Zavedenie Zóny 30 v centre sa osvedčilo, pozitívne sú aj zmeny v prednosti jazde

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

V súlade so schválenými cieľmi Parkovacej politiky pre centrum Bratislavy bola k 2. januáru 2002 zriadená 1. etapa zóny s obmedzenou rýchlosťou na 30 km/h, takzvaná Zóna 30. Podľa prvotných analýz sa Zóna 30 osvedčila.

Zriadenie Zóny 30 malo cieľ dosiahnuť dopravné upokojenie centra mesta, zvýšenie bezpečnosti pohybu peších a nemotoristickej dopravy, elimináciu nadbytočnej dopravy nesúvisiacej s priamou obsluhou objektov a zníženie následkov dopravnej nehodovosti. Ďalšími cieľmi bolo zlepšenie podmienok pre priamu dopravnú obsluhu centra, uprednostnenie MHD s dôrazom na zníženie časových strát a zlepšenie životných podmienok obyvateľov a návštevníkov centra mesta.

Podľa informácií z Miestneho úradu Bratislava - Staré Mesto boli po uplynutí troch mesiacov od zavedenia Zóny 30 vyhodnotené dostupné podklady a výsledky z informačných prieskumov. Tieto výsledky sú predbežné, avšak na ich základe je možné vysloviť predbežné závery o účinnosti zavedených opatrení. Pokiaľ ide o dopravné značenie, sú odporúčania upraviť polohu dopravných značiek na vjazdoch do Zóny 30, najmä na súbehu vnútorného mestského okruhu s rýchlosťou 50 km/h, vyznačiť vjazdy do zóny výrazným vodorovným dopravným značením nápisom ZÓNA 30 a hranice vjazdu Zóny 30 zvýrazniť reflexnými odraznými bodmi - tzv. žabkami.

Pokiaľ ide o bezpečnosť dopravy, za sledované tri mesiace bolo v Zóne 30 vrátane komunikácií s povolenou jazdnou rýchlosťou 50 km/h zaznamenaných 110 dopravných nehôd. S následkami na zdraví boli len dve nehody, pri ktorých sa ľahko zranili štyri osoby. Osobitnú pozornosť bude potrebné venovať Špitálskej, Dunajskej, Mickiewiczovej a Rajskej ulici. Už dnes je možné konštatovať, že Zóna 30 zásadne nemôže byť príčinou zvýšenia počtu dopravných nehôd, ak sa nezvýši počet nehôd s účasťou chodcov. Ak však narastá počet nehôd automobilov na Špitálskej ulici, Rázusovom nábreží a podobne, je to odraz nedisciplinovanosti vodičov a prípadne aj preťaženia trás. V takýchto prípadoch zavedenie Zóny 30 môže eliminovať len následky nehôd.

Meranie dodržiavania rýchlosti sa uskutočnilo od 22.2. do 25.3.2002 na štyroch trasách hlavných obslužných komunikácií centra mesta. Priemerná jazdná rýchlosť vozidiel bola zaznamenaná v hodnote 36,82 km/h. Pomerne vysoké percento vodičov, asi 60 %, dodržuje povolenú rýchlosť a 85 % jazdilo pod hranicou 40 km/h. Kontrolné merania budú pokračovať minimálne raz za štvrťrok.

Zmeny v prednosti v jazde na križovatke Hurbanovo námestie a Mickiewiczova - Ulica 29. augusta mali pozitívny vplyv na plynulosť premávky prostriedkov MHD. Ďalšie zmeny uľahčujúce jazdu prostriedkov MHD sa odporúčajú na trasách Cintorínska - Rajská - Dunajská, Ul. 29. augusta - Dunajská - Mlynské nivy a Dostojevského rad - Šafárikovo námestie.

Páčil sa vám článok?