Urobia poriadok s bezohľadnými vodičmi?

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Sťažností na praktiky bezohľadných vodičov, ktorí v meste parkujú, ako sa im zachce, pešiu zónu nevynímajúc, neubúda. Terčom kritiky sa pritom stáva najmä mestská polícia, ktorú občania obviňujú z nečinnosti.

Čo si o tom myslí veliteľ mestskej polície v Starom Meste Jozef Hitka? „Situáciu nám komplikuje Malchárkova novela zákona o premávke na cestných komunikáciách, ktorá veľmi obmedzila možnosti odťahovania motorových vozidiel,“ uviedol. „Ďalším problémom je, že zmenou Zákonníka práce, ktorý platí od prvého apríla, sa aj mestskej polícii zmenil týždenný fond pracovného času zo 42,5 na 37,5 hodiny. To spôsobilo, že pri danom počte pracovníkov, ktorý máme, sú naši ľudia o 190 hodín týždenne menej vonku ako predtým. Nie je to rozhodujúci faktor ovplyvňujúci situáciu, ktorá je v Bratislave, ale aj to je jeden z dôvodov, prečo sa zdá, že na uliciach je menej mestských policajtov. Striedajú sa na tri zmeny a na celom území Starého Mesta môžeme postaviť v každej zmene dve, maximálne tri dvojčlenné hliadky. Pritom okres Bratislava I sa rozprestiera od Račianskeho mýta až po Mlynskú dolinu, od Vojenskej nemocnice až po Dostojevského rad... Hliadky nemôžu byť všade. Robíme, čo sa dá a naši pracovníci sú niekedy vyťažení nad rámec únosnosti.“

Pokiaľ ide o pešiu zónu, J. Hitka podľa ohlasov, ktoré má, tvrdí, že sa radikálne znížil počet vozidiel v nej. „V súčinnosti s dopravnou políciou sa snažíme eliminovať počet vozidiel, ktoré v pešej zóne nemajú čo hľadať a jazdia tam bez povolenia. Nemôžeme chcieť, pokiaľ tam fungujú veľvyslanectvá, aby tam nejazdili vôbec žiadne autá. S rýchlou zdravotnou pomocou sme sa dohodli, že nám ohlasujú vopred, že vjazd ich vozidiel je odôvodnený a to isté platí aj o havarijných službách. Od prvého mája sa skrátil čas, ktorý je vymedzený na voľný pohyb pre vozidlá zásobovania a dopravnej obsluhy od piatej do deviatej hodiny ráno. Pripravujeme ďalšie kroky, ktoré by mali situáciu ďalej zlepšiť. Všeobecne záväzné nariadenie upravujúce vjazd do pešej zóny sa zrejme bude novelizovať ešte do konca tohto volebného obdobia. Myslím si, že aj mestská časť Staré Mesto má záujem na tom, aby vyhovela požiadavkám občanov a do pešej zóny vchádzali jedine vozidlá s povolením. Pohyb vozidiel monitorujeme a neustále porovnávame ich poznávacie značky s databázou povolení, ktoré vydal miestny úrad.“

Napriek týmto slovám však na chodníkoch v pešej zóne autá parkujú a vôbec to nie sú len diplomatické vozidlá, ale autá s bratislavskými a dokonca mimobratislavskými poznávacími značkami. Problém je totiž v tom, že kamera pri vjazde do pešej zóny síce kontroluje povolenia na vstup, no potom sa už autá po korze pohybujú bez povšimnutia príslušníkov mestskej, ale aj štátnej polície. A tak parkujú na chodníkoch, najčastejšie v bezprostrednej blízkosti letných terás kaviarní a reštaurácií, kde si ich majitelia pokojne posedávajú blízko svojho zaparkovaného auta. Preto by sa mali policajní funkcionári zamyslieť nad tým, či by nebolo vhodné mať v pešej zóne počas celého dňa jednu hliadku, ktorá by riešila tieto priestupky buď blokovou pokutou alebo založením „papuče“. Len tak sa dá bojovať proti arogantným vodičom, ktorí si zo všeobecne záväzného nariadenia mestskej časti o organizácii dopravy v pešej zóne ťažkú hlavu nerobia. Je pravda, že Staré Mesto je aj Mlynská dolina, no v centre mesta a zvlášť v jeho historickom jadre vnímajú Bratislavčania porušovanie pravidiel a nečinnosť polície oveľa citlivejšie.

Páčil sa vám článok?