Hra o sv. Dorote je aj v pouličnej verzii

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Činohra SND sa rozhodla obohatiť svoj repertoár uvedením Hry o sv. Dorote. Ide o unikátnu rekonštrukciu ľudovej hry od Miša Kováča Adamova, ktorý sa zbieraniu a spracovaniu materiálu na túto tému venoval takmer tridsať rokov.

Dramaturgia činohry oslovila Daniela Pastirčáka, aby na základe spomenutej rekonštrukcie napísal novú variáciu Hry o sv. Dorote. V spolupráci so SĽUK-om a v pohostinskej réžii renomovaného režiséra Juraja Nvotu sa premiéra inscenácie v Divadle P. O. Hviezdoslava plánuje na 22. a 23. júna. Súčasťou celého projektu je aj v doterajšej praxi Činohry SND neobvyklý nápad naštudovať popri javiskovej podobe hry aj jej samostatnú pouličnú verziu. Režijne a scenáristicky ju pod názvom Komédyja o svätej Dorote s mladými hercami Činohry SND pripravuje režisér Jakub Nvota, syn Juraja Nvotu. Pouličná verzia ľudovej hry trvá 40 minút a bude ju možné uvidieť na nádvorí Starej radnice v dňoch 19., 20., 22., 23. a 27. júna vždy o 17. hodine.

Obe produkcie spája samotný príbeh o svätej Dorote a princípy ľudového kolektívneho divadla pretvorené do atraktívnych moderných foriem a sčasti ich budú predvádzať tie isté herečky a herci Divadla P. O. Hviezdoslava. Dodajme, že hra o sv. Dorote sa v Európe i u nás hrávala od nepamäti. Podľa zahraničných odborných autorít však kompozícia slovenskej verzie hry je jedinečná v celej svetovej dramatickej literatúre. Túto vzácnu hodnotu ľudovej kultúry hrávali rovnako študenti, sedliaci ako i remeselníci vo svojich prirodzených životných prostrediach, často obchôdzkovým spôsobom „z domu do domu, z dediny do dediny, z mesta do mesta”. Skutočná Dorota žila v 4. storočí v čase Diokleciánovho prenasledovania kresťanov. Jej príbeh sa stal zľudoveným mýtom. Krásna deva obetovala svoj mladý život, keďže sa nechcela podvoliť Kráľovi, ktorý po nej túžil ako po svetskej žene a žiadal, aby sa vzdala kresťanskej viery. Mučil ju Kat, zvádzal Čert, ale ona vydržala všetky nástrahy a hrôzy, ba dokázala privolať i zázrak. Martýrsku smrť prijala dobrovoľne.

V hre pre všetky generácie sa miešajú nielen prvky tragické s komickými, vysoké s nízkymi, sakrálne s karnevalovými, ale dielo sa vyznačuje aj divadelne príťažlivou poetikou, v ktorej sa činohra spája so spevohrou a výtvarné znaky s pohybovou symbolikou.

Páčil sa vám článok?