Na metro si trúfajú aj dve slovenské firmy

23.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

Predstavitelia spoločnosti Metro koncom marca rozhodli, že nedajú súhlas na podpísanie zmluvy s francúzskou spoločnosťou Matra transport International - Campenon Bernard SGE a s rakúskou pobočkou firmy Siemens, ktorá sa o tento projekt uchádza už od roku 1991.

Ako sa vyjadril pre médiá predseda predstavenstva spoločnosti Metro Vladimír Kovalčík, terajšou úlohou spoločnosti je hľadať čo najlacnejší spôsob výstavby, pri ktorom by boli v maximálnej miere využití slovenskí dodávatelia.

Na výstavbu bratislavského metra si podľa neho trúfajú minimálne dve slovenské firmy. Tým by sa cena jedného kilometra mohla znížiť z predpokladaných 2,8 na dve miliardy korún. Ako povedal, nie je možné sa zamerať iba na jedného dodávateľa, keď iný môže poskytnúť výhodnejšiu cenu. V prípade žiadosti o štátnu záruku je treba zaručiť, že to bude najlacnejšie a najefektívnejšie. Čo sa týka pôžičky, keď už si požičať v zahraničí, tak potom nech peniaze zostanú v rozhodujúcej miere na Slovensku.

Jednou z možností financovania bratislavského metra je vytvorenie medzinárodného konzorcia a získanie štátnych garancií. Existuje aj druhý, trhový spôsob, keď by si mesto našlo strategického partnera, ktorý by výstavbu metra zaplatil a zisk z jeho prevádzkovania by pripadol jemu. V takomto prípade nie sú potrebné štátne garancie, čím sa tento spôsob stáva rýchlejším a pružnejším.

Podľa V. Kovalčíka rozhovory s potenciálnymi záujemcami sa už uskutočňujú. Stále sa však ráta aj s výstavbou metra s vládnou garanciou. Na to je však nevyhnutné vytvoriť komisiu, v ktorej by mali byť zástupcovia ministerstiev financií, hospodárstva, životného prostredia a dopravy, ale aj predstaviteľ mesta a spoločnosti Metro. Podľa V. Kovalčíka by mala byť ustanovená najneskôr do dvoch mesiacov, aby vláda mohla prijať uznesenie o výstavbe metra ešte v septembri tohto roku. V takom prípade by bolo technicky možné začať so stavbou už v januári 2001.

(brn)

Páčil sa vám článok?