Radšej investovať do električiek, ako stavať metro

25.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

Nechcem sa tváriť ako odborník na MHD, ale musím povedať, že už dlhší čas s údivom sledujem informácie o tom, že sa pre Bratislavu chystá vybudovanie metra. Môj názor je iný.

Pokiaľ viem, metro sa hodí pre mestá okolo 1 milióna obyvateľov a viac. Čo keby sme v Bratislave iba zdokonalili už existujúcu elektrickú dráhu? Stačilo by dať trasy električky v centre mesta pod zem. Všade inde mimo centra idú koľaje elektricky po vlastnom dopravnom páse - či už je to smerom do Rače, do Vajnor, do Ružinova, aj do Dúbravky a na Hlavnú stanicu.

Aj v Petržalke je dostatok miesta na to, aby tam mohli byť koľaje na povrchu a mohli by smerovať popri Chorvátskom ramene s prípadnými odbočkami do Matadoru, na Ovsište a podobne. V centre mesta je oblasť, kde by mali ísť koľaje pod zem. V priestore Avionu by mohla zísť pod zem dráha popod Špitálsku, Kamenné námestie, Hviezdoslavovo námestie až po nábrežie pri tuneli, kde by už nič nebránilo, aby išla električka zasa po povrchu.

Rovnako by stačilo, keby sa od Avionu viedla električka pod zemou cez Radlinského, Obchodnú až po tunel a na druhej strane po Predstaničné nám. Určite by to spolu nebolo toľko kilometrov podzemných tunelov, ako sa teraz plánuje pre metro. Navyše, dalo by sa postupovať po etapách. A na to by sa mohla využiť prakticky väčšia časť tej električkovej dráhy, ktorá je už dávno vybudovaná.

Ak by som niečo v tejto súvislosti odporúčal, bolo by to iba postupne vymeniť šírku koľajového rozchodu električky na európsky štandard. Nechcel by to niekto prepočítať, koľko by to celé stálo a o koľko by to všetko bolo lacnejšie od všetkých tých technických zázrakov „ľahkého metra“?  A neprinieslo by to takmer taký istý dopravný efekt pre zatiaľ iba polmiliónovú Bratislavu?

Miloš Mistrík, Petržalka
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?