Metro sa začne stavať možno v roku 2001

7.2.2007
0
Páčil sa vám článok?

Začiatkom októbra začala pracovať medzirezortná pracovná skupina na koordináciu prípravy prvého úseku bratislavského metra. Komisia bude posudzovať projekty na výstavbu nosného dopravného systému v Bratislave.

Víťazný návrh potom predloží vláde, ktorá by mala schváliť a zapracovať jeho financovanie do štátneho rozpočtu na rok 2001. K pôvodne vybranému projektu konzorcia spoločností Matra, Campenon Bernard a Siemens teda pribudne konkurenčné riešenie.

Zmenu prístupu k výberu typu metra nám vysvetlil riaditeľ spoločnosti Metro Vladimír Kovalčík. „Od januára tohto roku platí zákon o zámere verejnej práce, podľa ktorého musí byť posúdená každá stavba so štátnou zárukou nad určitý finančný objem. Posudzovaný projekt musí byť variantný a keďže systém metra typu VAL od firmy Matra nemal alternatívu, museli sme pripraviť konkurenčný projekt. Tým bude klasické koľajové metro,“ uviedol V. Kovalčík.

Bude to takmer ten istý systém, rozdiel bude v tom, že súpravy nebudú mať gumené kolesá, ale pôjde o koľajové vozidlá a plnoautomatický systém nahradia vodiči. Zmena by mala byť aj v šírke súpravy. Riaditeľ a.s. Metro považuje 208 centimetrov pri systéme VAL za úzky, pričom podľa neho ideálna šírka by mala byť 2,5 až 2,8 metra. Prepravná kapacita aj rýchlosť vozidiel je takmer rovnaká. Plnoautomatický systém, ktorý ponúka Matra je podľa V. Kovalčíka špičkový, no Slovensko si ho v súčasnej hospodárskej situácii nemôže dovoliť. Kilometer metra v tejto podobe stojí 3,5 miliardy.

Tento projekt je drahý aj preto, že všetky stanice metra sú okrem klasickej funkcie budované aj ako civilný kryt. Mesto si totiž musí z vlastných zdrojov vybudovať ochranný systém v prípade havárie a tendencia je, že keď už sa stavia takéto dielo, nech sa to spojí do jednej stavby. Tým sa výstavba neúmerne predražuje. Variantné riešenie ráta s cenou 1,5 až 2 miliardy za kilometer. V tejto súvislosti je zaujímavé, že v španielskom Bilbao dokázali postaviť kilometer za menej ako 1 miliardu korún.

Trasa metra sa meniť nebude, prvý 10,5-kilometrový úsek povedie z petržalského Janíkovho dvora popod Dunaj, cez železničnú stanicu až po Trnavské mýto. S jeho výstavbou by sa mohlo začať už v roku 2001 a ak sa pristúpi k jednoduchším riešeniam, prvý úsek by podľa V. Kovalčíka mohol byť hotový do 30 mesiacov. 

(mer)

Depo bratislavského metra na Janíkovom dvore stojí už niekoľko rokov a vyzerá takto.
FOTO - Vladimír Mišauer

Páčil sa vám článok?