Nezvyčajná premiéra: V Štúdiu L+S bude prvý raz predstavenie o dejinách ekonómie

Novú divadelnú hru s ojedinelou javiskovou ekonomickou tematikou pripravilo bratislavské Štúdio L+S. Jej podkladom je knižný bestseller Tomáša Sedláčka Ekonómia dobra a zla. Premiéra inscenácie sa uskutoční dnes.
Špičkového českého ekonóma Sedláčka čaká dokonca herecký debut v divadelnom spracovaní vlastného diela. Je to prvá dramatizácia jeho kultovej knihy z roku 2009 s predslovom prezidenta Václava Havla, ktorému tri roky robil ekonomického poradcu, neskôr aj ministrovi financií, je člen Globálnej rady Svetového ekonomického fóra a rôznych inštitúcií. Sedláčkovu knižnú prvotinu vydalo prestížne vydavateľstvo Oxford University Press. Stala sa medzinárodným bestsellerom, bola preložená do sedemnástich jazykov a získala významné medzinárodné ocenenia. Jej podtitul je Po stopách ľudských otázok od Gilgameša po finančnú krízu.
„Veľmi ma prekvapilo, že divadelná podoba knihy sa uskutoční na Slovensku. Už sa o to pokúšali v Nemecku a Taliansku, ale nedošlo ku konečnému výsledku. My sme robili jej scénické čítania v rámci cyklu Listovanie nielen v Čechách, ale aj v zahraničí. Potešilo ma, že divadelná hra bude práve tu, pretože som polovičný Slovák, takže som sa vrátil k detským koreňom. Čo sa týka môjho účinkovania, ako sedemročný chlapec som sníval, že raz budem hercom. Tu mám takú malú polodivadelnú úlohu,“ povedal Sedláček.
Zároveň sa priznal, že pri písaní knihy a hľadaní odpovedi na podstatné ekonomické otázky si pomáhal najstaršími dejinami, rozprávkami, básničkami aj rôznymi historickými osobnosťami. Vraj konzum sa zrodil už v rajskej záhrade. Dejiny ekonómie a ich terminológia sa tak stávajú dobrodružnou výpravou ku koreňom našej civilizácie.
Sedláčkove úvahy rozširujú spôsob uvažovania o prominentnej téme dneška a stávajú sa zaujímavé v aktuálnej ekonomickej situácii. Keď burzový maklér príde o všetko, možno si po prvý raz začne klásť otázky, aký zmysel má ekonómia a či je dobrá, alebo zlá. Rozdiel medzi úspešným manažérom a tulákom na opustenej ceste zrazu nie je veľmi veľký a spája ich práve túžba pochopiť vlastný pád. To isté sa prihodí aj dvom hrdinom divadelného predstavenia, ktoré vzniklo ako autorská adaptácia režiséra Rastislava Balleka v dramaturgii Zuzany Šajgalíkovej.
Podľa Balleka je to inscenovaná odborná publicistika, aj keď akákoľvek veda akoby sa vylučovala so zábavným umením. Od detstva vieme, že existuje dobro a zlo. V ekonómii je to však úplne iné ako v rozprávkach či v tradičnej morálke. To je paradoxné a zároveň vzrušujúce.
„Videl som Listovanie, prečítal knihu a povedal som si, že by bolo dobré spestriť naše javisko o inú tematiku. Príprava hry trvala deväť mesiacov, ako pôrod,“ konštatoval s úsmevom herec Ján Jackuliak. Pre neho je hra producentským debutom. Jeho protihráča na javisku stvárňuje Gregor Hološka, pre ktorého tento filozofický pohľad na ekonomiku s množstvom faktov vraj bol jeden semester z ekonómie. Javisková kreácia týchto dvoch hercov pohrávajúca sa s témou originálnym divadelným jazykom s prvkami ironického kabaretu a za živého hudobného sprievodu Sama Hošeka otvorí aj divákom nové obzory pri uvažovaní nad ekonomickým chodom sveta.
Autorkou choreografií je Šárka Ondrišová. Herec Juraj Loj vymenil divadelné dosky za farby a je autorom plagátu k hre. Bonusom inscenácie je prvý slovenský preklad Bájky o včelách Bernarda de Mandevillea z pera Ľubomíra Feldeka, ktorého niekoľko veršov odznie v predstavení.
(TASR, Foto: studios.sk)