VIDEO Vyskúšali sme zdieľané mestské kolobežky: Jazda bola bezpečná a kvalitná, ale pomerne drahá

29.7.2019
Kolobežka na Šafarikovom námestí

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

V hlavnom meste sme vyskúšali nový spôsob prepravy, a to elektrické kolobežky MINT, ktoré fungujú na princípe jednoduchej bezplatnej aplikácie. Jazda bola rýchla a pohodlná, ale kolobežiek je zatiaľ málo, na krátke trasy sú drahé a čo vnímame ako najväčšiu nevýhodu -  povolená zóna používania je výrazne obmedzená.

Kolobežky prevádzkuje spoločnosť MINT, v Bratislave sa vozíte typom Segway Ninebot model S2, ktorého cenníková cena je 690 eur. Cieľom je znížiť vyťaženosť ciest a vytvoriť nový spôsob prepravy, ktorý je pohodlnejší ako MHD či taxíky.

Pred prvou jazdou sme sa obávali, či nepôjde veľmi rýchlo a nebude pre nás či iných nebezpečná. Zmiatli nás tiež uvádzané poplatky, napríklad poplatok za poškodenie kolobežky je 30 eur vrátane nákladov na opravu či rovnako vysoká suma  je za nevhodné parkovanie. Pokutu platíte, aj keď prečerpáte batériu, pod 20 % platíte 20 eur. Za odomknutie kolobežky platíte 1 euro a jazdné je 0,15 eur/minúta. Pri každej jazde vám aplikácia strhne depozit 4 eurá, z ktorého sa bude odpočítavať celkové jazdné. 

Všetky kolobežky sú vybavené systémom, ktoré kolobežku chránia pred odcudzením a monitorujú jej polohu pomocou GPS. Systém vie identifikovať aj to, či je kolobežka zaparkovaná alebo leží na zemi. 

Naše skúsenosti s 1. jazdou kolobežkou MINT:

Stiahli sme si bezplatnú aplikáciu, ktorá je dostupná pre Google Play aj App Store. Nahrali sme do nej platobné údaje o našej karte. Následne nám aplikácia na mape ukázala polohu, kde sú aktuálne dostupné voľné kolobežky. Aplikácia nám ukazovala, že by mali byť pred Univerzitou Komenského hneď 2 kolobežky. Vybrali sme sa teda ku Šafárikovmu námestiu, a zobrali si odparkovanú kolobežku. Jednoducho sme nahrali QR kód, ktorý je na každej kolobežke, čím sme kolobežku odomkli. Následne nám pomocou grafických symbolov appka ukázala, ako na nej jazdiť – jazdí sa klasicky s dvoma nohami na plošinke a jazdu si sami regulujete pravým, kde pridávate rýchlosť, či ľavým tlačidlom (brzda). Pred jazdou vás teda upozorní na používanie prilby, dodržiavanie predpisov, jazdou pod vplyvom alkoholu či vhodných trasách, ktoré sú na jazdu vhodné. Nakoniec vás appka vyzve k odsúhlaseniu podmienok používania. V nich napríklad bolo uvedené, že používateľ prehlasuje, že je starší ako 18 rokov.

Zdroj: Aplikácia MINT

​Aplikácia MINT

​Zvukový a svetelný signál vás upozorní, že kolobežka je odomknutá a vy môžete vyraziť jazdiť. K tomu, aby sme odštartovali našu jazdu, sme sa museli rozbehnúť nohou ako na klasickej neelektrickej kolobežke. Má však obmedzenie, čo sa týka trasy jazdy. Môžete ňou jazdiť iba v centre mesta, mapu, kde sú hranice, nájdete v aplikácii. Kolobežka má zároveň integrované nastavenie, ktoré vás spomalí, keď vojdete do tzv. „obmedzenej zóny“ z dôvodu bezpečnosti chodcov. Zaujímalo nás, čo sa stane, ak prekročíme hranicu povolenej zóny. Vybrali sme sa teda na Starý most, kde je hranica povolenej zóny a na hranici cca Pláže Staré Mesto kolobežka prestala fungovať, museli sme sa vrátiť. Celkovo hodnotíme jazdu ako plynulú, bezpečnú a pohodlnú na rýchly presun. Počas jazdy sme cítili, že kolobežka je nová a kvalitná. Ovládanie bolo jednoduché, tlačidlá reagujú citlivo to znamená, že v momente viete rýchliť či spomaliť.

Kolobežky nemajú dokovacie stanice, po ukončení našej jazdy sme kolobežku odstavili na vhodné miesto – napríklad blízko bikesharingového stojana na bicykle alebo jednoducho tak, aby neprekážala v ceste chodcom, cyklistom či autám. Jazdu sme ukončili cez aplikáciu, ktorá nás vyzvala, aby sme odfotili miesto, na ktorom sme kolobežku nechali zaparkovanú.

Za 13 minút jazdy sme zaplatili 2,95 eur, nejazdili sme však stále, mali sme aj prestávky. Celková dĺžka jazdy bola 1,3 km. V tom je započítané aj 1 euro, ktoré platíte za každé odomknutie kolobežky. Pri krátkej vdialenosti je to nevýhoda, pri dlhšej sa to euro „schová“ do celkovej sumy jazdného. Pri porovnaní cien v okolitých krajinách sme zistili, že ceny sú takmer rovnaké.

Nevýhodou je, že je zatiaľ v obehu malý počet kolobežiek, v čase našej jazdy bolo voľných 27 kolobežiek. Čo vnímame ako výrazné negatívum je veľmi malý rozsah miesta, kde ňou môžete jazdiť, je to vlastne len širšie centrum Starého Mesta od Palisád po Bajkalskú a od nábrežia po Hlavnú stanicu a Pioniersku. Zdieľané kolobežky budú zatiaľ užitočné pre ľudí, ktorí sa potrebujú rýchlo premiestniť v rámci centra mesta, prípadne pre turistov.

Zdroj: Aplikácia MINT

​Aplikácia MINT

(nc)

Páčil sa vám článok?