Od 1. 1. 2000 sa v MHD zavádza nový tarifný systém

8.2.2007
0
Páčil sa vám článok?

Dopravný podnik Bratislava, a. s., na základe uznesenia mestského zastupiteľstva, pripravuje zavedenie nového výkonového tarifného systému v Mestskej hromadnej doprave v Bratislave v termíne od 1. januára 2000.

V súčasnom období je v MHD neprestupná tarifa. Znamená to, že cena cestovného lístka je stanovená za jednu jazdu a nie je závislá od precestovanej vzdialenosti. Takto stanovená cena je chápaná dopravcom i cestujúcimi ako nespravodlivá. Cestujúci, ktorí sa prepravujú na kratšie vzdialenosti, majú pocit, že doplácajú na cestujúcich na dlhších trasách. Pre odstránenie týchto rozporov a pre zavedenie spravodlivého systému platenia pripravil DPB zmenu tarifného systému.

Zavedenie časovej výkonovej tarify s možnosťou prestupu v MHD sleduje všeobecný trend európskych krajín prispôsobiť cenu cestovného k uskutočnenej preprave. V niektorých mestách Slovenska sa už diferencované cestovné uplatňuje, v ďalších sa pripravuje. Pri tvorbe projektu nového tarifného systému DPB vychádzal z praktických skúsenosti z iných dopravných podnikov v západnej Európe, vrátane Českej republiky.

PRESTUPNÁ ČASOVÁ TARIFA

Pre cestujúcich, ktorí budú mať záujem využívať cestovné lístky na jednu cestu, je pripravená prestupná časová tarifa. Tá bude v bratislavskej MHD diferencovaná nasledovne:

  • cestovný lístok na jednu cestu prestupný s časovou platnosťou 10 minút od označenia (na tzv. krátke cesty),
  • cestovný lístok na jednu cestu prestupný s platnosťou 30 minút od označenia,
  • cestovný lístok na jednu cestu prestupný s platnosťou 60 minút od označenia.

Dopravný podnik Bratislavy pri stanovení časových pásiem vychádzal z faktu, že takmer 80 percent ciest Bratislavčanov do zamestnania prostredníctvom MHD je realizovaných do 30 minút.

  • Poskytnutie cestovného lístku na jednu cestu s platnosťou 10 min je ústretovým krokom, pretože umožní cestujúcim lacnejšie cestovať na krátke vzdialenosti, čo súčasný tarifný systém neumožňoval. DPB však nebude tolerovať zneužívanie tohto typu cestovného lístku  (cestovanie dlhšie ako 10 min).
  • Na nočný spoj bude platiť cestovný lístok na jednu cestu s časovou platnosťou 60 min, pričom na nočnom spoji bude platnosť predĺžená na 90 min. Tento cestovný lístok bude taktiež prestupný. Na nočných spojoch budú platiť aj predplatné cestovné lístky.
  • Dovozné na prepravu príručnej batožiny - budú sa uplatňovať nezľavnené cestovné lístky na jednu cestu s časovou platnosťou 10 min, 30 min, resp. 60 min.
  • Dovozné na prepravu zvierat - budú sa  uplatňovať nezľavnené cestovné lístky na jednu cestu s časovou platnosťou 10 min, 30 min, resp. 60 min.
  • Novinkou bude možnosť kúpiť si v jednom cestovnom lístku  4, resp. 2 cesty s časovou platnosťou 30 min. Zakúpením tohto cestovného lístka môže cestujúci usporiť cca  9 %.
  • Aj naďalej sa bude pokračovať v predaji kombinovaných cestovných lístkov, a to s platnosťou 30 min a 60 min, pričom pri použití týchto cestovných lístkov možno ušetriť 1 až 3  koruny.

DĹŽKOVÉ TARIFNÉ PÁSMA

Pre cestujúcich s časovými predplatnými lístkami bude zavedená pásmová tarifa s dvoma dĺžkovými tarifnými pásmami. Výkonová tarifa dĺžková bude uplatnená pre skupinu cestujúcich, ktorí v tarifnom vzťahu používajú  predplatné cestovné lístky a turistické cestovné lístky. Výška cestovného bude závislá od precestovanej vzdialenosti, ktorú si zvolí cestujúci pri zakúpení  časového kupónu. Táto vzdialenosť bude určená vymedzením dvoch dĺžkových tarifných pásiem na území dnešnej Bratislavy (pásma 1 a 2).

Základné druhy predplatných cestovných lístkov sú:

  • predplatný cestovný lístok s územnou platnosťou pre oblasť 1. a 2. tarifného pásma (celosieťový)
  • predplatný cestovný lístok s územnou platnosťou pre oblasť 1. tarifného pásma
  • predplatný cestovný lístok s územnou platnosťou pre oblasť 2. tarifného pásma

Pri turistických cestovných lístkov bude novinkou označenie platnosti cestovného lístka až pri nástupe do vozidla  MHD a nie pri jeho predaji ako je to dnes.

Definícia hranice medzi jednotlivými dĺžkovými tarifnými pásmami je koncipovaná stanovením tzv. hraničných bodov, ktorých spojnica vytvára samotnú hranicu. Informovanosť cestujúcich o polohe a prechode vozidla MHD z jedného tarifného pásma do druhého bude okrem iného zabezpečená priamo vo vozidle na zobrazovači času. Základné informácie bude poskytovať zastávkový cestovný poriadok, na ktorom bude ku každej zastávke priradené tarifné pásmo.

AKO POUŽÍVAŤ CESTOVNÉ LÍSTKY?

Vo všetkých vozidlách v MHD budú nainštalované elektronické označovače cestovných lístkov. Povinnosťou cestujúceho  bude  označiť si cestovný lístok na jednu cestu alebo turistický cestovný lístok predpísaným spôsobom, a to bezprostredne ihneď po nástupe do vozidla.

Cestovný lístok sa vkladá do elektronického označovača v smere šípky lícom hore.  Nesprávne označený cestovný lístok bude neplatný. Jeho platnosť sa končí uplynutím príslušného času. Do času platnosti sa započítava aj čas prerušenia cesty. Pri prestupe sa cestovný lístok nebude označovať. V prípade, že sa počas jazdy  skončí časová platnosť cestovného lístka, bude cestujúci povinný označiť si ďalší cestovný lístok. Pre stanovenie času platnosti označovaných cestovných lístkov bude rozhodujúci čas vyznačený na cestovnom lístku. Vo všetkých vozidlách MHD budú umiestnené zobrazovače času.  Za presný čas sa bude považovať vždy údaj uvádzaný dopravcom. 

(dpb)

VÁŽENÍ ČITATELIA, POZOR!

V budúcom vydaní uverejníme nový zoznam liniek bratislavskej MHD, ktoré budú jazdiť od 1. 1. 2000.

Toto sú ukážky nových cestovných lístkov MHD. Vľavo je základný 30-minútový cestovný lístok a vpravo rub aj líc novinky - cestovného lístka na 4 cesty s časovou platnosťou 30 min.

Páčil sa vám článok?