Z Petržalky do centra sa možno budeme prepravovať električkou po Starom moste

14.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Keďže súčasný stav mestskej hromadnej dopravy je neúnosný, mesto analyzuje možnosti vybudovania jej nového nosného systému. Absolútnou prioritou ostáva prepojenie Petržalky s centrom mesta.

Doterajšie snahy predchádzajúcich vedení mesta začať budovať nosný systém mestskej hromadnej dopravy na báze metra sa podľa súčasného vedenia ukázali z finančného hľadiska nerealizovateľné.

Preto od marca tohto roka mesto zorganizovalo tri odborné diskusie s účasťou odborníkov a zástupcov občianskych združení, mimovládnych organizácií a mestských častí. Na základe ich výsledkov boli oslovené vybrané projektové organizácie s požiadavkou na vypracovanie návrhov na riešenie nosného systému aj s možnosťou dopravnej obsluhy regiónu.

Oslovené organizácie predložili osem návrhov, z ktorých šesť riešilo problém v požadovanom rozsahu. Návrhy v októbri prerokovala skupina expertov a prizvaných zástupcov miestnych samospráv. Predložené varianty sú rôzne, niektoré navrhujú prepojenie s kapacitami železníc a zmenu súčasného rozchodu koľajníc električiek z terajších 1000 milimetrov na 1435 milimetrov, čo by umožňovalo jazdu vozidiel aj po železničných tratiach, predpokladajú nosný systém na báze električkovej rýchlodráhy, prípadne riešenia, ktoré umožnia v budúcnosti prechod na metro.

Expertná skupina vybrané návrhy posudzovala v októbri. Cieľom je založiť koľajový segregovaný systém, ktorý by mal umožniť maximálnu kompatibilitu mestského a regionálneho systému na báze koľajového rozchodu 1435 milimetrov. Segregovanie trás nosného systému v centre mesta by sa malo viesť v podzemnej úrovni, na radiálach s ohľadom na lokálne pomery.

Prioritou na začiatok budovania nosného systému je výstavba radiály z Petržalky do centra mesta. Radiála v Petržalke má byť vedená v rezervovanom koridore v trase s definitívnym smerovým a výškovým vedením. Na urýchlenie prvej fázy prechodu nosného systému cez Dunaj sa ponúka alternatíva prechodu od Šafárikovho námestia Starým mostom cez Dunaj s napojením na jestvujúci koľajový systém s rozchodom 1000 milimetrov na ľavom brehu Dunaja.

Poslanci mestského zastupiteľstva tieto závery odsúhlasili. Mesto má obstarať štúdiu rekonštrukcie Starého mosta pre potreby zavedenia koľajovej dráhy s povrchovým zapojením do Šafárikovho námestia. Ďalej má obstarať dokumentáciu na územné konanie pre stavbu rýchlodrážnej električky v Petržalke v úseku Janíkov dvor - Šafárikovo námestie a začať rokovania o modeli financovania úvodnej etapy výstavby systému mestskej hromadnej dopravy.

(lau)

Páčil sa vám článok?