FOTO: Spomínate si ešte na staré označovače v MHD, ktoré cestovné lístky dierkovali?

8.1.2020

Zdroj: koláž abn

Páčil sa vám článok?

V týchto dňoch sa na sociálnej sieti objavila fotografia starého označovača cestovných lístkov. Tieto tzv. cvakátka boli dlhé roky súčasťou bratislavskej MHD a ukázalo sa, že najmladšia generácia vôbec netuší, o čo išlo ani ako to fungovalo. Možno teda nezaškodí si túto časť histórie cestovania v prostriedkoch DPB trochu pripomenúť...

Staré označovače cestovných lístkov sa nachádzali podobne ako tie súčasné pri každých dverách vo vozidle MHD a fungovali tak, že ste do nich vložili cestovný lístok s numerickým kódom naspodku, ktoré tvorili čísla od 1 do 9 v troch riadkoch a troch stĺpcoch a mechanický označovač vám doň urobil väčšinou štyri dierky. V Bratislave sa začalo s tzv. mechanickým odbavením cestujúcich v apríli 1976, kým napríklad v Prahe už o dva roky skôr. Dovtedy chodili v prostriedkoch MHD sprievodcovia, podobne ako je tomu ešte aj dnes vo vlakoch, ktorí vám lístok kliešťami označili, pričom cvakli dátum, čas aj číslo linky, v ktorej ste sa nachádzali. Lístky vtedy platili na jednu cestu a najviac sa na ne dalo cestovať hodinu.

Zdroj: FB Revízori

​Tento princíp sa nezmenil ani po zavedení mechanických označovačov tzv. cvakátiek. Povinnosťou vodičov DPMB bolo v určitých intervaloch, väčšinou počas čakania na konečnej označovače mechanickým kľúčom pootvárať a zmeniť v nich číselnú kombináciu. Tých bolo nespočetné množstvo a vodiči dostávali pred začiatkom svojej smeny od dopravcu vzory, ktoré mali vo vozidlách použiť, aby sa nemohlo stať, že ste sa na jeden cestovný lístok mohli odviezť napríklad autobusom z Petržalky na Šafárikovo námestie a potom by vám platil ešte aj v električke do Rače. Boli síce aj vtedy všelijakí chytráci, ktorí nosili pri sebe celú zbierku cestovných lístkov a stačilo im už len zistiť, aká je kombinácia v prostriedku MHD - napríklad si cviknúť papierik a následne nájsť zhodný lístok, aby ho mohli využiť opätovne, respektíve sa ním preukázať v prípade kontroly. Revízori si takisto cvakali lístky, ktoré boli špeciálne a nepredajné so zeleným nápisom KONTROLA, aby si mohli porovnať použitú kombináciu s predloženými lístkami cestujúcich.

Zdroj: FB Revízori

​Samozrejme, že ľudia sa aj vtedy snažili ušetriť, čo sa dalo buď zakúpením predplatného cestovného lístka, tzv. električenky, na základe ktorej mohli cestovať prakticky bez obmedzení a nutnosti označovať si jednorazový lístok alebo na "čierno a riskovať pokutu. Mimochodom spomínate si, že kedysi - pred rokom 1989 robili revízorky aj staršie panie v dôchodkovom veku? Neskôr ich však museli nahradiť mladší a silnejší muži, ktorých niekedy sprevádzajú ešte aj príslušníci SBS, pretože konflikty pri prepravnej kontrole neraz vyústili aj do pokusov o útek čierneho pasažiera prípadne útoku na revízora či inej formy násilia či už priamo vo vozidlách MHD alebo následne na zastávkach. Neraz sa tieto situácie končia až príchodom policajnej hliadky. Revízorkám sa občas stalo, že ich dav nachádzajúci sa vo vozidle MHD dnu ani nepustil, respektíve z neho vytlačil, nakoľko vtedy chodili ešte aj oblečené v nápadných tmavomodrých uniformách. 

Vráťme sa však k starým označovačom, ktoré dodnes používajú v niektorých krajinách najmä vo východnej časti Európy. Počas ich fungovania sa našlo veľa ľudí, ktorí nechávali pri výstupe lístok v označovači, aby ho mohli následne využiť aj ďalší cestujúci. Prípadne existovali aj takí špekulanti, ktorí vložili do označovača cestovný lístok, ale cvikli si ho jedine v prípade, že do vozidla nastúpili revízori. V opačnom prípade ho vybrali a takýmto spôsobom mohli absolvovať aj niekoľko jázd prakticky bezplatne. 

Zdroj: FB Revízori Bratislava

​V súčasnosti sú vo vozidlách MHD tieto tipy označovačov cestovných lístkov...

Občas došlo aj ku kurióznej situácii, keď najmä zahraniční cestujúci netušili, na čo slúžia kovové krabičky umiestnené na tyčiach vo vozidlách MHD a nazdávali sa, že ide o pokladničky, do ktorých sa hádžu mince, čo následne aj urobili, čím vlastne označovač znefunkčnili. Stávalo sa to najmä v časoch, keď stála jedna jazda 1 Kčs. Vodiči DPMB neraz našli v strojčekoch pri zmene kódu okrem papierového odpadu - krúžkov z cviknutých lístkov aj koruny. Staré označovače sa používali v bratislavskej MHD až do roku 1999, kedy sa prešlo na časovú tarifu a "cvakadlá" nahradili v roku 2000 známe červené označovače vybavené už aj displejom a ihličkovou tlačiarňou, ktorá na vložený cestovný lístok vyznačila dátum i čas nástupu.

Zdroj: FB Revízori

​Jedna z legiend pamätníkov bratislavskej MHD hovorí o tom, že po zavedení nových označovačov bola v električke videná tetuška v pokročilom veku, ktorá do prístroja vložila lístok, nahla sa k nemu a nahlas povedala: "Na hlavnú stanicu." A potom si celá spokojná sadla, že sa jej s moderným prístrojom tak ľahko podarilo dohovoriť...

(ars)

Páčil sa vám článok?