Slovenská fotografia si zaslúži mať súťaž

29.6.2012
0
Slovenská fotografia si zaslúži mať súťaž - Pauer marian Slovenská fotografia si zaslúži mať súťaž - Pauer marian
Páčil sa vám článok?

Kým v okolitých krajinách majú národné súťaže novinárskej fotografie už dlhé roky, Slovensko sa dočkalo súťaže Slovak Press Photo až tento rok. Na dôvody, prečo to Slovákom trvalo tak dlho, sme sa spýtali predsedu súťažnej poroty Slovak Press Photo Mariána PAUERA.

- Boli tu pokusy urobiť takúto súťaž, ale nikdy to organizátori nedotiahli. Mne to bolo ľúto, najmä keď som sa pozeral na Čechov, ktorí majú Czech Press Photo, na Maďarov, ktorí fungujú nádherne, či Poliakov, ktorým to ide rovnako dobre. Rozmýšľali sme, ako to rozhýbať, ako to dostať na národnú platformu. Zdá sa, že tento rok sa bariéra prelomí a urobíme prvý ročník. Veľa bude závisieť od štartu, ale verím, že sa nám to podarí podľa našich predstáv, pretože slovenská fotografia si zaslúži, aby mala takéto podujatie. Aj preto, lebo Slováci majú významný podiel na rozvoji fotografie a fotografovania. Veď len štyri mesiace po patentovaní fotografie v roku 1839 profesor Jozef Maximilián Petzval vyrátal a vyrobil portrétny objektív, ktorý skrátil expozíciu z hodín a minút na sekundy a zlomky sekúnd. Zoberte si, koľko bolo v Bratislave v polovici 19. storočia fotoateliérov, to je tradícia, ktorá si zaslúži, aby sme ju oprášili, aby si ľudia uvedomili, že Slovensko sa vývoju fotografie len pasívne neprizeralo, ale ho aj aktívne ovplyvňovalo.

Súťaž bola vyhlásená v polovici júna, uzávierka je 31. augusta. Podľa čoho ste vyberali kategórie?

- Snažili sme sa dať dohromady to dobré, čo majú Česi, Maďari, Poliaci, Íri. Vyšlo nám z toho osem kategórií. Nemohli medzi nimi chýbať aktualita a reportáž, to sú dve základné kategórie, na ktorých stojí novinárska fotografia. Nemôže chýbať portrét, šport, ďalej kategória príroda, ktorá si to nepochybne zaslúži. Ďalej máme kategóriu zábava a svet šoubiznisu, potom sme chceli vyjsť v ústrety mladým a urobili sme kategóriu pre nich a najmä pre poslucháčov škôl, kde sa vyučuje fotožurnalistika. A aby sme nezabudli na významné výročia, jednu kategóriu sme venovali 1150. výročiu príchodu Cyrila a Metoda. Verím, že sa jej autori nezhostia prvoplánovo, pretože téma sa dá spracovať veľmi zaujímavo. Súťažné kategórie sme postavili tak, aby to malo široký záber, ako by novinárska fotografia mala mať.

Kedy Slovak Press Photo vyvrcholí?

- Na to sa teším najviac, pretože hodnotiť bude medzinárodná porota, v ktorej sú esá svetovej fotografie. Z víťazných fotografií bude v októbri výstava v Starej radnici, čo je vynikajúce miesto, pretože najmä tadiaľ zvyknú chodiť aj turisti. Verím, že aj Bratislavčania si sem nájdu cestu a že zo Slovak Press Photo vznikne pekná tradícia, ktorá si zaslúži pozornosť.



Kto všetko bude v súťažnej porote?

- Bude tam legenda maďarskej fotografie Péter Korniss, ktorý bol členom medzinárodného poradného zboru  World Press Photo. Ďalej z Poľska tam bude Tomasz Gudzowaty, ktorý je eso svetovej fotografie. To je človek, ktorý fotí šport veľkoformátovou kamerou, čo je úplne nepochopiteľné. To je aparát, ktorý musíte držať oboma rukami a po každom zábere musí vybrať šupleru a vložiť novú platňu. Získal už niekoľko cien na World Press Photo.  V porote nebude chýbať Tibor Huszár, ktorého určite nemusím predstavovať. Rovnako ako Alan Hyža. Takže autori sa môžu spoľahnúť, že porota bude kvalitná a objektívna.

