd som sa na to pýtala iného šoféra. Ten mi prezradil, že každý vodič vidí číslo zákazníka a že sa mu hlavne mladé ženy už viackrát sťažovali, že im taxikári vyvolávajú, smskujú, a chcú ísť s nimi na drink. Zvláštne, Uber to mal v minulosti tak, že zákazníkom volali šoféri cez jednotné uber číslo, moje údaje nevideli a ani ja ich.“

Zuzana sa na Instagrame opýtala aj iných žien, či mali podobné skúsenosti a v krátkom čase od nich dostala kópie SMS správ, ktoré dokazujú, že naozaj nezažila nič výnimočné. „Tu máte teda príklad firmy, ktorá nedokáže ochrániť údaje svojich zákazníčok a desiatky z nich mi hlásia obťažovanie len preto, že sa vodičovi zapáčili. Vystavujú dievčatá a ženy riziku, že ich budú obťažovať, stalkovať a vypisovať im. Keďže to zisťujem len pár hodín a mám tieto príbehy, predpokladám, že rozsah tohto problému bude oveľa väčší. Za mňa je to príbeh, ktorý sa končí tým, že si dnešným dňom appku Taxify odinštalovávam a nebudem ju používať,“ napísala Zuzana Kovačič-Hanzelová, s ktorou sa Bratislavské noviny spojili, aby sa jej opýtali, či sa sťažovala na centrále Taxify na nevhodné správanie sa vodiča. „Vozila som sa s nimi dosť často a neviem sa dopátrať, že ktorý z nich to bol, takže ani neviem, na koho by som sa mala sťažovať. Ostatným babám sa tí týpci ozvali hneď. Mne volal nejaký týždeň až dva po tom, čo ma viezol.“

Nakoľko pre Taxify robia aj ženy – vodičky, tak tie zase tvrdia, že aj ony už zaznamenali telefonáty či SMS-ky zo strany zákazníkov, ktorí im lichotili a pozývali ich na rande. Ale hlavným problémom zostáva to, že vodiči by nemali zneužívať, že majú prístup k súkromným číslam zákazníkov a nemali by ich bez ich vedomia a súhlasu kontaktovať.

Zdroj: FB Zuzana Kovačič-Hanzelová

​Otázne je aj to, či by sa mohol vodič alebo zákazník počas jazdy opýtať osoby, ktorá mu je sympatická, či by mala záujem o výmenu vzájomných kontaktov a prípadné stretnutie, pretože aj toto by mohlo byť druhou stranou vyhodnotené ako nepatričné a obťažujúce konanie.

Názory ľudí, ktorí sa k téme vyjadrili na sociálnych sieťach, sa rôznia. Muži v tom nevidia nič zlé, ak prejavia sympatie k žene, ktorú viezli v aute a páčila sa im, kým ženy sa cítia tak trochu ohrozené a nepozdáva sa im, že ich kontaktuje pre nich neznámy človek a dáva im všelijaké návrhy. „Mám veľmi podobnú skúsenosť. V mojom prípade ma šofér nielenže kontaktoval bez môjho súhlasu, ale mi aj rovno posielal všelijaké foto.“

Pavol Macko napísal: „Je to absolútna nehoráznosť. Lebo to nie je len o telefónnom čísle a stalkovaní, mnohí vedia potom aj kde bývate a ako... Mali by ste to celé postúpiť Taxify aj oficiálne - písomne, nech si urýchlene urobia poriadok. Lebo neohrozujú len údaje o klientoch, ale de facto aj ich bezpečnosť. Taxikár by sa mohol opýtať dopredu na číslo, či si ho môže uložiť a zavolať.“

Podobný názor vyjadril aj Róbert Lukáč: „Toto môže mať niekoľko uhlov pohľadu. Súhlasím, že taxify by to rozhodne malo mať riešene tak, že vodiči čísla zákazníkov nevidia a prístup k nim nemajú a zrejme tým ozaj porušujú aj GDPR, za čo by mohli dostať rovno likvidačnú pokutu. Súhlasím, že v kontexte Tafixy je to nekorektné, neprofesionálne a zrejme aj protizákonné.“  

V aplikácii Taxify funguje nielen hodnotenie jázd, kde môže zákazník vyjadriť udelením 1-5 hviezdičiek svoju spokojnosť, ale je tu aj možnosť sťažovať sa na konkrétneho vodiča, ak bolo podľa vás jeho správanie nevhodné. Každý vodič sa registruje aj spolu s telefónnym číslom, takže by pre spoločnosť Taxify nebol problém ho v centrálnej evidencii vypátrať aj podľa mobilu.

Svoje otázky k predmetu článku sme poslali aj do bratislavskej centrály spoločnosti Taxify, ktorá nám poskytla toto oficiálne stanovisko: "Radi by sme sa vyjadrili k situáciám, pri ktorých vodiči kontaktovali cestujúcich z osobných dôvodov pomocou telefónnych čísel, ktoré získali cez platformu Taxify. Taxify považuje toto správanie za neakceptovateľné zneužitie súkromia a porušenie zmluvných podmienok. Našťastie, takéto situácie nie sú časté - za celú históriu posobenia Taxify na Slovensku sme zaznamenali jedno podobné hlásenie na 100 000 jázd. Obrátili sme sa na všetkých príslušných vodičov a vysvetlili im, že takéto správanie nie je akceptovateľné, upozornili ich a v prípade potreby zablokovali, aby ďalej nemohli využívať platformu Taxify. Upozorníme tiež všetkých ostatných vodičov služby Taxify pred takýmto správaním v budúcnosti. Telefónne čísla sú v súčasnosti viditeľné po dobu 24 hodín od ukončenia jazdy a pomáhajú cestujúcim a vodičom nájsť sa navzájom a prípadne pomôcť v prípade zabudnutej veci vo vozidle. Zdieľanie telefónnych čísel medzi užívateľmi je bežne praktizované vo všetkých dopravných či donáškových službách. Momentálne preverujeme možnosti, ako aktivovať maskovanie telefónnych čísel na Slovensku. Dôvodom, prečo sme tak zatiaľ neučinili, je to, že napríklad sluchovo postihnutí vodiči by pri maskovaní telefónnych čísel nemali možnosť sa s cestujúcim kontaktovať pomocou SMS a tým pádom by mali veľké problémy pri využívaní našej platformy."

(ars) 

Páčil sa vám článok?