Na Malej scéne Feldekov Horor v horárni

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Po dvanástich rokoch sa Ľubomír Feldek vracia na Malú scénu SND. V decembri 1988 tu mala premiéru jeho hra Skúška a teraz prichádza s kusom, ktorý má na prvý pohľad trochu záhadný názov Horor v horárni. Ak sa vám práve v pamäti vynoril iný slávny opus s horárskou tematikou - Hájnikova žena od Pavla Országha Hviezdoslava, nie je to vôbec súvislosť náhodná.

Povestnú a obávanú súčasť učebných osnov, tragický príbeh lásky mladého hájnika Miša Čajku a jeho ženy Hanky, ktorú zavraždil zhýralý šľachtic Artuš Viláni, sa rozhodol Feldek prerozprávať svojím spôsobom: postupmi a prostriedkami dnešného (teda postmoderného) autora. Hlavná idea, ktorá sa ukrýva v pozadí odvážneho spracovania Hviezdoslavovho námetu, spočíva v nápade, pre ktorý sa Feldekovi podarilo nadchnúť aj dramaturga SND Martina Porubjaka: pôvodnú Hájnikovu ženu skrížil s princípom, ktorý vo filme Rašomon použil slávny japonský režisér Akira Kurosawa. Ten vedľa seba ukladá rôzne verzie toho istého príbehu, vyznievajúceho vždy inak; samozrejme, podľa toho, ktorá postava sa ocitla práve v roli rozprávača. Podľa Feldekových slov ide v prípade Hororu v horárni vlastne „ide o viacnásobné znovunapísanie“ známeho príbehu: „Na rozdiel od Kurosawu som mal ambíciu ukladať verzie nie iba vedľa seba, ale za sebou tak, aby tvorili príbeh. Koniec-koncov nie je to nič nové: takto pracuje autor každej poriadnej detektívky.“ Vo Feldekovej verzii vystupujú aj trochu iné postavy. Stretneme tu advokáta Országha - akéhosi Sherlocka Holmesa, ale aj lekára Nádašiho, ktorý je jeho Watsonom. Feldek so značnou dávkou fantázie, hravosti a nadhľadu uvažuje, či by sa onen tragický príbeh nemohol odohrať aj inak. Hviezdoslavov priam až mýtický príbeh ožil na doskách Malej scény v novej podobe a prestal tak byť iba čítankovou nočnou morou pre školopovinné deti. Horor je totiž určený najmä pre dospelých.

Páčil sa vám článok?