Zavedenie PAAS v Petržalke: Obyvatelia si vybojovali doplnenie parkovacích miest o ďalšie
Zdroj: (in)
V lokalite prevažujú výškové budovy, navyše je tu trh, pošta a vysoká škola. Každé parkovacie miesto je preto vzácne.Prvého októbra spustilo hlavné mesto regulované parkovanie v Hájoch 3 v lokalite Starý háj v bratislavskej Petržalke. Už o pár dní na to sa vlastníci bytov na Mlynarovičovej 2-20 spojili a poslali mestu výzvu na doplnenie parkovacích miest. A mesto ich požiadavkám vyhovie. Dorobia desiatky nových.
Sotva dva týždne po odoslaní výzvy na magistrát sa s obyvateľmi Mlynarovičovej stretol trojčlenný tím projektantov PAAS a strávil s nimi pol druha hodiny, počas ktorej si spoločne prešli všetky miesta, kde žiadajú obyvatelia doplniť parkovacie miesta. A treba povedať, že boli veľmi trpezliví a veľmi ústretoví. Prakticky na všetkých miestach, ktoré obyvatelia navrhli, sa snažili doplniť parkovacie miesta v najvyššej možnej miere.
Potvrdil to aj hovorca magistrátu, ktorý nám napísal: „Radi by sme akceptovali väčšinu návrhov v snahe maximalizovať kapacity v danej lokalite všade tam, kde to pôjde.“ Napríklad za Červenou poštou, kde bol zaznačený len jeden rad parkovacích miest, domaľujú druhý. Za poštou ešte pribudnú dve kolmé státia. Za domom na Mlynarovičovej 14-24 žiadali vytvoriť miesta aj pri stene domu. Dozvedeli sa, že mestská časť s tým ako správca komunikácie nesúhlasí, a jej slovo je v tomto prípade smerodajné, takže chcú prostredníctvom svojho koordinátora Martina Kuglu komunikovať aj so samosprávou. Zástupkyňa vlastníkov z „22-24“ však upozornila, že miesta treba značiť s rozumom, pretože keď sa parkovalo „po starom“, viackrát sa pracovníci OLO nedostali ku kontajnerom.
Obyvatelia si vybojovali aj parkovacie miesta v oblúku pred bytovým domom na Mlynarovičovej 10 a 12, kde sa predĺži parkovací pás, aj doplnenie miest pred vchodmi 2 a 4. Zástupkyňa vlastníkov zo „štvorky“ je spokojná, že vybojovala aj parkovací box na mieste chodníka, ktorý nikam nevedie a nikto ho nepoužíva. Každé jedno miesto naviac v tejto lokalite je totiž výhra. „U nás vo vchode 4 je totiž 52 vlastníkov a 34 áut,“ vysvetľuje.
Na Mlynarovičovej 1-3 už mesto doplnilo pozdĺžne státie a zvažuje, či od „dvojky“ nespraví jednosmerku. Tím projektantov mesta viackrát spomenul nutnosť súhlasu Petra Mihála, vedúceho referátu dynamickej dopravy na petržalskom úrade a pripustili, že s Petržalkou nemajú aktuálne najlepšie vzťahy. „Po stretnutí som mal rokovania so zástupcami mestskej časti ohľadom nových miest. Nebol vôbec problém a aktuálne dolaďujeme detaily,“ napísal nám Martin Kugla o pár dní neskôr.
„Mestská časť Bratislava-Petržalka a jej zamestnanci sú pri realizácii parkovacej politiky PAAS kolegom z magistrátu dlhodobo plne súčinní. Pri posudzovaní dopravných riešení vždy vychádzame z potrieb obyvateľov, zároveň však musíme dbať na dodržiavanie platnej legislatívy. Ak v predloženej projektovej dokumentácii identifikujeme nesúlad s právnymi predpismi, uplatníme k nej pripomienky. Nejde teda o „súhlas“ či „nesúhlas“ jednotlivca, ale o odborné stanovisko mestskej časti ako dotknutej organizácie,“ hovorí zástupca prednostu pre investície a dopravu mestskej časti Miloš Holán.
Pýtam sa jedného z projektantov, či ich s rovnakou výzvou môžu osloviť aj iné ulice v rámci PAAS. Reaguje, že samozrejme. Vraj sú ochotní prísť a konzultovať zvýšenie počtu parkovacích miest kdekoľvek.
Je bežné, že po spustení zóny PAAS sa dorábajú parkovacie boxy, alebo je v Petržalke špecifická situácia, pýtala som sa hovorcu magistrátu Petra Bublu. „Áno, po spustení zóny vždy sledujeme jej fungovanie, zbierame a vyhodnocujeme podnety a ak sa ukáže, že v niektorej lokalite je možné doplniť parkovacie miesta (teda je ich tam možné legálne vyznačiť vzhľadom na zákonné normy, ktoré musíme dodržiavať, napríklad na prejazdnú šírku alebo ponechanie voľného vjazdu/výjazdu z garáže) projekt upravujeme a miesta doplníme,“ odpovedal. „Čudujem sa, že sa neozvali obyvatelia Furdekovej,“ hovorí koordinátor výzvy Martin Kugla. „Treba sa zorganizovať a tlačiť. My sme sa združili a išlo to. Pokojne nech sa mi ozvú, dám im know-how, ako na to.“
(in)