V Záhorskej Bystrici chcú novú linku MHD financovanú mestom

4.5.2017
0
V záhorskej bystrici chcú novú linku mhd financovanú mestom - Linka-MHD-c--37
Páčil sa vám článok?

Obyvatelia Záhorskej Bystrice naliehavo potrebujú priame spojenie s Dúbravkou a možnosťou napojenia na karloveskú radiálu. Dopravná obsluha linkou č. 37 pri dynamickom náraste obyvateľstva mestskej časti nezodpovedá ich potrebám, prináša praktické a logistické komplikácie pri cestovaní na záujmové miesta v smere na Dúbravku. Mesto však podmieňuje jej zriadenie finančnou spoluúčasťou mestskej časti.

Pri porovnaní nákladov na jej prevádzku a príjmov mesta z výnosov daní Bystričanov sú požiadavky mesta absolútne neopodstatnené. Argumenty mesta vníma mestská časť ako neadekvátne vyhodnotenie situácie a žiada mesto opätovne na zmenu postoja. 

Starosta bratislavskej mestskej časti Záhorská Bystrica sa opätovne obracia na primátora hlavného mesta s požiadavkou na zriadenie novej autobusovej linky s trasovaním zo Záhorskej Bystrice, cez Strmé vŕšky, Bory Mall s konečnou v Dúbravke. Potreba priameho spojenia s Dúbravkou a napojením na karloveskú radiálu je čoraz naliehavejšia. Dôvodom je dynamický nárast obyvateľov mestskej časti, mnoho žiakov a študentov navštevuje školy v tejto lokalite, Bystričania dochádzajú týmto smerom za prácou a potrebujú sa tam bezpečne a pohodlne dopraviť. Dôležitým záujmovým bodom v tejto trase je aj nákupné centrum Bory Mall. „Chcem veriť, že primátor dospel k tomuto postoju len nedostatočným vyhodnotením situácie a neúmyselným prehliadnutím zásadných demografických a finančných skutočností a po opätovnom vysvetlení a podložení výpočtu predpokladaných nákladov Dopravného podniku, prehodnotí svoje rozhodnutie,“ skonštatoval starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa.

Na zabezpečenie zodpovedajúcej dopravnej obsluhy prispievajú obyvatelia mestskej časti každoročne do mestskej pokladne príspevkami vo výške 68 % z výnosu dane z príjmu fyzických osôb a 50% z výnosu dane z nehnuteľnosti. Čo znamená, že v roku 2005 prispelo 2 627 obyvateľov Záhorskej Bystrice zo svojich daní do mestskej pokladne sumou 859 311 eur. V roku 2016 prispelo mestu z výnosov daní 4 930 obyvateľov sumou 1 470 582 eur.

Pri porovnaní rokov 2005 a 2016, napriek zdvojnásobneniu počtu obyvateľov a zdvojnásobneniu daňových príjmov do mestskej pokladne, sú služby, ktoré mesto poskytuje Záhorskej Bystrici v oblasti dopravy, nezmenené. Dopravnú obslužnosť mestskej časti v roku 2005 zabezpečovala autobusová linka č.37 zo Záhorskej Bystrice po Most SNP. Aj v roku 2016 mestskú časť obsluhovala autobusová linka č. 37 s kozmeticky upravenou frekvenciou, obmedzeným napojením na električkové radiály a dokonca s rozšíreným zberom prepravovaných aj z Mariánky. A to všetko pri navýšení príjmov mesta v porovnaní oboch rokov o 611 271 eur, čo znamená rovnaké služby, za dvakrát tak vysokú cenu.

Prehľad vybraných ekonomických ukazovateľov k 31.12. uvedeného roku

Rok

Počet obyvateľov

Výnos z dane z príjmu FO

Výnos z dane
z nehnuteľnosti

2005

2 627

682 739 eur

176 572 eur

2016

4 930

1 177 352 eur

293 230 eur

Požiadavky na zriadenie novej linky prepočítal Dopravný podnik a jeho prepočty hovoria, že pri trasovaní novej linky v 15 minútových intervaloch predstavujú ročné náklady na jej prevádzku približne 100 000 eur. Výnosy z daní Bystričanov len v minulom roku dosiahli 1,5 mil. eur. „Som presvedčený, že pri výške príjmov mesta z výnosov daní obyvateľov mestskej časti a pri nákladoch na zriadenie novej linky dokáže mesto bez akýchkoľvek výhrad náklady pokryť bez nášho ďalšieho finančného príspevku a sprevádzkovať novú trasu už od nového školského roku 2017/2018,“ skonštatoval starosta Jozef Krúpa.

(ts, ars, ilustračné foto: abn)

Páčil sa vám článok?