Cesta autom môže byť lacnejšia ako MHD

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Chcel by som sa zapojiť do diskusie, či je alebo nie cesta autom lacnejšia ako MHD. Mám 28 rokov a žijeme spolu s mojou manželkou v Petržalke. A ako cestujeme každý deň 12 km do práce? No teraz už autom.

Obaja máme možnosť v zamestnaní využívať služobné auto na súkromné účely. Sú zamestnávatelia, ktorí od zamestnancov za túto službu nepýtajú nič, no naši sa držia zákonov a zákon hovorí, že firma z toho nemá ani korunu, ale zamestnanec za tuto výhodu musí platiť daň. V prepočte za Škodu Felíciu alebo Fabiu to vychádza cca 1200 Sk mesačne z platu dolu. Na benzíne nás to vyjde ďalších cca 1000 Sk mesačne. Takže dvaja zaplatíme asi 2200 Sk mesačne za to, že sa do práce vozíme autom.

Keby sme my dvaja tú istú trasu merali MHD, vyšlo by nás to na električenke 1100 Sk respektíve 1300 Sk mesačne a na polhodinových lístkoch cca 1280 Sk mesačne. Z tohto vyplýva, že za cestu autom zaplatíme dvaja o cca 1000 Sk mesačne viac ako MHD. (Keby sme v budúcnosti zarátali ešte dieťa, bude tento rozdiel menší). Takže z tohto pohľadu je to nevýhodné.

No môžeme zarátať aj ďalší rozdiel. Keď sme chodili autobusom, v lete ráno sme prišli do práce spotení a lepkaví, a to sme ešte nič nespravili. O ceste naspäť domov ani nehovorím ... Hotová sauna. Mnohí určite dopodrobna ten pocit poznáte a teraz chodíme v klimatizovanej Fabii.

Kto si na koľko tento pocit ocení? Aký je rozdiel byť v horúčave v plnom autobuse postojačky spotený v zápche na Prístavnom moste, alebo absolvovať to isté posediačky v klimatizovanom aute s pusteným rádiom??? Kto si na koľko tento pocit ocení, je individuálne. Zarátam však inú vec.

Obaja nie sme Bratislavčania a minimálne raz za mesiac cestujeme na víkend cca 200 kilometrov k rodine na stredné Slovensko. Cesta IC vlakom nás oboch dokopy vyšla cca 700 Sk jedným smerom a trvala 3 hodiny, plus hodina na vlak a pol hodina z vlaku. Teraz tú istú cestu absolvujeme za 2 hodiny a za štvrť nádrže benzínu, čo je asi 350 Sk.

V našom prípade to teda vychádza jednoznačne. Čo preplatíme v meste, ušetríme na ceste. Je to teda individuálne. Niekomu sa to oplatí, inému nie. No myslím si, že cieľom by malo byť, aby sa cesta verejnými dopravnými prostriedkami pre väčšinu oplatila viac ako autom. Prečo vedenie tohto mesta (a štátu) stále preferuje individuálnu dopravu pred hromadnou? Radšej postavia most Košická pre autá, ale metro či električka do Petržalky počká. Naozaj by ma zaujímala odpoveď na túto otázku...

Vladimír Opat, Petržalka
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?