FOTO: Čo treba urobiť, ak uvidíte niekde pohodený alebo stratený bicykel zo Slovnaft BAjk-u?

2.10.2018

Zdroj: FB P.H.

Páčil sa vám článok?

Systém zdieľania bicyklov tzv. bikesharing funguje v našom meste necelý mesiac a Bratislavčania si ho za ten čas obľúbili. S využívaním služby Slovnaft BAjk sa však množia aj prípady, kedy sa požičané bicykle nevrátia na dokovacie stanice, ale zostanú odparkované niekde na sídlisku či opreté o stenu domu...

Svedčí o tom aj skúsenosť pani Jany z Kozmonautickej ulice v Ružinove: „Keď som ten žltý bicykel prvýkrát pri bráne uvidela, tak som si myslela, že sa na ňom do nášho domu niekto odviezol a na ňom aj odíde. Na druhý deň tam ten bicykel stále bol. Tak som napísala na info linku Slovnaft BAjku, ktorú majú uvedenú na svojej webovej stránke, ale nič sa neudialo. Bol tam ešte aj štvrtý deň.“ Fotku bicykla odloženého pred jej domom zverejnila aj na sociálnej sieti, kde napísala: „Bicykel je odomknutý, pojazdný, zatiaľ ho neukradli, asi ho nikto nechce. Písalo sa, že tie bicykle majú zabudované GPS, takže by každý jeden mal prevádzkovateľ bikesharingu vedieť vypátrať, ale zatiaľ sa tak nestalo.“

Zdroj: FB J.K.

​Diskutujúci pod jej príspevkom sa zamýšľali aj nad tým, že možno to ani nie je v záujme Slovnaft BAjk-u, ak človekovi, ktorý si bicykel ako posledný požičal, strhávajú nejaké centy za každých uplynutých šesť minút. „Ak niekto zaplatil pri registrácii len 1 euro, tak môže maximálne prísť o ten svoj kredit a možno aj to je jeden z dôvodov, prečo si ľudia mestské bicykle až tak nevážia a hocikde ich nechávajú pohodené,“ zamýšľa sa Peter a dodáva: „Napríklad v Paríži vám pri prvom požičaní zablokujú na vašom bankovom účte depozit vo výške 150 euro. Ak by niekto neposlúchal, tak si peniaze nechajú. A za každý čas nad dovolený limit vrátenia si účtujú celkom slušnú sumu. Teda aspoň tak to bolo pred pár rokmi. Neviem, aké sú safeguards u nás. Buď ešte nie sú spustené alebo o nich dotyční ľudia nevedia.“

Bratislavské noviny sa v tejto súvislosti skontaktovali s Antonom Molnárom - hovorcom spoločnosti Slovnaft, ktorá bratislavský bikesharing prevádzkuje a ten nám povedal: „Naozaj sa občas stáva, že niektoré bicykle sa nám nevrátia, ale našou prioritou je starať sa o prevádzku a funkčnosť najmä tých bicyklov, ktoré sú zaparkované v dokovacích staniciach. Zaznamenali sme však i prípady, že bicykle boli niekoľko dní mimo obehu a nachádzali sa odložené niekde na sídlisku. Členovia nášho servisného tímu si však po ne napokon prídu, ak im boli nahlásené. Ľudia, ktorí takéto bicykle niekde uvidia alebo nájdu ich môžu odovzdať aj na hociktorej z našich čerpacích staníc.“

Zaujímalo nás aj to či sa bude uplatňovať nejaká represia voči ľuďom, ktorí si žlté bicykle požičajú a nevrátia. „Zatiaľ sme stále v skúšobnom režime a snažíme sa vychytať chyby v systéme a naučiť ľudí, ako by to celé malo správne fungovať. V tejto úvodnej fáze sme zatiaľ ešte nikoho nepostihovali. Navyše nie je isté, že bicykel niekde mimo dokovacej stanice nechal ten istý človek, ktorý si ho požičal. To by sme pohyb bicyklov museli sledovať cez družicu, prípadne mať všade kamery, čo pochopiteľne nie je technicky možné. Na druhej strane sme však už zaznamenali aj prípad, keď niekto v dobrej vôli pripútal náš bicykel o stĺp vlastným zámkom, aby ho neukradli,“ dodal Molnár.

Zdroj: FB I.J.

​Krátko po spustení Slovnaft BAjku bolo viacero bicyklov poškodených, o čom sme písali TU a pred niekoľkými dňami sa na internetovom bazáre objavila aj fotografia jedného zo žltých bicyklov, ktorý nejaký špekulant ponúkal na predaj, pričom nezabudol zdôrazniť, že ho neukradol, ale iba ho našiel niekde pohodený. Po pár minútach však dotyčný svoj inzerát radšej stiahol, takže nevedno či išlo z jeho strany o žart alebo pokus o neoprávnené obohatenie sa.   

(ars, foto: FB J.K, I.J.)

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie