Na priecestí v Jarovciach závory nebudú

9.5.2007
0
Páčil sa vám článok?

Na časté dopravné nehody na železničnom priecestí v Jarovciach upozorňujú už dlhodobejšie predstavitelia samosprávy tejto mestskej časti. So žiadosťou o inštalovanie závor sa zatiaľ bez úspechu obrátili na železnice.

Starosta Jaroviec Pavel Škodler žiada, aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vybavili problémové priecestie závorami. Podľa neho to však spoločnosť minimálne do konca roka 2008 nemá v pláne. „Podľa nejakého ich predpisu sa na jednokoľajové priecestie rampy nedávajú,“ povedal P. Škodler. Pripomenul, že tragická dopravná nehoda, pri ktorej zomrela 25-ročná žena, sa na tomto priecestí stala koncom septembra 2006. Tento rok, na prelome marca a apríla, sa hrozivo vyzerajúca nehoda, skončila zlomeninou nohy mladého herca. Jednou z príčin je podľa starostu aj zapadajúce slnko, ktoré vodiča oslepí. Vybavenie priecestia rampami je podľa neho aj v záujme železníc, pretože škody po nehodách má aj táto spoločnosť značné.

Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej všetky železničné priecestia na Slovensku v správe ŽSR sú chránené. Za nezabezpečené sa považujú priecestia, ktoré majú výstražné kríže. Takých je v bratislavskom regióne osem. Jedenásť priecestí má svetlá aj závory a rovnaký počet je so svetlami, ale bez závor. Na Slovensku je spolu 2355 priecestí, z toho je 1249 vybavených výstražnými krížmi, teda sú nezabezpečené. V tejto súvislosti je zaujímavá nedávna informácia z médií, že Železnice SR prevádzkujú aj priecestia so svetelnou signalizáciou a závorami, cez ktoré už roky neprešlo žiadne auto. Jedno také sa nachádza pri Petrovciach nad Laborcom na Zemplíne.

Martina Pavlíková nám potvrdila, že v súčasnosti sa o zmene typu priecestia v Jarovciach neuvažuje. O stupni zabezpečenia priecestia rozhodujú ŽSR v spolupráci so štátnou správou a dopravnou políciou. Spôsob ochrany posudzujú podľa druhu železničnej trate, triedy komunikácie, intenzity dopravy atď. „V posledných rokoch je však snaha počet železničných priecestí znižovať a naopak budovať mimoúrovňové križovania cestných komunikácií so železničnou traťou,“ uviedla M. Pavlíková. Podľa nej sa viac ako 40 percent nehôd stane na železničných priecestiach chránených aj mechanickými závorami.

Pri rekonštrukciách železničných tratí sa už v súčasnosti pred priecestia inštalujú návestidlá, ktoré signalizujú rušňovodičovi stav na priecestí. V prípade potreby, alebo poruchy môže potom rušňovodič včas upraviť chod vlaku cez priecestie.

Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

(rob)

Nechránené železničné priecestie v Jarovciach sa už stalo dejiskom niekoľkých tragických dopravných nehôd. Napriek tomu tu závory nebudú minimálne do konca roku 2008.
FOTO - Slavo Polanský

Páčil sa vám článok?