Dôsledky havárie sa budú riešiť dlho
Havária rakúskeho remorkéra pri Starom moste spôsobila celý rad komplikácií najmä v doprave. O ich riešení sme sa porozprávali s námestníkom primátora hlavného mesta SR Bratislavy Františkom DEJOM.
- Vzhľadom na to, že lávka pre peších je poškodená, zostane uzatvorená približne jeden mesiac. Pokiaľ ide o škody spôsobené na pilieri, nepredpokladá sa, že by boli veľké - poškodený bol najmä jeho obklad.
Komplikovanejšie bude odstránenie vraku havarovaného plavidla. Aké sú predstavy o jeho ďalšom priebehu?
- Odstránenie vraku je vecou majiteľa tohto plavidla. V tomto období intenzívne hľadáme kontakt na majiteľa, respektíve jeho zástupcu, cez právnickú kanceláriu, ktorá by mala zabezpečiť, aby v relatívne krátkom čase na náklady vlastníka bol vrak po vytiahnutí odstránený. Ako sa situácia bude ďalej vyvíjať, je dnes ťažké povedať, pretože máme zlé skúsenosti s prístupom majiteľa tohto plavidla bezprostredne po udalosti.
Ako ste sa vyjadrili, spôsobené škody sa budú môcť vyčísliť dodatočne za všetky dotknuté organizácie. Kedy je podľa vás reálne, že tieto organizácie nejaké prostriedky ako náhradu škody skutočne dostanú?
- Vzhľadom na to, že teraz iba zisťujeme, v akom rozsahu je majiteľ plavidla poistený, nevieme dnes povedať, akú časť dostaneme v rámci plnenia poistnej zmluvy a akú časť budeme musieť vymáhať od vlastníka plavidla. Je teda ťažké odhadnúť nejaký časový horizont, ale na základe doterajších zlých skúseností, ktoré s vlastníkom máme, predpokladáme, že celá záležitosť sa bude riešiť súdnou cestou a bude to teda časovo náročnejšie.
Vráťme sa k Starému mostu, ktorý je bez ohľadu na udalosti uplynulých dní v zlom stave a potrebuje opravu. Kedy sa bude rekonštruovať?
- Pokiaľ nenastanú iné okolnosti, vrátime sa k problému Starého mosta po ukončení výstavby piateho - Mosta Košická, teda o asi 30 mesiacov. V prípade vážnej poruchy Starého mosta do začatia prevádzky na Moste Košická môže nastať v doprave vážny kolaps. K budúcej podobe Starého mosta sa ešte vrátime a budeme o nej diskutovať v širokom fóre. Z dôvodu požiadaviek plavby po Dunaji musí byť jeho výška nad hladinou zvýšená asi o 1,5 metra, preto treba počítať s novou konštrukciou. Môže to byť promenádny most s využitím konštrukcie železničného mosta, replika pôvodného mosta, prípadne iné riešenie.
Zhováral sa Ivan Laurovský
NÁŠ ROZHOVOR