Metro asi pôjde po železničných tratiach
Bratislavské metro bude premávať aj po koľajach železničných tratí a bude do Bratislavy prepravovať cestujúcich z celého priľahlého regiónu, vrátane Trnavy, Malaciek, Dunajskej Stredy či Galanty.
Vyplýva to z koncepcie duálneho koľajového nosného systému hromadnej osobnej dopravy pre Bratislavu a jeho región, ktorú minulý týždeň schválili poslanci mestského zastupiteľstva. Koncepciu duálneho systému na báze koľajového vozidla s rozchodom 1435 milimetrov schválili ako variantné riešenie k pôvodnému zámeru na výstavbu nosného systému na báze vozidla VAL na pneumatikách, čo znamená, že ľahké metro na pneumatikách v Bratislave zrejme nebude.
Podstata koncepcie vychádza zo zámeru prepojenia nosného koľajového systému s existujúcimi železničnými traťami. Neráta sa pritom s prepojením súčasného systému električkovej dopravy, ktorá prevádzkuje vozidlá s rozchodom 1000 milimetrov - súčasné trate električiek by mali postupne na seba preberať len funkciu časti doplnkovej dopravy.
Komplexné riešenie má integrovať nový subsystém koľajovej mestskej hromadnej dopravy v hraniciach mesta so systémom osobnej vlakovej dopravy. Dopravný prostriedok, ktorý by na ňom zabezpečoval prevádzku (pripomínal by skôr vlak ako električku), musí spĺňať technické, bezpečnostné a kapacitné parametre. Musí byť možnosť vytvárania vlakových súprav požadovanej dĺžky, dopravný prostriedok musí mať takú kapacitu, aby bol schopný pokryť prepravné nároky v špičke a zároveň musí spĺňať podmienky na bezpečnosť vlakovej premávky. Isté je, že na takúto prevádzku nemožno použiť žiadne z vozidiel, ktoré v súčasnosti prevádzkuje Dopravný podnik Bratislava.
V koncepcii sa ráta s vybudovaním dvoch trás koľajového nosného systému. Vlaky nosného systému mestskej hromadnej dopravy vedené po segregovaných tratiach (v centre pod zemou) by plynule prechádzali na železničné trate a naopak zo železničných tratí späť na trate mestskej hromadnej dopravy.
Ako ubezpečil viceprimátor František Dej, 400 miliónov korún, ktoré sa doteraz vynaložili na projektovú prípravu, neboli „vyhodené z okna“, pretože časť projektov ľahkého metra sa využije v novej koncepcii a ďalšie projekty si vraj nevyžiadajú viac ako 50 miliónov korún.