V posledných rokoch aj vďaka digitalizácii akoby ubudlo klasických novinových fotografov, a naopak pribudlo amatérskych fotografov, keď fotí každý, kto má digitálny fotoaparát či mobil. Ako to vnímate?

- Na jednej strane sa nemôžeme brániť pokroku, ktorý vtrhol do nášho života. Digitalizácia ovplyvnila všetky oblasti a pochopiteľne ovplyvnila aj fotografiu. Keď si spomeniem, ako sme v 90-tych rokoch mali problémy v tlačovej agentúre dostať veľmi rýchlo nejakú fotografiu zo zahraničia, museli sme ísť cez satelity, rôzne zmluvy sme museli pouzatvárať so zahraničnými agentúrami, aby nám pomohli. Dnes si fotograf zoberie fotoaparát a laptop a môže vysielať odkiaľ chce a fotografia je okamžite v agentúre. Na druhej strane každý, kto má aparát, si myslí, že je fotograf. Ono to však tak nefunguje. Nie každý, kto vie písať, je spisovateľ alebo básnik. Ani každý, kto udrží ceruzu alebo štetec v ruke, nie je maliar. V krajnom prípade sa dá aj to, že pošlete do redakcie fotku z mobilu, keď je udalosť, ktorú treba zaznamenať a nie je tam nikto len vy a váš mobil. Ja však mám o novinárskej fotke trochu inú predstavu. Mala by byť nielen technicky kvalitná, ale mala by mať aj nejaké posolstvo, mala by o niečom hovoriť. A to dnes mnohokrát v novinách chýba.

Málokto z novinových fotografov zostal verný kinofilmu, väčšina fotí na digitálny aparát. Kým kedysi malo každé políčko kinofilmu svoju cenu, pri digitálnom fotení stačí stlačiť spúšť a potom vybrať. Nie je to na úkor dobrej novinárskej fotografie?

- Príchodom digitálnej fotografie sa zmenila filozofia fotografie. Keď ste predtým išli fotiť, vedeli ste, že máte kinofilm a 36 záberov, tak fotograf pred stlačením spúšte rozmýšľal, či to cvakne, alebo nie, či si nechá záber na niečo lepšie. Dnes sa to úplne obrátilo - príde fotograf a cvaká, cvaká, potom príde k počítaču a hodiny hľadá ten správny záber. To je však zvrátené, pretože keď ten záber nevidíte v tom momente, keď stlačíte spúšť, nenájdete ho ani v tom počítači. To je taká ilúzia, že potom z toho možno niečo vyberie. Nevyberie. Ja verím, že sa to časom zmení. Je to podobné, ako keď prišla farebná fotografia - všetci začali fotiť farebne. Dnes je ten svet fotograficky tak prefarbený, že ľudia začínajú byť hladní po krásnej čiernobielej fotke. Vo svete je dnes renesancia čiernobielej fotografie. U nás je to vždy trochu oneskorene. Verím, že to príde aj k nám. Zoberte si Tibora Huszára, ktorý fotografuje len čiernobielo, zoberte si Alana Hyžu a mnohých ďalších, ktorí vo fotografii už niečo dokázali a robia čiernobielu fotku výborne. Najvyšší čas, že máme novinársku fotografickú súťaž, aby sa kvalitní autori mohli prejaviť aj doma.

Čo vlastne očakávate od Slovak Press Photo? Kam môže posunúť domácu novinovú fotografiu?

- Vychádzam z toho, čo Czech Press Photo znamená pre českú novinársku fotografiu. Je to vždy impulz, autori sa snažia prísť vždy s niečím novým a prekvapiť. Verím, že sa zobudia aj slovenskí reportéri, pretože najmä v posledných rokoch na Czech Press Photo zohrávali Slováci významnú úlohu, získavali tam ceny a dokonca dvakrát vyhrali hlavnú cenu. Dúfam, že budú mať túžbu ukázať sa aj doma. Máme na to dobrých autorov a verím, že potiahnu aj ďalších a Slovak Press Photo sa stane fórom, kde bude možné porovnať, kde bola slovenská novinárska fotografia pred rokom a kde je dnes.

Zhováral sa Radoslav Števčík
NÁŠ ROZHOVOR


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 2012 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?