Chaotické rozhodnutia vlády spustili šialenstvo v obchodoch. Obávať by sme sa však mali ešte niečoho iného
Zdroj: Marián Dekan
Séria ohlásených zmätočných opatrení, keď v jeden deň vláda vyhlási nové opatrenia, a na druhý deň ich jej člen vyšperkuje a ešte pritvrdí, vyvolala v obchodoch šialenstvo. Napriek návalu v nich je stále pravdepodobnejšie, že vás nakazí príbuzný ako zákazník rovnakého obchodu.
Predseda vlády tento týždeň ohlásil lockdown, ktorý ním ani nebol, aby to vzápätí minister zdravotníctva pritvrdil a vyhlásil, že pandemická komisia navrhne vláde zákaz vychádzania. A to čo najskôr. Zároveň s týmto verdiktom vyzval ľudí, aby nechodili nakupovať do preplnených obchodov. Ako zareagovala verejnosť pred Vianocami? Logicky. Zaplnila obchody v snahe Vianoce stihnúť. Na úvodnej fotografii môžete napríklad vidieť, ako to dnes vyzeralo v bratislavskom Auparku.
Neistota, v ktorej žijeme, je už neúnosná. Stále sa meniace opatrenia vedú k tomu, že máme tendencie ignorovať všetky dobre mienené odporúčania. Sme unavení, bez perspektívy, plní neistoty a najmä nechápeme dôvody. Prečo zatvorili vonkajšie terasy reštaurácií, ale v kostole si ďalej posedíte, v kine tiež a bufety v lyžiarskych centrách, často aj s vonkajšími stolíkmi, veselo fungujú?
Takto to dnes vyzeralo na Štrbskom plese.
Prečo minister zdravotníctva jeden deň ohlasuje s premiérom pred kamerami akýsi hybrid lockdownu a o dva dni už nezávisle ukazuje alarmujúce grafy a chce zatvárať krajinu? Prečo si v hypermarkete nebudem môcť kúpiť novú žiarovku, ak jeho návrh prejde?
Vyzerá to dnes, akoby obchody boli ohniská korony. Pritom je to úplne inak. Veľké obchodné reťazce sú príkladom toho, že dodržovanie opatrení má zmysel.
„Neevidujeme žiadny prenos medzi zamestnancami v obchode alebo prenos na zákazníka. Ak sa ochorenie covid objavilo u zamestnanca, bolo to z externého prostredia,“ povedal nám Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá združuje najväčšie obchodné reťazce na Slovensku.„Potravinové prevádzky sú pokiaľ ide o rizikovosť na spodnej hranici, je to celosvetový trend. Tam sú totiž opatrenia jasne stanovené, často idú aj nad rámec štandardu, neporušujú sa a je tam disciplína.“
Jeho slová o tom, že predajne potravín nepatria medzi miesta, kde by sa nový koronavírus šíril, potvrdzuje aj hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová. „Na žiadnej z našich bratislavských predajní neevidujeme zamestnancov infikovaných COVID-19. Našim zamestnancov pravidelne meriame teplotu a zaujímame sa o ich zdravotný stav. Zabezpečujeme pravidelnú dezinfekciu, ochranné prostriedky a prísun vitamínov. Žiadnu z našich predajní sme nemuseli dočasne uzavrieť,“ povedala nám.
Dnešný rad pred Tatranským ľadovým dómom na Hrebienku. Postáli ste si 40 minút.
Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl, bol konkrétnejší. „V Bratislave prevádzkujeme k 9. decembru 17 predajní, v ktorých pracujú stovky zamestnancov. Od začiatku pandémie evidujeme iba jednotky pozitívnych kolegov. Máme nastavené konkrétne plány a postupy ako reagovať a doteraz sme nemuseli pre výskyt ochorenia zatvoriť žiadnu z našich predajní,“ informoval nás, pričom dodal, že skôr než boli opatrenia prijaté štátom, zaviedli do praxe mnoho vlastných preventívnych hygienických postupov, ktoré platia až dodnes.
Nielenže sú opatrenia jasné, ale reťazec ponúka zákazníkom aj uľahčenie nakupovania - eliminovali čakanie pri pokladniciach, inštalujú prvé samoobslužné pokladnice. Kaufland má zas vo všetkých predajniach aj v centrálnom sklade nainštalované certifikované dezinfekčné zariadenia priamo vo vzduchotechnike, informovala nás Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti. Okrem toho napríklad svojim pracovníkom nad 65 rokov umožnili zostať doma s náhradou mzdy vo výške 100 percent ich priemerného zárobku. Zamestnancom reťazec poskytuje denne ochranné rúško, pravidelne vitamínové balíčky na posilnenie imunity a dezinfekciu na osobné použitie.
Toto by mohla byť inšpirácia pre „tých, čo nám dnes vládnu“. Stanoviť jasné pravidlá a uľahčiť ľuďom ich dodržiavanie. Namiesto toho najnovšia informácia hovorí, že v hypermarkete si po odporučení Pandemickej komisie nekúpite minimálne do 10. januára nič okrem potravín nevyhnutnej spotreby, teda ani tú žiarovku. Prečo? Pretože je to vraj nespravodlivé voči ostatným „zatvoreným“ obchodníkom, ktorí ponúkajú rovnaký tovar. Prečo tí musia byť zatvorení? Je snáď väčšie riziko infikovať sa v malom elektre na sídlisku ako v hypermarkete? Ak dodržíte opatrenia, určite nie. Argumentom je – žiadne otvorené obchody rovná sa nižšia mobilita. Lenže výsledok vidíte v týchto dňoch. Šialenstvo v obchodoch, pretože nevieme, čo na nás „tí, čo nám vládnu“ vymyslia zajtra.
A predpokladaný efekt zákazu vychádzania? Ľudia sa začnú koncentrovať doma. Je optimistické si myslieť, že väčšina z nás na Vianoce oželie prítomnosť rodiny. Lenže, kto víta vo vlastnom byte rodinu v rúšku? Takže, takto sa bude šíriť korona. Snímky preplnených obchodov vyvolávajú v tejto dobe na sociálnych sieťach veľké emócie. Pre koronu sú však oveľa „funkčnejšie“ vianočné návštevy a posedenia u príbuzných, známych, priateľov. Ak sa bojíte, že ochoriete, tak fotiek do rodinného albumu by ste sa mali desiť viac.
(in)