Dá sa postaviť metro aj bez pomoci štátu?
Je to možné, alebo nie je to možné. Otázka týchto dní. Mala byť postavená už pred komunálnymi voľbami. Je to možné, ak sa využijú všetky dobré skúsenosti z histórie nášho mesta a hlavného mesta Slovenska. Boli príklady výstavby z vlastných prostriedkov.
V súčasnosti sú tu k dispozícii najmä tieto finančné zdroje: disponibilné vlastné finančné prostriedky, časť výnosov z privatizácie, prostriedky z hypotekárnych úverov, prostriedky z výnosov mestských podnikov, prostriedky z iného aktívneho majetku (napr. z nájomných komunálnych bytov a aj prostriedky z prenájmu nebytového fondu, ako aj prostriedky z prenajatých pozemkov).
Ďalšie prostriedky možno získať z rámca „programu troch P“ t. j. public - private - partnership, či spolupráce verejného a súkromného sektora.
Bežný pohľad na druhy finančných zdrojov ukazuje na to, že ide o relačné druhy finančných zdrojov. Spojenie týchto zdrojov do jedného veľkolepého výstavbového programu predstavuje akumulovanú silu finančných prostriedkov, prínosovú využiteľnosť týchto prostriedkov, viditeľnejšiu kontrolu využívania finančných prostriedkov, vopred zorganizovanú finančnú aktivitu v nadväznosti na iné finančné aktivity taktiež vopred zorganizované, rozpočet mesta sa stáva relačným aktom a takto zorganizovaná finančná aktivita sa stáva prostriedkom na tvorbu aktívneho majetku (t. j. majetku bezprostredne prinášajúceho finančné prostriedky).
Každá časť metra musí byť budovaná ako relatívne samostatná časť, a to preto, aby sa jej dokončením stala aktívnym majetkom a začala vracať prostriedky na jej výstavbu.
Ďalšie finančné prostriedky je možné získať spoluprácou mesta a mestských častí, eventuálnou spoluprácou s vyšším územným celkom a po vyššom stupni zosamosprávnenia daňového systému aj z mestských daní. Čo poviete na to, vy súčasní a aj budúci aktívni funkcionári mesta. Je to realizovateľný nápad?
Michal Gašpar, Bratislava
LIST ČITATEĽA