R.U.R na scéne SND - aj dnes aktuálne
Z trojice aprílových premiér v novej budove SND patrilo uvedenie svetoznámej hry Karla Čapka R.U.R v Sále činohry k najaktuálnejšiemu posolstvu súčasnosti. A to i napriek tomu, že hra vznikla v roku 1920.
Dobré úmysly nemusia mať vždy dobré dôsledky, navyše, keď zabudneme na mravnú zodpovednosť za svoje činy. Zbaviť ľudstvo driny a starostí, aby sa mohlo venovať iba svojim záľubám, vytvoriť raj na zemi pre nového človeka - to je vízia riaditeľa Harryho Domina a jeho spolupracovníkov, ktorí v ostrovnej továrni R.U.R. - Rossums Universal Robots - vyrábajú inteligentné stroje s ľudskou podobou - robotov.
Lenže svet čoraz viac túži po robotoch zabijakoch, nie robotníkoch. Harryho manželka Helena sa idealisticky snaží, aby stroje boli skutočne ako ľudia a prispeje k sérii katastrofických udalostí. Človek, ktorý chcel byť Bohom, stráca kontrolu nad svojím vynálezom i prírodou. Ženy prestávajú rodiť, muži sa bijú o nadvládu a roboti, ktorí získali schopnosť nenávidieť, sa vzbúria. Ľudský rod zaniká. Je tu však nádej, že sa stane zázrak a upravení roboti, Helena a Primus, v sebe objavia ľudskosť, lásku a stanú sa novodobou Evou a Adamom...
R.U.R. uviedlo bratislavské SND už v rokoch
Do umelého sveta vnáša dávku divácky vďačnej „človečiny“ na malom priestore Zuzana Kocúriková ako pestúnka Nana, ale aj Dušan Tarageľ v postave konzula Bushmana, ktorý verí, že všetko sa dá vybaviť peniazmi.
Čapkova utopická hra, ktorá dala svetu slovo „robot“ a s úspechom oslovila všetky národy sveta, dnes až tak utopicky nepôsobí. Vo svete hrozivých ideológií a technológií, v ktorom sú samozrejmosťou počítače, umelé oplodnenie, transplantácie i výskumy s klonmi, kde je však čoraz menej miesta na etiku, je až príliš aktuálna, ak nie varujúca.
Elena Ťapajová
V Čapkovej R.U.R. herecky zaujmú Jozef Vajda ako Harry a Ivana Kuxová ako Helena.
FOTO - Filip Vančo