Starý most odolal, nehoda je mementom
V stredu 27. marca prišla pohroma: rakúsky remorkér Grafenstein narazil do pilierov Starého mosta, ktorý musel byť uzatvorený. Dnes už vieme, že piliere neboli vážne poškodené, most je uzatvorený už iba čiastočne, udalosť však priniesla mnohé poučenia.
Čo sa stalo? Remorkéru s dvomi tlačnými člnmi plávajúcemu proti prúdu rozvodneného Dunaja došli sily práve pod mostom a vzpriečil sa medzi dvomi piliermi. Jeden z tlačných člnov sa potopil a vytiahnuť sa ho podarilo až po týždni. Pre vysokú hladinu Dunaja nebolo v prvých dňoch po havárii možné zistiť mieru poškodenia piliera a prípadné narušenie statiky. Preto bol most uzavretý, čo v meste spôsobilo dopravné komplikácie.
Predbežné výsledky meraní, našťastie, preukázali, že most nie je vážne poškodený, preto od 8. apríla, keď boli k dispozícii oficiálne výsledky dynamických skúšok, bolo možné obnoviť po moste dopravu autobusmi mestskej hromadnej dopravy a aj individuálnu dopravu. Lávka pre peších však ostane uzatvorená, pretože treba vymeniť jej povrch.
Otázny je osud havarovaného plavidla. Podľa zástupcu primátora Bratislavy Františka Deja bolo problémom sa vôbec skontaktovať s vlastníkom plavidla. Ten by sa mal rozhodnúť, čo s vrakom urobí - či ho bude možné opraviť, alebo pôjde do šrotu. Oveľa komplikovanejšou otázkou ako osud vraku však zostáva náhrada spôsobenej škody. Ako podotkol F. Dej, vyčíslenie škôd bude možné až po úplnom odstránení dôsledkov, ktoré z tejto udalosti vyplynuli. Vymáhanie náhrady škôd označil za dlhodobý proces.
Podľa vedúceho úradu ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Petra Klučku táto udalosť prišla práve v období, keď akciová spoločnosť Metro vyberá dodávateľa na výstavbu piateho mosta cez Dunaj - Mosta Košická. „Prišlo to v hodine dvanástej,“ uviedol, mysliac tým potvrdenie nevyhnutnosti výstavby ďalšieho mosta. „Ukázala sa zraniteľnosť dopravného systému v Bratislave.“