Protestná jazda taxikárov môže spôsobiť meškanie MHD
Protestná jazda taxikárov môže spôsobiť meškanie mhd - taxi_protest1
V súvislosti s pondelkovou (28.9.) protestnou jazdou taxikárov cez Bratislavu môže prísť v popoludňajších hodinách k výraznému meškaniu liniek MHD. Dopravný podnik Bratislava (DPB) na svojej internetovej stránke upozorňuje, že trasy niektorých liniek môžu byť dočasne zmenené.
"O aktuálnych obmedzeniach v MHD, prípadne odklonových trasách budeme cestujúcu verejnosť informovať," uviedol DPB na svojej stránke.
Taxikári začnú svoju ohlásenú protestnú jazdu približne po 14.30 h z parkoviska pred hypermarketom v Petržalke. Po Panónskej ceste sa vydajú do centra mesta až na Námestie SNP. Na trase chcú taxikári prejsť aj okolo sídla Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a Úradu vlády SR na Námestí slobody i Ministerstva financií SR na Štefanovičovej ulici.
Protestnou jazdou hlavným mestom chcú taxikári demonštrovať svoju nespokojnosť s neriešením ich požiadaviek, týkajúcich sa zákonných regulácií v oblasti taxislužby. Protestujú najmä proti činnosti americkej spoločnosti Uber. "Chcem však upozorniť aj na ďalšie naše neriešené požiadavky, ktoré sa týkajú zavedenia pevnej ceny či zakázania čiernej práce," informoval predseda ÚTB Ondrej Wenzl.
Nedodržiavanie podmienok stanovených zákonom prekáža bratislavským taxikárom na alternatívnej forme taxislužby Uber. Vodiči, ktorí sa spájajú s cestujúcimi cez mobilnú aplikáciu, musia vlastniť doklady a oprávnenia ako bežní taxikári. Spoločnosť ich však počas testovacej prevádzky od polovice augusta nevyžaduje. Taxikári preto chystajú na pondelok protestnú jazdu hlavným mestom a od štátu žiadajú, aby zasiahol.
Únia taxikárov z Bratislavy poukazuje na to, že vodiči Uberu nemajú oprávnenie na prepravu osôb. Neabsolvovali skúšky odbornej spôsobilosti, nemajú koncesiu, jazdia na neoznačených autách, chýbajú im cenníky či taxameter. Bez lekárskej prehliadky a psychotestov môžu navyše ohroziť cestujúcich. „Uber sa vydal cestou krátenia daní, podvodným spôsobom zarobiť a za nič neručiť. Vodičov zavádza a navádza ich na páchanie trestného činu,“ povedal pre TASR predseda únie Ondrej Wenzl.
Uber na svojom webe uvádza, že jeho vodič musí byť držiteľom koncesie na prevádzkovanie taxislužby a súčasne preukazu vodiča taxislužby. Zároveň však priznáva, že nie všetci vodiči dnes tieto podmienky spĺňajú. „Neustále pracujeme na tom, aby partnerskí vodiči splnili všetky požiadavky platnej zákonnej úpravy, a to čo najskôr. Mnoho ich tieto požiadavky už spĺňa a ďalší práve tento proces podstupujú. Naším cieľom je, aby boli naši partnerskí vodiči plne licencovaní do ukončenia pilotného programu,“ priblížil manažér spoločnosti pre rozširovanie na nové trhy Lokman Kuris. Hovorí pritom o stovkách registrovaných vodičov.
Ministerstvo dopravy sa s predstaviteľmi spoločnosti stretlo, aby ich na platnú legislatívu upozornilo. „Zástupcovia spoločnosti Uber Slovakia boli požiadaní o informovanie všetkých vodičov zaregistrovaných v tejto aplikácii, že v prípade, ak nemajú doklady podľa zákona o cestnej doprave, dopúšťajú sa porušovania tohto zákona,“ oznámil hovorca rezortu Martin Kóňa.
Finančná správa (FS) zase konštatovala, že vodiči jazdiaci cez aplikáciu Uber sú povinní používať registračnú pokladnicu, či už klasickú alebo virtuálnu, pričom daniari kontrolujú dodržiavanie zákona priebežne. „Z pochopiteľných dôvodov nebudeme dopredu oznamovať, na ktoré skupiny podnikateľov sa kontrolóri zamerajú, ale áno – kontrolujeme a budeme kontrolovať aj taxikárov, či dodržiavajú náležitosti zákona,“ ubezpečila hovorkyňa FS Patrícia Macíková.
Taxikári už dlhšie volajú po regulácii v podobe stanovenia pevnej ceny za ich služby. Wenzl pripomenul, že väčšina európskych štátov s výnimkou susedného Česka dnes nefunguje na princípe voľnej tvorby cien. „Žiadame, aby sa urobila zmena zákona, podľa ktorého by sa mohla uplatňovať pevná cena tak, ako vo všetkých okolitých krajinách. Tým by sa vyriešilo takmer 90 % problémov v taxislužbe,“ domnieva sa. Okrem iného by tým podľa neho zanikol význam existencie platforiem ako Uber.
Slovenské ministerstvo financií to však odmieta s tým, že nízke ceny taxislužby v Bratislave nenapĺňajú žiaden zo zákonných dôvodov regulácie. „Dôvodom regulácie cien nemôže byť potreba riešenia rozvinutého konkurenčného trhového prostredia,“ zdôvodnila hovorkyňa rezortu Alexandra Gogová.
(TASR)