Mesto nevlastní všetku pôdu pod cestami

13.11.2006
Páčil sa vám článok?

Značná časť pozemkov pod existujúcimi i plánovanými verejnými komunikáciami leží na parcelách v súkromnom vlastníctve a to spomaľuje rekonštrukciu starých a budovanie nových ciest.

Podľa námestníka primátora Karola Koladu sa môže cena pozemkov pohybovať od 3 do 4 miliárd korún. Táto skutočnosť spomaľuje rozvoj cestnej siete najmä vtedy, ak sa vlastník rozhodne strpčovať samospráve život a nie je ochotný predať časť svojho vlastníctva za odhadnú cenu. Vtedy nastupuje konanie o vyvlastnení pozemku, čo je vlastne forma súdu a môže trvať celé roky. V niektorých prípadoch sa takto mesto naťahuje o prístup k pozemkom aj desať rokov.

K. Kolada sa nečuduje majiteľom, ktorých vlastnícke práva napokon chráni aj ústava, ale poukazuje na nedostatky legislatívy. „My sme si vytýčili na začiatku funkčného obdobia šesťdesiatosem priorít, z ktorých asi dve tretiny tvoria dopravné stavby. Ak sme niektorú stavbu neuskutočnili, bolo to práve pre tieto problémy.“ Podľa našich informácií ide o päť nerealizovaných alebo nedokončených projektov, niektoré, ako nový vstup do Lamača či predĺženie Vlárskej až na Kolibu, sú pre mesto životne dôležité.

Celý proces verejnoprospešných stavieb sa začína projektovou prípravou. V tejto fáze mesto už necháva zhotoviť geometrický plán, z ktorého možno vyčítať, koľko parciel bude dotknutých, kto je ich vlastníkom a na základe toho odhadnúť, koľko korún bude v projekte treba vyčleniť na odkúpenie plôch. „Pôvodne sme si predstavovali, že na projektovú prípravu, územné a stavebné konanie budeme potrebovať rok, na stavbu druhý, ale pravda je taká, že prvá fáza sa predlžuje o dva až tri roky,“ uvádza K. Kolada. Jedna stavba tak pohltí celé funkčné obdobie volených orgánov samosprávy.

Tento problém majú aj iné mestá, v Bratislave sa však prejavuje najdramatickejšie. „Ak sa táto situácia nevyrieši, nikdy nevyriešime to, čím nám hrozí enormný nárast dopravy,“ hovorí námestník. Riešenie vidí v tom, aby boli prijaté legislatívne opatrenia, ktoré umožnia v prípadoch verejnoprospešných stavieb uspokojiť vlastníkov dotknutých pozemkov výmenou ich parciel alebo častí parciel za pôdu z vlastníctva slovenského pozemkového fondu.

Páčil sa vám článok?