FOTO: Páčila by sa vám Hlavná stanica vo svojej pôvodnej podobe?

10.1.2019

Zdroj: FB Stará Bratislava

Páčil sa vám článok?

O rekonštrukcii Hlavnej stanice sa v Bratislave hovorí už roky, ale jej realizácia je zatiaľ v nedohľadne. Minister dopravy Arpád Érsek najnovšie pripustil, že ak by sa plechová prístavba zbúrala, tak by na tomto mieste napokon mohla zostať stáť len historická budova. Viete si predstaviť aj takéto riešenie?

Ersék skonštatoval, že finančné prostriedky v objeme 2,8 milióna eur na rekonštrukciu Hlavnej stanice sú k dispozícii, ale zatiaľ nechce vypísať súťaž, aby neboli okolo stanice postavané konštrukcie. "Podľa môjho názoru, keď dáte tú plechovú prístavbu od stanice preč, tak sa vám ukáže jedna krásna stará budova, ktorá tam vždy bola," myslí si Érsek. Jedna z ideí bola obnoviť ju do začiatku majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa v Bratislave a v Košiciach uskutočnia v máji tohto roku, ale minister dopravy Arpád Érsék priznal, že sa to do tohto termínu v žiadnom prípade neurobí. "Poďme na to normálne, triezvo, koľko sa dá stihnúť do mája. Možno vypísať súťaž na osvetlenie, upratanie či toalety," poznamenal Érsek, podľa ktorého sa zrealizuje akurát prvá fáza procesov zahŕňajúca upratanie Hlavnej stanice.

Historická budova Hlavnej stanice bola postavená v roku 1871 a slúžila pre cestujúcu verejnosť až do druhej polovice 80-tych rokov 20. storočia.

Zdroj: FB Stará Bratislava

​V roku 1989 však pred starú budovou postavili dočasnú prístavbu, ktorá pôvodný objekt úplne prekryla a hoci pomohla vyriešiť podstatný problém - nedostatočnú kapacitu obslužných priestorov, tak plechovo-sklenená „opacha“ je už takmer 30 rokov hanbou Bratislavy. Nielen jej obyvatelia, ale aj návštevníci majú trochu inú predstavu o tom ako by mala vyzerať jedna zo vstupných brán do mesta a azda aj preto je taký silný verejný tlak na to, aby sa s celým areálom Hlavnej stanice čo najskôr začalo niečo robiť. Ak by sa aj plechová prístavba napokon odstránila, tak je otázne, čo by ju nahradilo.

Zdroj: Google Maps

​Prístavbou sa zastrešené priestory na Hlavnej stanici zväčšili približne o dve tretiny... 

Primátor Matúš Vallo chce, aby sa na projekt Hlavnej stanice uskutočnila riadna architektonická súťaž. A takisto sa čoraz hlasnejšie hovorí o tom, že v budúcnosti by

mala byť centrálna železničná stanica na mieste, kde kedysi stála stanica Filiálka, teda kúsok od Trnavského mýta, ktoré je strategickým dopravným uzlom a dá sa sem prostriedkami MHD dostať zo všetkých kútov Bratislavy. V takom prípade by mohla zostať terajšia Hlavná stanica len doplnkovou, teda stáli by tu vlaky, ale neboli by odtiaľto vypravované ani by tu nekončili. V takom prípade by hádam kapacitne postačovala aj pôvodná historická budova bez súčasnej prístavby.         

(ars)

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie