Deň D je tu! Zverejnili termín, kedy sa odvezú po novej električkovej trati v Petržalke cestujúci
Zdroj: Matúš Husár
Petržalská električkaElektričková trať v Petržalke je vo finále, prví cestujúci sa ňou budú môcť odviezť v nedeľu 27. júla. Viac nám prezradil hovorca magistrátu Peter Bubla.
Petržalská električka získala potrebné rozhodnutie BSK o predčasnom užívaní trate a po uplynutí lehoty pre nadobudnutie právoplatnosti tak bude môcť byť spustená do plnej prevádzky. Dňom spustenia bude nedeľa 27. júla. Ešte predtým, cez víkend 19. a 20. júla, prebehne ďalšie kolo zaškoľovacích jázd vodičov električiek, ktorí na tejto trati začnú onedlho pravidelne jazdiť.
Pre Petržalčanov tak o pár dní skončí dlhé obdobie čakania a svoje životné situácie budú môcť postupne prispôsobiť rýchlejšej a bezpečnejšej forme MHD – električke. Petržalke zároveň pribudnú nové kvalitné verejné priestory a šesť kilometrov novej segregovanej cyklotrasy, čo rovnako zvýši kvalitu života všetkým, ktorí denne cestujú za prácou, školou, či oddychom do iných mestských častí.
„Na spustenie električky do Janíkovho dvora už netrpezlivo čakáme. Hlavne preto, že má prispieť k zlepšeniu dopravnej situácie v Petržalke,“ uviedla pre TASR zastupujúca starostka Petržalky Iveta Jančoková.
To, že sa termín prevádzky električky opätovne posúva, tentoraz na koniec júla, je však podľa nej, vzhľadom na celý priebeh stavby, aktuálne odstraňovanie nedorobkov v rámci procesu kolaudácie a ešte niekoľkomesačného dokončovania pridruženej infraštruktúry, pochopiteľné. Podotkla, že termín leto/jeseň 2025 bol najreálnejším aj podľa bývalého starostu Petržalky Jána Hrčku už v roku 2023.
Mestskú časť mrzí, že dokončovacie práce na zastávkach či doplnenie bezpečnostnej signalizácie pri priechode na Farského ulici majú byť odovzdané až do konca tohto roka, zároveň je však rada, že električka má byť spustená ešte počas leta. „Rovnako sa v budúcnosti tešíme na vybudovanie sľubovaných peších lávok cez Chorvátske rameno, ktorých realizáciu mesto odložilo do doby, kým nájde potrebné financie,“ odkázala Jančoková.
Na nosný dopravný systém čakala Petržalka a s ňou aj Bratislava desiatky rokov. Pôvodnú predstavu metra neskôr nahradil projekt električky, ktorý naštartovali a výrazne posunuli primátori Milan Ftáčnik a Ivo Nesrovnal. Súčasnému vedeniu mesta a celému magistrátnemu tímu pripadla úloha dotiahnuť tento projekt do úspešného štartu. Zhotoviteľ Aldesa, ktorý vzišiel z verejnej súťaže, prevzal stavbu 1. novembra 2021. Začiatok stavby však vôbec nebol jednoduchý, bol spojený s covidom, lockdownami aj cenovou krízou po vypuknutí vojny na Ukrajine, po ktorej bol zhotoviteľ dokonca pripravený zo stavby odísť. Indexáciou cien, ktorú schválil riadiaci orgán, sa podarilo situáciu zastabilizovať a práce znovu rozbehnúť.
"Robiť takto náročnú stavbu v strede najväčšieho slovenského sídliska je celkom výzva. Každá obchádzka, hluk a prach spôsobený stavebnými mechanizmami niekomu strpčuje každodenný život, každý problém na stavbe majú ľudia priamo pod svojimi oknami. O to viac sa dnes tešíme z toho, že petržalská električka je technicky aj organizačne pripravená na plnú prevádzku, za čo patrí veľká vďaka viceprimátorke Tatiane Kratochvílovej, ako aj kolegom a kolegyniam na magistráte," uviedol Bubla.
Do spustenia električky 27. júla budú nainštalované prístrešky, dokončené budú finálne terénne úpravy pozdĺž trate, chodníky obsluhujúce električkovú trať, vrátane pešieho prepojenia so Slnečnicami, hotové budú tiež všetky priecestia a vyznačená bude celá cyklotrasa od Janíkovho dvora do centra mesta.
(ms, tasr)