Zóna regulovaného parkovania sa rozšíri
Situácia s parkovaním v Bratislave, osobitne v centre, je zložitá. O problematike parkovania v meste sme sa pozhovárali s riaditeľom spoločnosti Mestský parkovací systém Igorom Dulom.
Stopercentným vlastníkom spoločnosti je mesto Bratislava. Jej hlavnou úlohou je organizácia parkovania a tvorba parkovacej politiky na území celého mesta. Má zverené všetky komunikácie, ktoré sú v správe mesta (komunikácie I. a II. triedy) a komunikácie, na ktorých premávajú linky mestskej hromadnej dopravy.
„MPS nerealizuje prevádzku parkovísk priamo, ale využíva na to profesionálne organizácie,“ uviedol I. Dula. „Napríklad v strede mesta je to Bratislavská parkovacia služba, s ktorou máme uzatvorenú zmluvu o prevádzke parkovania. Takto pôsobia aj iné organizácie, ktoré časť príjmov z prevádzky parkovísk odovzdávajú MPS. Prostriedky sa použijú na výstavbu parkovísk v rekreačnom zázemí Bratislavy, napríklad na nové parkovisko pri Podunajskej cyklotrase alebo na Železnej studienke.“
Zámerom Mestského parkovacieho systému je dosiahnuť, aby na celom území mesta platili v parkovaní jednotné princípy, jednotný systém platenia i jednotná symbolika. So zámerom odľahčiť stred mesta vytvára sieť záchytných parkovísk na okraji Bratislavy (pri nákupných centrách Avion, Aupark, pri budúcom hypermarkete TESCO v Lamači), kde môžu vodiči bezplatne zaparkovať a do centra sa môžu prepraviť MHD.
„Chceme postupne rozšíriť zónu regulovaného parkovania v strede mesta,“ konštatoval I. Dula. „Zóna v centre, ktorá v súčasnosti siaha po Ulicu 29. augusta a po Kollárovo námestie, by sa mala rozšíriť až po Šancovú a Karadžičovu ulicu, Palisády a Ulicu Fraňa Kráľa. Samozrejme, rozšírenie tejto zóny je v prevažnej miere záležitosťou mestskej časti Bratislava - Staré Mesto.“
Podľa I. Dulu by v budúcom roku mal byť postupne zavedený systém navádzania na parkoviská a podzemné garáže dopravnými tabuľami, na ktorých budú informácie o voľných parkovacích miestach.
Veľa vodičov si kladie otázku, či zmiznú z ulíc uzamykacie kolíky a iné zariadenia zabraňujúce parkovaniu. Ako sa vyjadril I. Dula, ich snahou je obmedziť počet takýchto zariadení. „Prvý pokus sme urobili na Klobučníckej ulici medzi Nedbalovou ulicou a Námestím SNP,“ upozornil.
„Žiaľ, ak chýba fyzická zábrana, mnohí vodiči nerešpektujú, že ide o vyhradené parkovacie miesta a minimálne 30 percent času na tejto ulici stoja vozidlá, ktoré tu nemajú čo hľadať. Naše skúsenosti s odstránením „kolíkov“ sú teda zatiaľ zlé a ich ďalší osud bude závisieť od disciplíny vodičov.“
(juh)